Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-20, 17:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Jag är allätare vad gäller musik. Har på Spotify skapat en favo-lista, men den har ju blivit så lång så den skulle ta många timmar att spela.

Men ..... det finns en fundering som jag har

ÄR DET MUSIKEN ELLER TEXTEN SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG?

För mig är det så här. Självklart är det riktigt optimalt om man får lyssna på en låt där både musiken och texten går rakt in i hjärtat. För mig finns det en hel del sådana. Likaså finns det en hel del instrumentala stycken som är helt magiska. Men då faller ju min fråga. Då är det inte frågan om text eller musik.

För mig är det så här. En usel musik kan räddas av en jättefin text. Men en dålig text kan aldrig räddas av fin musik. Således .... för mig är texten viktig. Vilket självklart gör det lite svårt när det är på ett språk som jag inte förstår!

Men ..... vad tycker du?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-20, 18:06
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Rolig fråga! Jag skriver själv låtar och då är nog båda lika viktiga. Svårt att riktigt mäta, dock. Det är så mycket som spelar in, för att få de två att bli "som hand i handske". Jag hör nog annars sällan en riktigt bra text till en "usel" melodi. För mig kan en bra melodi och rytm rädda en "dålig" text. Mycket grekisk populärmusik är ju sån t ex. Precis som vår dansmusik. En innehållsmässigt "dålig" text som är skriven perfekt rytmiskt, kan vara helt ok. Vill man dansa och sjunga med, så accepterar man en "sämre" text. Är man på ett mer djuplodande, poetiskt humör, så kräver man mer. Resonemang som går att utveckla mycket mer... rolig fråga som sagt, Masse!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-21, 07:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Jag tänkte först texten, men sen kom jag ju på att jag gillar svängiga låtar, med nödrimstexter med, så det faller ju lite då (välj valfritt dansband t ex). Precis som du säger kan det vara en utländsk text, som man inte fattar. T ex "Ça plane pour moi" med Plastic Bertrand. Eller vilken grekisk låt som helst.
Eller instrumentalt. Där finns det ju en uppsjö av låtar som bara fyller ens inre. T ex "Skyraider" med Eddie Meduza (!). Ok, inte hundra instrumentalt, men nästan. Men varför inte Abbas "Intermezzo No 1". Eller varför inte all klassisk musik som finns. Det finns ju även a capella låtar med bara text, som suveräna The Real Group. Där är verkligen texten viktig.

Jag är ju som ni ser allätare och jag kan nog inte svara på frågan om det är texten eller musiken.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-21, 09:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Främst musiken!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-21, 11:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 741
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

En skitdålig text kan sänka en låt helt o hållet.
Ibland räcker det med att man läser titeln för att ge låten röd stämpel.
Rena rama ding-dong🙉
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-21, 12:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
En skitdålig text kan sänka en låt helt o hållet.
Lite så tänker jag också då och då när jag lyssnar på skvalradion i köket eller bilen. Inte sällan hör man låtar som får en att undra vad det är som har totalkvaddat "låtskrivarens" ordförråd. Musiken kan ju i o f s vara svängig och skön, men när det är som värst med texten rör det sig om max om 3-4 meningar som ihärdigt upprepas om och om igen genom hela låten. Då är det inget kul.

Men som väl är finns det tröst att få. T ex många sköna "låtar" med Pavarotti där jag kan njuta för fullt av ett skönt stycke utan att bry mig om huruvida texten är bra eller dålig eftersom jag inte kan italienska särskilt bra.

Och vill jag höra på något där både text/sång och musik går rakt in i hjärtat så lyssnar jag t ex gärna på Mari Fredriksson och Totta Näslund i "Sommarens sista servitris". (Tottas cd "Duetter", med bl a den låten, är den enda cd i mitt liv som jag lyckats slita ut och fått köpa en ny! )

Eller varför inte Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa", som för mig är ett exempel på där musiken kanske inte är särskilt märkvärdig men en text som bär hela låten.

Allt är såklart en fråga om smak och tycke, men för mig är som sagt texten viktig.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-21, 15:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Det beror på vilken musik jag lyssnar på, men generellt så är texten lika viktig som musiken, och det är därför min husgud heter Bob Dylan.

Jag gillar gammal grekisk musik, och då spelar texten ingen som helst roll eftersom jag inte förstår vad de sjunger.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-21, 17:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Som ni har förstått så är jag känslig för texten. Särskilt om den är dålig och banal. Därför är det kul med grekisk musik för mig. Då är det soundet som blir det viktiga. Tyvärr upplever jag att det är ganska mycket (turistanpassad ? tror jag) bouzouki-musik som jag har ledsnat på. För mycket plingplong för min smak.

Men då är det ju bra att jag inte begriper ett smack grekiska och därför kan hitta en del grekisk musik som jag gillar och inte förstår texten. Det jag är svag för är sånger med lite sorgset och melankoliskt sound. Jag kallar det tavernamusik.

Jag har inte en aning om vad artisterna eller låtarna heter. Men när jag hör dem så känns de jättesköna. Här är ett exempel som ackompanjerar en video från Egina. Någon som vet vad artisten och låten heter? (Det är första låten i videon som jag menar).

https://www.youtube.com/watch?v=f-3pZYS_4_0

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-21, 19:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Haris Alexiou.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-02-21, 19:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Är total "allätare" vad gäller musik/sånger! Med tre stora undantag:
1. Avantgardistisk jazz, gör mig helt nervig och ger ofelbart huvudvärk vid stor exponering.....
2. Svensk dansbandsmusik (förlåt, vet att många tycker om det) texterna består oftast av rena nödrim och total "pekoral" dessutom påminner melodierna om varandra, finns inget eget...
3. Kammarmusik, fem eller sex musiker vilt "filande".......
För mig gäller en samklang mellan musik och text, de ska liksom gå i varandra....
Så, både musik och text! När man inte förstår texten (tex grekisk musik) är det nog musiken med sin rytm där språket liksom "flyter" in.
Catlady, som älskar musik och att röra sig till den......
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-02-21, 22:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Haris Alexiou.
Tack Marianne!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-02-21, 22:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Masse! För många år sedan frågade jag vår grekiska pizzabagare - vad handlar grekiska sånger om. Med ett stort leende svarade han - kärlek. Efter att senare läst lite grekiska vet jag att det stämmer.

Nästa gång, lyssna efter: agápi (kärlek) och sagapå (jag älskar dig) ofta i sällskap med fengàri (månen) och thálassa (havet.)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-02-22, 08:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Nästa gång, lyssna efter: agápi (kärlek) och sagapå (jag älskar dig) ofta i sällskap med fengàri (månen) och thálassa (havet.)
Typ...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-02-22, 08:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eller varför inte Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa", som för mig är ett exempel på där musiken kanske inte är särskilt märkvärdig men en text som bär hela låten.
Texternas text! Kan den utantill, efter tusentals genomlyssningar och genomläsningar. Det handlar i detta fall av en text där musiken tillkommit senare (Gunde Johansson).

/NW
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-02-22, 10:24
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 741
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Vissa låtar och grupper lyssnar man på utan att tänka så mycket på vad texten handlar om. Som ABBA. Däremot lär man sig alla rader utantill för att kunna hojta med.
Sen finns det grupper som Supertramp.. Härliga 70-talet då man satt med skivfodralet och lusläste texterna. Musiken var fantastisk och man ville förstå vad de sjöng om.
Grekisk musik väcker andra känslor och minnen. Det räcker med att man vet att de handlar om kärlek för att melankolin tar över och gåshuden frodas.
Jag är ju en riktig Mellonörd och där hittar man lätt många skräckexempel på både text o musik!! Klarar inte av när länderna framför refränger som innehåller orden Peace, universe, take my hand, together in love, save the world..då blir det kräkreflexer istället🤮
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-02-22, 11:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Nästa gång, lyssna efter: agápi (kärlek) och sagapå (jag älskar dig) ofta i sällskap med fengàri (månen) och thálassa (havet.)
Låter som ljuv musik för mig!!!!! Och om det är särskilt förekommande på pizzerior så kanske jag t o m får överväga att äta en pizza nästa gång jag reser ner (något jag sällan eller nästan aldrig gör i Grekland)

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-02-22, 14:01
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eller varför inte Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa", som för mig är ett exempel på där musiken kanske inte är särskilt märkvärdig men en text som bär hela låten.
Masse
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Texternas text! Kan den utantill, efter tusentals genomlyssningar och genomläsningar. Det handlar i detta fall av en text där musiken tillkommit senare (Gunde Johansson).
/NW
Fantastisk låt! Och den definitiva versionen finns på Lundells Evangelineplatta (återutgivningen), på t.ex. Spotify. Tycker jag.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-02-22, 14:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Jag lyssnar nästan uteslutande på musiken, särskilt gitarrer (-na) och jag är barnsligt förtjust i långa solon. Men visst kan jag lyssna även på texterna men jag är så gräsligt (nästan sjukt) skeptisk till om texter verkligen har något verklighetsbaserat eller om det bara är "trams" eller hitte-på?

Ett exempel som lite bevisar motsatsen är Hotel California som har en text som analyserats av utomstående genom åren. Det är en text jag lyssnat på miljoner gånger men har inte lagt ned någon större energi på den mer än att jag väl kan den utantill numera.

Följ länken nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotel_...nia_(s%C3%A5ng)

Att låten har ett gitarrsolo som är bland det häftigaste som någonsin har komponerats är en bonus givetvis.

Ska jag analysera mitt nöje av att lyssna på grekisk musik så ska det vara massor av bouzouki.


/ Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-02-22, 14:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
och jag är barnsligt förtjust i långa solon./
Hasse
I too!

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ska jag analysera mitt nöje av att lyssna på grekisk musik så ska det vara massor av bouzouki.
Hasse
Håller med. Och helst då även där med långa utsvävande solon!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-02-22, 15:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fantastisk låt! Och den definitiva versionen finns på Lundells Evangelineplatta (återutgivningen), på t.ex. Spotify. Tycker jag.
Vid oden! 😵 Den har JAG MISSAT!!! Ska lyssna omedelbums!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT