Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-05, 18:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Dag 11. Kos stad.

Några annorlunda saker hände idag:
- Jag skulle ta en glass ur en glassbox, och lyckades få den att rulla iväg ut på gatan. Slog mig bara lite...
- Jag var en nanosekund från att bli överkörd av en tokig holländare på cykel. Jag är inte van vid att det finns cykelbanor i Grekland.
- Efter att ha besökt en av stadens största sevärdheter blev jag tillfrågad av en som jobbade där om jag kom från Sverige. Jo, sa jag, det är jag. Nästa fråga var om det möjligen kunde var jag som drev den svenska sajten Kalimera! Ska inte berätta mer, det är en lång - och ganska kul - story.

Här kommer några bilder från dagens rundvandring i de historiska delarna av Kos stad.
























Samtliga sevärdheter (det finns många fler än dessa) i Kos stad ligger inom krypavstånd.

Jag har lagt ut en bildgåta från Kos stad också. Frågan är alltså inte var bilden är tagen, utan vad som finns på bilden. Kolla här...

Inga strandbilder idag som synes. Vi har varit vid två stränder, men jag antar att ni har tröttnat på blått vatten och vit sand, och besparar er därför dem. :-)

Imorgon bitti lämnar vi alltså Kos och reser mot nya äventyr. Vi har inte bokat boende, och vet inte om eller när vi får tillgång till internet. Vi hör av oss när vi kan. Ha det gott till dess.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-01-14 klockan 14:34.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-05, 20:17
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Tröttnar aldrig på strandvyer! Så fram med dem bara!
/Kerstin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-05, 20:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Vad kan man annat säga än att tack så väldigt mycket för Kos! Jag tänkte ju att nja, Kos, dit behöver man väl inte återvända. Hade fel förstås! Varenda ö är väl kanske lite vad man gör den till, och ni tycks veta vad ni vill ha och hur man skall få det. Det får vi andra tacka för!
Nästa ö, Nissyros kanske? Trevlig resa.
/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-05, 22:27
marie.ke marie.ke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Idag har vi bara varit i Kos stad, tittat på sevärdheter (gamla och nutida) och njutit av en helt underbar stad. Vi gillar verkligen Kos stad, precis som vi numer gillar i stort sett hela ön. Det är sju år sedan vi var här, då var vi inte imponerade, men nu – men andra ögon – är det annorlunda. Vi kommer åka med sorg i hjärtat, och vi kommer definitivt att återvända. Det vi främst kommer att bära med oss är alla extremt trevliga människor som vi har haft nöjet att träffa, och den goda grekiska maten, och stränderna, och staden, och...

Några annorlunda saker hände idag:
- Jag skulle ta en glass ur en glassbox, och lyckades få den att rulla iväg ut på gatan. Slog mig bara lite...
- Jag var en nanosekund från att bli överkörd av en tokig holländare på cykel. Jag är inte van vid att det finns cykelbanor i Grekland.
- Efter att ha besökt en av stadens största sevärdheter blev jag tillfrågad av en som jobbade där om jag kom från Sverige. Jo, sa jag, det är jag. Nästa fråga var om det möjligen kunde var jag som drev den svenska sajten Kalimera! Ska inte berätta mer, det är en lång - och ganska kul - story.

Här kommer några bilder från dagens rundvandring i de historiska delarna av Kos stad.
























Samtliga sevärdheter (det finns många fler än dessa) i Kos stad ligger inom krypavstånd.

Jag har lagt ut en bildgåta från Kos stad också. Frågan är alltså inte var bilden är tagen, utan vad som finns på bilden. Kolla här...

Inga strandbilder idag som synes. Vi har varit vid två stränder, men jag antar att ni har tröttnat på blått vatten och vit sand, och besparar er därför dem. :-)

Imorgon bitti lämnar vi alltså Kos och reser mot nya äventyr. Vi har inte bokat boende, och vet inte om eller när vi får tillgång till internet. Vi hör av oss när vi kan. Ha det gott till dess.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-05, 22:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Janne o Camilla!

Tack för lektionen om Kos. Helt klart en ö att besöka. Har aldrig varit där, men ni har gett mig många goda skäl till ett besök. Ytterligare ett skäl är, om jag förstått det rätt, att det är en möjlig färdväg för att ta sig till Kalymnos som är en annan ö som jag är nyfiken på.

Oj! Önskelistorna över grekiska öar att besöker bara växer. Räcker gott i många år, vilket ju känns tryggt.

Det ska bli spännande att se var ert nästa nedslag blir.
Ha det gott!
Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-05, 23:03
Loglas avatar
Logla Logla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm-Söder
Inlägg: 14
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Du har gett mig en ny bild f.d. skräniga partyön.
Vet du om det finns något dykcenter på Kos. Iofs är det inte mycket fiskar kvar i medelhavet att titta på, men en och annan octopus.
I Vathis på Kalimnos vet jag det fanns.
Men ni kanske åker ner till Kamari och över till Nissiros.
Lyckliga ni!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-06, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Logla Visa inlägg
Vet du om det finns något dykcenter på Kos.
Jag såg inga, men det borde finnas, allt finns på Kos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-08, 10:38
91ans avatar
91an 91an är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Asmundtorp
Inlägg: 48
Standard Sv: Dag 11. Kos stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag såg inga, men det borde finnas, allt finns på Kos.
I hamnen låg där en båt som höll på med dykning, om jag fattade det rätt så hyrde dom ut utrustning och gjorde turer ut med dykare.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT