Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-11, 16:37
Annah80 Annah80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2
Standard Santorini- pris för en middag och bussar?

Hej alla glada!

Ska till Santorini för första gången (åker om en vecka ungefär) och har förstått att det är dyrare där än andra öar i grekland. Har tidigare varit på Kreta (2 ggr) Kos (2 ggr) och Zakynthos.

Jag ska bo i turisttäta Kamari och undrar om någon som varit där nyligen kan säga vad en middag på restaurang med ett glas vin till kan kosta? Undrar även om ni vet hur busstrafiken varit, funderar på att ta mig till Oia och Fira med buss (ska väl inte ta mer än 20 min till Fira och sen 20 min från Fira till Oia om jag förstått rätt?)

Alla tips är givetvis välkomna!

Stort tack på förhand!

Mvh

Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-12, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini- pris för en middag och bussar?

Mycket svårt att svara på en middag kan vara allt från bordet fullt av grekiska rätter till en pizza. Jag tror inte att priserna gått upp särskilt mycket sen tidigare men har inte varit till Grekland än i år. Santorini är inte speciellt mycket dyrare än andra öar beror på var och vad du väljer att äta. Kamari är väl som andra turistorter men jag har bara ätit där ett par gånger de sista tio åren. Gott åt vi sist på en bra taverna men då åt vi bara traditionella grekiska rätter. Finns mer aktuella tips här i forumet i gamla trådar av de som brukar besöka ön ofta på ställen med bra grekisk mat.

Vid Calderan finns det riktigt dyra ställen om ni vill äta medan solen sjunker ner i havet.

Något jag gillar att göra när jag är på Santorini är att vandra mellan Fira mot Oia och följa havet, Brukar orka några km till Imerovigli och stanna för ett glas färkpressad apelsin och vitt vin efter vägen. Till Oia dit ni absolut bör åka kan ni åka buss om det är för hett att gå hela sträckan.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-12, 14:43
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Santorini- pris för en middag och bussar?

Hej

Vi betalade mellan 30-35 euro för 2 personer för ouzo, vin eller öl och varmrätt veckan innan midsommar. Rekommenderar att ni äter på den grekiska restaurangen Sellada. Jättegod mat.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-13, 15:07
Annah80 Annah80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2
Standard Sv: Santorini- pris för en middag och bussar?

Hej och tack för era tips!

Kan man gå till Oia alltså?! Hur långt är det? Vad med avståndet till Fira?

Undrar lite över grekisk meze, har inte ätit det förut men vad kan det bestå av t ex?

Tack igen!

Mvh

Anna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-14, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini- pris för en middag och bussar?

Du kan promenera från Fira till Oia på promenadvägen som följer havet. Tror att det är drygt en mil. Till Imerovigli vet inte om jag stavat fel är det ungefär 3 km. Jag har bara gått dit på grund av att det har varit för varmt när vi startat. Utsikten är fantastisk och det är enkelt att stanna till efter vägen. Nästan varje gång jag besökt Santorini har jag gjort den här promenaden antingen själv och en gång med sällskap av mina barn och en tredje gång med ett par kvinnor som bodde på samma ställe. Tror att jag har ett par foton med utsikten från promenaden i ett av mina resebrev. Till Fira kan du ta buss från Kamari.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-14, 13:56
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Santorini- pris för en middag och bussar?

Om det bara inte är strejk så skall det vara enkelt att ta sig runt med buss på Santorini. Turlistan hittar Du på:http://www.ktel-santorini.gr/.
Restaurangpriserna är svåra att svara på generellt - det är ungefär samma prisbild som i Sverige o beror av hur exklusiv krog man vill besöka!! På Santo finns matställen i alla prisklasser, men de med Calderautsikt kan oftast antas höra till kategorin "svindyra". Finns "snabbmatshak" där Gyros kostar runt 3-9€,men även krogar där en middag går lös på åtskilliga svenska tusenlappar per person! I Perissa brukade jag, i höstas, för en förrätt + huvudrätt + öl/vin betala mellan 16€ till 60€ per person. (En flaska finare vin på standard-restaurang kan kosta runt 30€.)

Senast redigerad av giottoni den 2011-07-14 klockan 14:03.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT