Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-06-24, 16:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart säkrare, skulle jag säga.


Det här partiet tycker jag är läskigt, och jag spriner alltid snabbt förbi. Jag förstår att den nu stängda delen av bra mycket värre.




Då är de bara att kämpa sig runt från andra håller för att njuta av vyerna.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-06-25, 10:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

En annan väg som kändes lite lurig var vägen till Agios Panteleimonas. Det låg mycket sten på vägen. Det kändes som mer än i höstas - men det kan vara fel, jag kanske bara var mer observant på rasrisker pga Lethra.

På ett ställe hade ytterkanten av vägen brustit helt och hållet, antingen mellan Plaka och klostret eller innan Plaka.

Och tittar man uppåt, på bergssidan, när man kör till Ag Panteleimonas, så ser man hur vanskligt det faktiskt ser ut, stora delar av vägen. Jag undrar om Tilos inte har ett stort och livsfarligt problem att lösa där.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-06-25, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
På ett ställe hade ytterkanten av vägen brustit helt och hållet, antingen mellan Plaka och klostret eller innan Plaka.


Jag brukar köra till klostret med andan i halsen. Jag håller mig tätt intill bergväggen både på vägen upp och och på vägen ner. Med risk att få stenar i huvudet. Vi körde bil dit förra året, och det var ännu läskigare. Buss skulle jag aldrig åka dit. Bilden ovan har jag tagit när jag har stigit av moppen, jag tror att det är det partiet du menar.



Synd att vägen är så läskig för vyerna är förskräckligt vackra.

Citat:
Jag undrar om Tilos inte har ett stort och livsfarligt problem att lösa där.


Det tror jag också. Tyvärr gick mycket pengar åt till att bygga denna - i mitt tycke helt onödiga - väg. Fast, å andra sidan är den rätt så kul.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-06-25, 16:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Jag minns faktiskt inte om det var just den skadan på vägen jag reagerade på, har för mig att den var mindre och att jag inte sett den förut. Men säker är jag inte.

Hur man vågar åka buss till klostret har jag ärligt talat aldrig förstått, moppe verkar faktiskt vara bästa alternativet.

Den där stolpen i vägen är underbar. Men jag undrar om den inte är borta, jag har varit och tittat efter den både i höstas och i år men den verkar flyttad. För visst är det på vägen till Panagia Politissa?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-06-25, 16:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För visst är det på vägen till Panagia Politissa?
Ja, det är den vägen. Bilden är från maj förra året.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-06-25, 16:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Ok då flyttades stolpen under sommaren för i september var den inte där. Eller vägen drogs om
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-06-25, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ok då flyttades stolpen under sommaren för i september var den inte där. Eller vägen drogs om


Denna är från 2011. Då - liksom 2012 - fanns det två stolpar på vägen (se pil). Det är säkert som du säger att vägen har dragits om sedan dess.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-06-25, 17:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Aha, det förklarar varför jag tror mig ha sett att vägen är lappad och lagad på två ställen. På det ena stället tror jag arbetet fortfarande pågick när jag var där i september.

Men på något vis hade det varit mer grekisk logik över det om vägen dragits om
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-07-15, 20:10
Sjöholm Sjöholm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Vi har precis kommit hem i från Tilos och vi gick via den raserade stigen två gånger fram och tillbaka. Precis efter varningsskylten är det två rejäla KLIV och lite längre fram var stigen väldigt smal på två ställen, därefter var den precis som vanligt, lätt svepande och härlig att gå. Vi mötte flera fransmän som också gick hela vägen.

Så uppfattade vi det iallafall och hade två heldagar på Lethra i princip för oss själva. Några andra svenskar bad busschauffören stanna på vägen till Megalo Chorio och så gick de det hållet ner till stranden.

Sedan vill vi gärna slå ett slag för Pali by på Nissyros. Söt liten strand billigt boende och fantastiskt god mat på de fem tarvernorna.

Eva & Thomas
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-07-15, 20:18
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Pali är undrbart !!!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-07-16, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av Sjöholm Visa inlägg
Vi har precis kommit hem i från Tilos och vi gick via den raserade stigen två gånger fram och tillbaka.
Jag har fått mejl från läsare som också gått stigen utan större problem.

Citat:
Sedan vill vi gärna slå ett slag för Pali by på Nissyros. Söt liten strand billigt boende och fantastiskt god mat på de fem tarvernorna.
Håller med! Där har jag ätit den goaste fetaosten jag någonsin smakat.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-07-16, 16:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Jag kan inte låta bli att undra lite hur de tänker... Om jag, härhemma i Sverige, kommer till en väg som rasat och därför är avspärrad med ett rep - inte går jag förbi det repet för att jag tror att det är där i onödan?

På samma sätt tänker jag i Grekland.

Men om man struntar i avspärrningen - det kanske är samma mekanism bakom som när folk kör moppe utan hjälm eller efter en ouzo. På semestern kan inget hända.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-07-16, 17:08
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

För mig handlar det om något så enkelt som att respektera andras omdöme. Har man satt upp en avspärrning med varningsskylt så bör det respekteras....eller vet vi bättre? Det finns många andra mycket fina leder på Tilos!
Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Pali är undrbart !!!
Stelios kör turer till Pali på Nisyros varje vecka, en utmärkt chans att komma till fina lilla Pali över dagen.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-07-16, 18:13
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Noen som vet om stien nogen gang blir utbedret igjen?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-07-16, 19:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
För mig handlar det om något så enkelt som att respektera andras omdöme. Har man satt upp en avspärrning med varningsskylt så bör det respekteras....eller vet vi bättre? Det finns många andra mycket fina leder på Tilos!


Ann-Kristin
Håller helt med dig här Annki..klart man kan gå på egen risk det är ju upp till var och en, men jag skulle personligen inte på något vis känna mig "duktig"och chansa och gå ändå, utan snarare idiotisk om jag gick förbi avspärrningarna.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-07-16, 21:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Hur tänker man om man ändå går stigen och något händer.. Då kan man väl ändå inte förvänta sig att andra ska komma och rädda en

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-07-18, 07:07
l.anders l.anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Oxelösund
Inlägg: 22
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Jag kan hålla med om att det är dumt att gå om ett område är avspärrat men med tanke på att det är och har varit avspärrat på många öar i övärden här och så har varit i många år. Tycker jag nog att det är upp till var och en som vill ta risken för nytt ras. Som rsaet ser ut nu är det enl vad jag kan se ganska säkert.. Dessutom går många där och det går båtar nedanför hela tiden. På de andra lederna till Tex Stavros o Tholos är det betydligt farligare och där går ytterst får pers eller båtar. Det är dessutom radiskugga på flera håll. Riktigt otäckt faktiskt.
Men kommunen måste naturligtvis varna för att risken ökat efter raset så de har ryggen fri fall det rasar mer. DEt är en del sprickor och kommer nya regn kan de öka och leda till nya ras. Sedan är ju stigen där den är hel på sina ställen stupande ner väldigt högt utan räcke med lösa stenar på själva stigen. Det är mycket lätt att snava på en sten och fara ner i avgrunden. Var och en som ger sig ut i terrängen utsätter ju både sig själv och andra för en risk och man bör ju ha omdöme.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-11-26, 14:09
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Nån som vet hur läget är nu med stigen? Har man åtgärdat den eller...?
Om inte, hoppas jag verkligen att man fixar den innan nästa sommar, för det är ju onekligen en trevlig del vandringslederna på trevliga och gemytliga Tilos.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-11-27, 09:39
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Hej!
I september gick vi där några gånger. De har inte tagit bort skyltarna om raset och ej heller färdigställt. Men de har lagt ut en spång så det är lätt att ta sig förbi. Vi tyckte inte att det var något problem, gick andra vägen hem.
Det är ju en väldigt fin sväng att gå, hoppas de fixar till så de kan ta bort skyltarna.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-11-27, 10:17
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Delar av stigen till Lethra raserad

Skönt att höra. Bra att det går att ta sig fram där, eftersom det är en viktig del av vandringsön Tilos. Våra kompisar gick den där rundan i somras, men från andra hållet och kom in mot Livadia från öster, dvs från havshållet. Där fanns det ju inga varningsskyltar. De fick agera bergsgetter. Spännande men riskfyllt. Men det gick vägen,trots att vägen (stigen) var borta!

Själva får vi väl prova den där fina vandringen nästa gång.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT