Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-05, 00:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard En dag i december

Kort och gott!
Så här såg det ut på stranden idag! Sådana här "vinterdagar" gör mig särskilt lycklig över att bo här, även om jag inte badar själv vid den här årstiden!











Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-05, 04:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En dag i december

Tack för bilderna. Kan bara hålla med att det inte är så dumt!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-05, 09:04
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: En dag i december

Det där ser ju bara så jätteskönt ut. Här går man inte bikiniklädd ute minsann. Och absolut inte att man badar.
Vi har nu trälat oss igenom ett gråtrist novemberväder. Även om jag inte har hunnit med att riktigt känna hur grått och trist det varit. Jobbet med hembygdsföreningen är så kul och har tagit rätt mycket av min passionärstid. Nu är vi inne i december och vinterkylan börjar långsamt sänka sig över oss. Klart väder och frostiga nätter. Bara en månad kvar till det vänder mot ljusare tider igen. Knappt 3 veckor kvar till julhelgen. Tiden går så fort.. alltför fort.

//Monica S
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-05, 09:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

Härliga bilder Yanna! Jag hade garanterat tillhört badarna om jag varit där....Hur varmt är vattnet?? 16 grader??

Lissi - på väg till en 11- timmarsdag på jobbet
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-05, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En dag i december

Underbara bilder Yanna.

Påminner mig om när vi var tre veckor på Naxos i november. Varje dag var en lycklig dag. Det är något speciellt med lågsäsong!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-05, 20:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: En dag i december

Det kallar jag strandliv! Härliga bilder Yanna. Jag tycker som Lissi att det skulle vara kul att veta vad termomotern visar i badvattnet.

Här i Skåne har vi efter en jättefin höst idag sett vinterns första snö, även om den inte blev liggande. Och glashalt på vägar och gång-/cykelstigar. Då blir man sugen på att bada!

Mats
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-05, 22:17
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: En dag i december

Så härligt det ser ut trots att vattnet inte är så varmt.
Själv är jag en badkruka och tycker när det börjar närma sig 24 grader då är det härligt. Jag älskar verkligen att bada men det måste vara varmt o skönt.

Här i Partille känns det väldigt avlägset. I kväll hade vi under 10 minuter regn, snö och hagel.
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-05, 23:32
Bo Anderssons avatar
Bo Andersson Bo Andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Strövelstorp
Inlägg: 118
Standard Sv: En dag i december

Ja vi tackar åxå för underbara bilder och drömmer oss bort till sol och bad. Ja det vill säga jag badar ju heller inte förrän det blir 24-26 grader i vattnet men hustrun gör det vid 15 grader.

Idag har vi haft ett kort och intensivt snöväder här i Strövelstorp och nu ikväll kom en ordentlig hagelskul. Tack och lov för att det inte blivit liggande!
HATAR SNÖ!

Kalimerahälsningar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-06, 01:36
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: En dag i december

Fina bilder, Yanna!
Jag badar inte heller under 24-25 grader, men Medelhavet är njutbart ändå, bara att titta på...

Här har första snön kommit till Kista i kväll (= måndag kväll). Inte roligt alls...

Nu är det bara 3 veckor kvar tills jag kommer tillbaka "hem"!!

IngegerdN
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-12-07, 11:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker som Lissi att det skulle vara kul att veta vad termomotern visar i badvattnet.

Mats
Jag fick veta att det var +18 gr i vattnet! Inte illa!

Idag behöver man inte gå till stranden för att bada, det räcker om man går utanför porten...det ösregnar här idag...tills för 5 min sen...just nu uppehåll alltså...och +16 gr, gillar det omväxlande vädret här! Hmmm...är kanske varmare i havet?

Senast redigerad av Yanna den 2011-12-07 klockan 11:05. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-12-07, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag fick veta att det var +18 gr i vattnet! Inte illa!
Det är den temperaturen vi haft i vattnet här hemma hela sommaren då jag badat varje dag.....
I somras på den strand Du visade på bilden var det 28 grader i vattnet (långgrunt) Alldeles obadbart med den temperaturen...Tacka vet jag 18-max 20 grader

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-12-07, 12:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
28 grader i vattnet (långgrunt) Alldeles obadbart med den temperaturen...Tacka vet jag 18-max 20 grader

Lissi
Helt fel, Lissi!! 28 gr är mycket badbart...även i den temperaturen står jag och skvätter mig blöt innan jag doppar mig! Fast då är det ju kanske 35-40 gr i luften. Nu är det väl nästan samma temp i luft o vatten..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-12-07, 16:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

Nu är ju Kreta så mycket längre söderut än Pireus, annars hade det nästan varit lönt med badkläder med i jul om vattnet håller så höga temperaturer som 16-18 grader. Fast det ryms nog inte i handbagaget denna gång.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-12-07, 16:56
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu är ju Kreta så mycket längre söderut än Pireus, annars hade det nästan varit lönt med badkläder med i jul om vattnet håller så höga temperaturer som 16-18 grader. Fast det ryms nog inte i handbagaget denna gång.

Lissi
Fega inte ur nu, Lissi...inte så säkert att det är kallare än på Kreta...o din lilla bikini tar väl inte mycket plats?

Yanna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-12-07, 17:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

OK den åker med!!! Claes får ta bild om det är över 15 grader i vattnet

Lissi - som just såg att euron står i 9.05...och vi som växlade in massor på Kreta när den stod i 9.17!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-12-07, 18:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag fick veta att det var +18 gr i vattnet! Inte illa!
Oj då!!!! Det var verkligen inte illa! Mycket bättre än vad jag hade trott. Jag växte upp sommartid i Åhus, badorten i Hanöbukten utanför Kristianstad. Där är vi på sommaren ganska glada då det är 18 grader i vattnet och tycker att det är ganska OK. Inte sällan håller det sig kring 15-16 istället. Men visst håller jag med dig Yanna att 28 är betydligt trevligare. Och när vi är i Grekland vill jag nog ha åtminstone över 22 för att vara nöjd. Men som sagt, mitt i vintern även om det är i Grekland så hade det nog kunnat bli ett dopp vid 18.

Och du Lissi. Tycker absolut du ska ta med lilla bikinin till Piraeus (trodde att den och isdubbar var standard i din packning). Du är ju helvild på att bada även när det är tok-kallt och regnar småspik.

Mats
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-12-07, 18:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Du är ju helvild på att bada även när det är tok-kallt och regnar småspik.

Mats
JA men det är ju på Kreta och Tinos....Pireus har jag aldrig provat!

Lissi - som faktiskt badade så gott som varje dag från 22 maj t o m sista doppet 30 september...Då var det 16 grader vid kallbadhuset i Kalmar. 8 simtag ut och lika många åter blev det.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-26, 22:42
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: En dag i december

Tillhör inte själv vinterbadarna, men det är väldigt många greker som badar året om! På så sätt håller de sig friska säger de. Och desto mer man badar i havet på sommaren desto friskare håller man sig under vinterhalvåret, man blir inte förkyld lika lätt. Det säger alla här och jag tror faktiskt att det stämmer!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-02-27, 07:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i december

Nu får jag erkänna att vi inte badade i julas....men det var nog inte ens 16 grader i vattnet då även om vi såg en vinterbadare nära Nea Makri. Det blåste så väldigt hela tiden och på Evia var det mycket regn och bara ett fåtal plusgrader så det lockade inte....

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT