Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-07, 16:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Tilos i augusti?

Hur är Tilos i slutet av augusti?
Massor av turister eller lagom lugnt......
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-07, 17:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Det är inte lugnt någonstans i övärlden i slutet av augusti ... Jag har inte varit på Tilos just då, men kom dit någon vecka senare för ett par år sedan och det var helt okej. Men augusti är värsta månaden överallt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-07, 18:12
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hur är Tilos i slutet av augusti?
Massor av turister eller lagom lugnt......
Jag kom till Tilos 31 augusti nu i höst och 2 veckor Var där första veckan i juni nu i våras också och var där andra veckan i oktober förra året Jag föredrar absolut att komma till ljuvliga Tilos i för- och eftersäsong! I början på september... ja, mycket turister...Gick inte att få ett bord på tex Armenon om man inte bokade innan...väldigt trevligt på det lilla torget med härlig stämning iof...men jag saknade den där känslan om total tystnad...bara att få höra det där underbara "kluckandet" från stranden... ...har de andra gångerna hört "snarkningar" på stranden... ...men inte nu i september...


/Maggy
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-07, 19:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Det där med bordsbeställning har To Armenon envisats med i evigheter. Redan första gången jag var på Tilos 2001 så reagerade jag på det. Folk bokade inte bara bord där, de bokade SITT bord. Det gjorde att vi faktiskt inte gick dit, det verkade så trist med folk som inte ens kunde sitta vid ett annat bord än det de var vana vid.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-07, 22:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Tilos i augusti?

Tack för svar!
Vi är beroende av hundpassning så vi kan inte välja vilka veckor som helst.
Efter att ha rest i slutet av augusti dom senaste åren är vi lite tveksamma till att resa vid den tiden igen (d.v.s. massor av turister). Jag tänkte att Tilos är en liten ö med inte allt för många hotell så det kanske inte är SÅ mycket turister då.
Vi vill inte ha det totalt lugnt heller - så det känns ödsligt.
Kanske ska prata med hundpassaren igen. Början på juli kanske är bättre . Juni är annars en favoritmånad att resa men det passar inte nästa år.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-08, 02:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det där med bordsbeställning har To Armenon envisats med i evigheter. Redan första gången jag var på Tilos 2001 så reagerade jag på det. Folk bokade inte bara bord där, de bokade SITT bord. Det gjorde att vi faktiskt inte gick dit, det verkade så trist med folk som inte ens kunde sitta vid ett annat bord än det de var vana vid.
Så var det när vi var där i sept 2012 också. Men vad är det som är så konstigt med det? Liksom många andra ställen som är populära så blir det ofta fullsatt på Armenon. Då är det väl ganska självklart att de som gärna vill gå dit en viss kväll säkrar det genom att boka bord. Och går man dit tidigare på dan eller dagen före och bokar bord, ja då är det väl lika självklart att man framför önskemål om var man vill sitta. Problemet uppstår väl möjligen om flera samtidigt vill ha samma bord, och blir besvikna om det inte är ledigt. Då är det så klart den som bokat i förväg som får det.

Det innebär väl inte att det är Armenon som envisas med bordsbeställning. Jag såg inte att de nekade att ta emot "obokade" gäster så länge de hade lediga bord. Det är nog många ställen man måste stryka från sin lista om man inte vill äta där man accepterar gästers önskemål om att få förboka.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-08, 07:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tilos i augusti?

Tilos är kanske annorlunda men annars brukar mängden turister minska ordentligt i slutet av aug. Så var det på Skopelos och på Lesvos för några år sen men de öarna ligger ju i norra Grekland. För länge sen åkte jag vid något tillfälle till Grekland i juli och då var det väldigt mycket Skandinavier. I aug är grekerna i majoritet vilket jag föredrar. Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-08, 10:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Masse - nej, varför skulle de neka gäster om de har obokade bord? Det har jag väl ändå inte påstått.

Då och då, fast rätt sällan, stöter jag på bokade bord på andra tavernor och/eller andra öar. Ibland handlar det om större sällskap, då förstår jag att de har velat boka bord.

Men intrycket vi fick av Armenon var att där satt samma par vid samma bord kväll efter kväll. Eftersom vi inte gillade det gick vi bara någon annanstans - precis som jag fortfarande gör om det inte finns ett ledigt bord för mig, alltså när alla som ser lediga ut är reserverade. Eller om jag får veta att jag får sitta i en timme, sedan är bordet reserverat. Då går jag helt enkelt också bara vidare. Det finns ju gott om tavernor på de flesta öar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-08, 10:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tilos är kanske annorlunda men annars brukar mängden turister minska ordentligt i slutet av aug. Så var det på Skopelos och på Lesvos för några år sen men de öarna ligger ju i norra Grekland. För länge sen åkte jag vid något tillfälle till Grekland i juli och då var det väldigt mycket Skandinavier. I aug är grekerna i majoritet vilket jag föredrar. Eva
Vilka datum pratar vi om? Det kanske är bäst att reda ut. Jag gissade att Deia kikat på näst sista veckan i augusti, just den veckan dippar ofta priset. Dvs cirka 23 aug. Åker man en vecka senare, cirka 30, då möts man ofta av greker på väg hem för att semestern är slut då. När jag anlände till Sifnos förra året räckte bilkön halvvägs genom Kamares - de skulle ombord på färjan som jag anlände med.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-11-08, 11:11
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Tilos i augusti?

Jag tycker inte alls det är fel att boka bord ville bara visa på att det är mycket turister i början på september Jätteroligt för tavernaägarna ju Jag bokade också bord på To Armenon någon kväll



/Maggy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-11-08, 11:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det där med bordsbeställning har To Armenon envisats med i evigheter.
-------------------------------------
-------------------------------------

Folk bokade inte bara bord där, de bokade SITT bord.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Masse - nej, varför skulle de neka gäster om de har obokade bord? Det har jag väl ändå inte påstått.
För mig låter det som att du är irriterad över

- dels att Armenon ENVISATS MED (hur då???) bordsbeställning i evigheter, och
- dels att en del gillar stället så mycket att de återvänder och då väljer att sitta vid samma bord som tidigare

Men jag har kanske missuppfattat det du skrev.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-11-08, 11:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Jag kan inte förklara mig tydligare, tror jag, och tror väl inte att vi behöver fastna i frågan heller? Ibland tycker man olika, bara, och jag drog mig till minnes hur det varit redan för 13 år sedan när Maggy nämnde att det inte gått att få bord utan att reservera nu i år. Att jag tyckte som jag gjorde om det innebär inte att någon annan behöver tycka på samma sätt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-11-08, 11:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos i augusti?

Helt OK Inkfish! Ville bara ta chansen att försöka munhuggas lite.

Tycker det är kul när det ibland blossar upp lite debatt här på forumet.
Med du har säkert rätt, det här är för smått för att fastna i. Vi får försöka komma på något annat att käfta om!

Trevlig helg!
Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-11-08, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi får försöka komma på något annat att käfta om!
Nyckelord som "genuin" och "turistifierad" brukar vara pålitliga i de sammanhangen

Fast jag tror jag åker till Ikea istället
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-11-08, 13:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vilka datum pratar vi om? Det kanske är bäst att reda ut. Jag gissade att Deia kikat på näst sista veckan i augusti, just den veckan dippar ofta priset. Dvs cirka 23 aug. Åker man en vecka senare, cirka 30, då möts man ofta av greker på väg hem för att semestern är slut då. När jag anlände till Sifnos förra året räckte bilkön halvvägs genom Kamares - de skulle ombord på färjan som jag anlände med.
Tror vi kom ner till Skopelos den 24 eller 25:e aug så det är efter den tiden jag tänker på.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-11-08, 13:47
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Tilos i augusti?

Resan jag sett gäller 16/8 - 30/8. Vi har inte åkt charter dom sista 10 åren så det blir spännande om vi bestämmer oss.

Jag skulle hellre rest dom två första veckorna i september eller i juni men det går ju inte. Nu i september var vi på Lefkas och det var överfullt på stränderna. Det verkar som om hela Balkan har semester då och bilar dit. Inte överfullt på tavernorna men på stranden.

Hur ser det ut på Tilos när det är mycket folk på stranden? En meter mellan handdukarna . Eller lite mera utrymme?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-11-08, 17:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nyckelord som "genuin" och "turistifierad" brukar vara pålitliga i de sammanhangen

Fast jag tror jag åker till Ikea istället
Glöm inte ordet " turistfälla"

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-11-08, 22:59
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tilos i augusti?

Det beror ju på vad man jämför med. Turistigt? Som i Platanias? Aldrig på Tilos. Kanske så att man inte får plats på just den restaurangen man hade tänkt... men det finns ju fler... aldrig trängsel, alltid plats på torget. Alltså Tilos blir ju aldrig "turistigt" och fullt...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-11-08, 23:04
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Tilos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det beror ju på vad man jämför med. Turistigt? Som i Platanias? Aldrig på Tilos. Kanske så att man inte får plats på just den restaurangen man hade tänkt... men det finns ju fler... aldrig trängsel, alltid plats på torget. Alltså Tilos blir ju aldrig "turistigt" och fullt...
Tack. Det låter bra
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-11-08, 23:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tilos i augusti?

Och nu funderar jag allvarligt varför vi har bestämt att INTE åka till Tilos nästa år.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT