Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-17, 18:17
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Packlista Grekland!

Vår packlista har varit superbra under våra resor till Grekland och vi vill därför dela med den till er, om det är någon som behöver tips....

Ni hittar den här nedan, eller på min sida under mina album

Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-18, 08:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Packlista Grekland!

Kul,
Vi har också en lista när vi far veckovis till andra öar än vår "hemö" Kreta. Men vad är "Halsburk"?/Ylva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-18, 09:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Packlista Grekland!

En liknande lista finns också när vi åker, den är dock mer personlig än att publicera här, så att säga. Det känns som att man under hemkomsten från en resa, fram till nästa året därpå kan ha tendensen att glömma många smådetaljer man brukar packa ner.


Halsburk, är inte det en liten vattentätt plastcylinder med rem som man t.ex kan ha nycklar och pengar i när man badar? vad man nu ska ha den med i vattnet för?


/Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-18, 11:01
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Packlista Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

Halsburk, är inte det en liten vattentätt plastcylinder med rem som man t.ex kan ha nycklar och pengar i när man badar? vad man nu ska ha den med i vattnet för?


/Hasse
Utan min "halsburk" reser jag inte till stränder överhuvudtaget. Den är alltså alltid med även när jag badar i Sverige. Den brukar innehålla sedlar, rumsnycklar och ev bilnycklar. Fattar inte att inte alla har en sån ; såååå trygghetsskapande.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-18, 11:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Packlista Grekland!

Var köper man en "halsburk"?
Känner att det kunde vara praktiskt specielt på ensamresor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-18, 19:55
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Packlista Grekland!

"Halsburk" är precis som ovanstående skriver... En cylinderformad vattentät burk med rem som man kan ha nycklar, pengar m m. Heter tydligen strandtub
Vi har inte vår på oss när vi badar men den går bra att gräva ner i sanden under handduken

Kommer inte ihåg var vi beställde våra men hittade en variant på denna sida
http://www.xxl.se/sport-bollspel/vat...081967_1_style

Vår ser ut såhär http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=16784
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-18, 20:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Packlista Grekland!

Har en liknade lista som ändras varje år, och ser lite olika ut beroende på när vi ska åka. Skulle inte klara av att packa utan den listan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-18, 22:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Packlista Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Var köper man en "halsburk"?
Clas Ohlson har en som dock inte är cylinderformad, men i stället rymmer lite mer.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-19, 08:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Packlista Grekland!

Tack, Elisabet!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-19, 12:47
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Packlista Grekland!

Min halsburk köptes för en obetydlig slant i en turistbutik för många år sedan. Var har jag glömt, men det var på någon badort utomlands. Den är cylindrisk, i plast med runda former och med ett stadigt reglerbart snöre. För säkerhets skull har jag bytt packring en gång. I vattnet flyter burken, så jag förankrar den innanför baddräkten och kan då också snorkla utan problem. För länge sedan såg jag också att det fanns en större, platt variant (ungefär som en fickplunta, fast med lock). En så'n vill jag gärna ha, för numera har jag också med mig plastkort
Kort sagt; en urpraktisk liten grej som jag tyvärr inte sett till i butikerna på senare år. Kanske har den fått samma status som magväskan?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-19, 13:12
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Packlista Grekland!

Intressant att läsa om era packlistor. Själv skriver jag ihop en lista som hastigast inför varje resa, och inser att vi klarar oss med allt färre saker för varje år som går. Barnen har blivit lite större och vi föräldrar lite äldre och därmed mindre fåfänga. Men det finns en sak jag alltid har med mig - min hårfön! Har lockigt hår och den kräver sin fön. Där finns inga kompromisser.
När jag tänker efter finns en sak till...extra badkläder - har haft "nöjet" att behöva få tag i en bikini när den medhavda havererade första dagen på resan. Detta hände i lilla Georgioupolis på Kreta. Utbudet var inte det största så jag fick köpa den minst fula. Lesson learned.
/Outi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-19, 13:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Packlista Grekland!

Oj, då så ordentliga ni är med listor, skrev alltid sådana tidigare, men har slutat med det..
Numera har jag en särskild "greklandslåda"där jag förvarar det viktigaste till nästa resa, allt annat kommer jag ihåg ändå... det är så härligt att ta fram den lilla lådan inför varje Greklandsresa...
Har man glömt något så finns det mesta i Grekland...jag inser mer och mer att jag alltid har för mkt med mig..

Sunny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-19, 14:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Packlista Grekland!

- hvilket arbeid dere legger i lister og pakking, slik ligger ikke for meg

Jeg pakker på "autopilot" og det bruker å gå bra
Kan ikke komme på at vi har manglet/savnet nødvendige ting, hitti
- men endel unødvendig har nok kommet, og kommer fortsatt med, selv om vi de senere årene ofte reiser med kun håndbagasje

Når det gjelder "halsburk" er det noe jeg vil ha neste gang jeg skal reise alene, da vil jeg gjerne ha en litt større, som denne:

http://www.daconshop.no/aquapac-vann...ett-belteveske
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-19, 15:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Packlista Grekland!

Ang. "halsburk" så sluttet jeg med det for lenge siden. Er jeg alene på stranden bruker jeg en rengjort solkremflaske med vidt, avtagbart lokk til ekstra penger og nøkler. Skal mye til før noen stjeler en brukt flaske med solkrem, tenker jeg.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-19, 18:55
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Packlista Grekland!

Jag skriver alltid listor när vi ska ut och resa. Tycker det underlättar och avlastar huvudet. Fick ett bra tips för några år sedan att istället skriva upp sådant jag saknat på semestern för att komma ihåg det till nästa resa. Tyvärr så har det inte blivit av men bra idé! Jag tar alltid med en flugsmällare. Väger ingenting och jättebra att ha till diverse kryp, stora som små

Lotta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-19, 19:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Packlista Grekland!

Oj, så mycket grejor... Det är nog minst 25 saker på den listan som jag aldrig har med mig, eller så nöjer jag mig med att köpa på plats om behov skulle uppstå.

Min packlista ser, något förenklad, ut så här;
- Biljetter
- Pengar
- Kläder
- Hygienartiklar


/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-19, 21:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Packlista Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Kanske har den fått samma status som magväskan?
Faktum är att jag nog ska börja använda den igen. Enormt praktisk! Men ett varningens finger! Jag var nere i källaren häromdan faktiskt och letade fram min gamla magväska. Tyvärr verkar den inte mått så bra av att ha tillbringat de senaste tio åren i källaren (där det bitvis kan vara kyligt). Själva väskan var väl ok, men banden däremot. De hade på nåt sätt dragit ihop sig, så jag var tvungen att spänna om banden för att kunna få på den igen.

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-05-19, 21:57
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Packlista Grekland!

Troligtvis fukten som fick banden att dra ihop sig ...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-05-20, 19:13
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Packlista Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Min halsburk köptes för en obetydlig slant i en turistbutik för många år sedan. Var har jag glömt, men det var på någon badort utomlands. Den är cylindrisk, i plast med runda former och med ett stadigt reglerbart snöre. För säkerhets skull har jag bytt packring en gång. I vattnet flyter burken, så jag förankrar den innanför baddräkten och kan då också snorkla utan problem. För länge sedan såg jag också att det fanns en större, platt variant (ungefär som en fickplunta, fast med lock). En så'n vill jag gärna ha, för numera har jag också med mig plastkort
Kort sagt; en urpraktisk liten grej som jag tyvärr inte sett till i butikerna på senare år. Kanske har den fått samma status som magväskan?
Ja, jag tror att det är samma NO NO som magväska men ibland vinner det praktiska
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-05-20, 19:15
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Packlista Grekland!

Extra badkläder är verkligen ett måste! Eftersom jag är lite större än normalviktiga så är det jättesvårt att få tag i rätt storlek utomlands.
Jag har minst 2 uppsättningar och den ena (bästa) har jag i handbagaget
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT