Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-23, 20:39
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Hej på er alla Greklandsexperter!

Jag behöver lite råd ang mina föräldrars Greklandsresa i månadsskiftet maj/juni. De har varit i Grekland många gånger tidigare men nu står de i valet och kvalet mellan två destinationer som är helt obekanta, både för dem och mig, nämligen Thassos eller Halkidiki. Egentligen är det byarna som jag behöver hjälp att jämföra: Limenas på Thassos och Afitos (Kassandra) i Halkidiki. Jag vet att Limenas är större och mer "hamn-by" och att det kanske är svårt att jämföra men finns det möjligen någon som kan bidra med lite fakta?

Mina föräldrar gillar mysiga byar med grekisk charm och trevliga tavernor. En mysig hamn, virvlande gränder eller liten genuin by, de tycker om det mesta så länge det inte är stora hotellkomplex uppradade bredvid varandra och menyer på svenska Övriga synpunkter på Thassos kontra Halkidiki mottages med glädje!

Senast redigerad av Lajsa den 2014-03-23 klockan 20:43. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-24, 06:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Citat:
Mina föräldrar gillar mysiga byar med grekisk charm och trevliga tavernor. En mysig hamn, virvlande gränder eller liten genuin by, de tycker om det mesta så länge det inte är stora hotellkomplex uppradade bredvid varandra och menyer på svenska
I Grekland finns det en stor mängd byar som passar dessa kriterier. Varför just Thassos eller Halkidiki? Inga andra kriterier som kan vägleda oss vägledare?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-24, 08:59
gunsan52 gunsan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 60
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Hej!
Jag har varit på Thassos, bodde i Thassos stad, men inga direkt mysiga gränder vad jag kommer ihåg - men bra ändå. Jag skulle rekommendera Skiathos, mysiga gränder och inte så mkt turister i maj/juni, mkt enkelt att ta sig dit, 10 min från flygplatsen, härliga bad eller ännu hellre Skopleos - färja från Skiathos. Förra året var vi i Parga som också rekommenderas, visserligen på fastlandet - men man får en ö-känsla där. Men det kanske är Thassos eller Halkidiki som gäller. Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-24, 09:00
gunsan52 gunsan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 60
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

En sak till - Parga har fantastiska restauranger med god mat överallt!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-24, 09:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Siden spørsmålet gjelder Limenas og Afitos, svarer jeg på det uten å fortelle hvilke steder jeg selv ville velge mellom.


Limenas er en livlig havneby, med stor lokal aktivitet, og er en typisk gresk by som ikke er helt dominert av turismen. Kanskje ikke så mye av turistbrosjyrenes smale gater med blått og hvitt og potteplanter i trapper, men en levende by. Vi bodde midt i havnen, og trivdes godt der. Mer enn nok gode avernr, særlig fisketavernaer. Ca ti minutter å gå til en bra strand.


Mange utfluktsmuligheter, Thassos er en vakker og frodig øy, og man har dessuten kort vei over til Keramoti på fastlandet, som markedsfører seg med ikke bare Hellas' men hele Balkans beste strand! Stranden er fantastisk, og Keramoti er en trivelig lien by. Man kan også ta båt til Kavala, som r en fascinerende, større by (stad).


Jeg er ikke så godt kjent i Afitos, da jeg bodde i Hanioti da jeg var i Halkidiki, men jeg besøkte byen et par ganger. Det er en meget vakker by, med mange små stenhus, og er ikke spesiet preget av turismen. Jeg vet ikke noe om tavernaer. Stranden ligger også her minst 10 minutter borte, og jeg kjenner eldr fok som synes det var tungt å gå til og fra stranden, da byen ligger på en høyde, kanskje 50 - 75 meter over havflaten.


Her har man også mange muligheter til utflukter, både på Kassandra og Sitonia, og storbyen Thessaloniki er ikke langt borte. Nea Moudania er en trivelig by med et godt gatemarked, og er ganske nær. Vil man se en gresk by som absolutt ikke er påvirket av turisme, så besøk Polygiros. Bare husk at man er utenfor det typiske turistområdet når man kommer litt inn i landet, så siesta praktiseres i byene. (Det er noen år siden jeg var i Halkidiki, så noe kan ha forandret seg)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-24, 12:56
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Tack för er hjälp Ja vi är begränsade till Thassos eller Halkidiki då de måste åka måndag eller tisdag en viss vecka med tanke på ledighet från jobb osv. I vanliga fall bokar jag flyg och boende på egen hand men nu är det bara föräldrarna som åker. Dessutom är det en överraskningspresent till min pappa så mamma vill boka charter eftersom hon "måste styra och hålla i allt själv"😉

De har redan varit på både Skiathos och i Parga, de tyckte mycket bra om båda ställena men skulle väl gärna se något nytt. De MÅSTE inte ha virvlande gränder och små utspridda torg, så länge det är en trevlig by som inte är för exploaterad eller full av stora hotellkomplex. Har själv arbetat inom resebranschen i många år och vet ungefär vad vi ska leta efter men har pinsamt dålig koll både på Thassos och Halkidiki så är väldigt tacksam för era svar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-24, 13:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Hej Lajsa...

Jag har besökt båda platserna.
Första gången jag var på Kassandrahalvön var för 18 år sen. Sen åkte jag tillbaka igen förförra året. Båda gångerna 2 v i juli och båda gångerna med Hanioti som bas.
Det var en skillnad som natt & dag. Allt var förändrat till det sämre. Halvön var dessutom invaderad av Östeuropéer. I Hanioti fick vi leta länge innan vi hittade en Grekisk familjedriven taverna. Det var övervägande snabbmatställen. Vi reste runt på halvön och uppfattade att de flesta "turistorter" på halvön såg likadana ut.
Undantaget var dock Afytos. Det var en riktig pärla.
Skulle jag hypotetiskt resa tillbaka igen så skulle jag säkert bo i den byn. Annars så skulle jag välja Sithonia-halvön.
Jag har skrivit lite mer under "Halkidiki-avdelningen" på forumet.
Thassos har semestrat på 1 gång (2veckor). Det var oxå i juli. Bortsett från att myggorna höll på att sabotera resan, var ön betydligt mer genuin.

Jag skulle tveklöst välja Thassos av dessa 2 resmål.

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-24, 17:47
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Tusen tack C@nny!

Det var väldigt användbar information Jag ska läsa lite mer om båda ställena här på forumet så får vi se vad det blir. Lutar åt Thassos dock, i alla fall som det ser ut nu men det hinner nog ändra sig både en och två gånger)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-15, 11:14
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Jag har varit i Halkidiki 1 gång och Thassos 2 gånger. Thassos kommer jag återvända till många gånger. Men inte till Halkidiki. Det var inget speciellt alls. På Thassos hyr vi bil flera dagar och kör runt till de underbara stränderna. Gillar staden också.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-16, 08:36
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Jag har också varit på båda. Alla platser har sin charm och trevligheter. Men jag hade också valt Thassos! Många fina stränder där.

Nyfiken vad det blev??
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-16, 22:13
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?

Ja jag hade också helt klart valt Thassos, en ö jag kommer att återvända till vid tillfälle då jag åker 1 vecka. Blev väldigt förtjust i denna ö, perfekt om man ska i väg 1 vecka då det är en båttur på endast 40 min. Oj vad jag blev sugen nu....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT