Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-03, 22:22
Lusens avatar
Lusen Lusen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 10
Standard Villa i Aten

Hej på er!

Jag och min pojkvän tänker flytta till Aten om 1,5 år.
Tänkte fråga om någon vet villapriser i Aten, vilka områden är bra att bo i Aten?!?

Vet att priserna säkert varierar mycket men vi hade tänkt oss en villa på ca 5 rum. Blir lite orolig när jag läser om säkerheten i grekland, att det verkar vara vanligt att ligor kommer förbi o rensar husen...

Men detta avskräcker oss inte helt, utan vi vet att det är där vi vill bo, då resten av min släkt bor i grekland...

Tänkte oxå passa på o fråga hur det fungerar med att låna till hus i grekland då dem inte räknar med huset som säkerhet....Vi sparar till att ha en bra buffert med oss, med dock lite svårt att betala av hela huset cash...

Är jättetacksam för svar!!!
Med vänlig hälsning Lusen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-04, 15:14
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Villa i Aten

Om ni ska köpa en fristående villa får ni räkna med 3 mille och uppåt, billigare blir det om du kommer utanför Athen. Jag skulle råda er till att hyra först och leta efter det område som NI vill bo i. Bra områden är Kiffissia, Ekali, Penteli, bla men där kostar det oxå att bo. Alt är att köpa en lägenhet med 5 rum. För att låna pengar måste du ha jobbat och bott i Grekland ett tag antar att reglerna är ungefär som här hemma!

Lycka till Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-04, 16:14
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Villa i Aten

Ja,billigt lär det inte bli i alla fall,om ni ska köpa hus/lägenhet.
Vi själva håller på att bygga ett hus i Peloponnesos,och det är tidskrävande och dyrt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-04, 21:09
Lusens avatar
Lusen Lusen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 10
Standard Sv: Villa i Aten

Tack för era svar....

Ja, det lär inte bli billigt att köpa ett hus i Aten...

Vi hade oxå tänkt oss att bygga men jag har hört att
det är väldigt svårt att hitta en mark nere vid Aten området, ni som bygger ett hus där nere hur har ni gjort??? Vill gärna veta mera hur ni har gått till väga och om ni tycker det är värt "besväret"...

Jo, vi hade tänkt att hyra en lägenhet först...men eftersom vi mest har varit i norra grekland så kan vi inte områderna så bra i Aten...vilka som är bra/mindre bra....

Men vill man så går det...eller hur...??!!
Mvh Från oss som hoppas....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-05, 11:33
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Villa i Aten

Tomter är svårt att få tag i och dyrt, mitt råd är att ni tar kontakt med ett gäng mäklare jag skickar ett pm i din inkorg.

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-09, 14:44
Ennovy Ennovy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Öregrund
Inlägg: 5
Standard Sv: Villa i Aten

Hej hej!

Har greker samma problem som spanjorer när de hyr ut lägenheter eller del av hus: efter 11 månader har den som hyr besittningsrätt och får bo kvar antingen hyran betalas eller ej ...?
När vi (jag och min make) ett tag var inne på att flytta till Spanien, tänkte vi oss att först hyra bostad och sedan köpa. Från en mäklare fick jag uppgiften om 'besittningsrätt' och att spanjorer numera aktar sig för att hyra ut.

Yvonne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT