Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-04, 16:39
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Barnmat eller mat för barn??

Om två veckor åker vi till Thassos.
O jag funderar på det här med barnmat. Välling o gröt tänkte jag ta med. Men vill ju inte släpa på massa barnmatsburkar. Så nu vill jag höra, är den grekiska maten salt, min lillkille är 8½ månad och är van att äta vanlig mat, ja han äter i stort sett allt han tillåts äta. Men tror ni man kan be kocken skippa saltet på hans mat?? Eller maten kanske inte är så salt??? Har för mig att den inte var det sist jag besökte grekland. Antar att det går att köpa barnmat annars.

mvh Nina

Senast redigerad av nina_77 den 2008-05-04 klockan 16:45. Anledning: felskick
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-04, 17:11
gotlandica gotlandica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Visby
Inlägg: 103
Standard Sv: Barnmat eller mat för barn??

Har inte haft några problem med att få bra mat för små bar, de bruka ordna allt från pasta till pannkakor, de flesta är retaurangägare är ju faktiskt föräldrar också... Nej, för salt tror jag inte alls det är. Det finns även barnmat på burk och olika fruktgröt. Vår son åt med glädje En slags Risifrutti med kanel när han var där 9 mån gammal. Ta bar med tillräckligt med välling, för det finns inte alltid.

mvh Lisbeth
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-04, 20:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnmat eller mat för barn??

Grekisk mat är inte speciellt salt men det varierar mellan rätterna.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-04, 22:10
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Barnmat eller mat för barn??

Tror och har efarit att de flesta människor är tillmötesgående i detta barnvänliga land. Köttfärssåser och dyligt kan vara lagat i förväg och då är det nog salt i om än ej så mkt. Men det är nog bara att fråga sig fram. Brukar gå att ta bort och lägga till lite som det passar när det gäller maten. Barnmat på burk finns att köpa men mkt dyrare än i Sverige och med ett begränsat antal sorter att välja på. I alla fall enligt min erfarenhet och då har jag kollat i stora som små supermarkets.
Vi brukar beställa mat för mig och min man och sen får barnen äta av oss. För oss har det alltid gott åt mer välling i Grekland än i Sverige. Blir att man ger som lite xtra som mellanmål och när matintaget har varit sådär. Dessutom känns det bra att kunna ge välling om de inte vill dricka så mkt vatten. Tänk på det när ni packar, ett extra paket skadar inte. Våra dricker den gärna kall vilket kan ha att göra med värmen. Underlättar när man ska svänga ihop en flaska ute på stan

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Om två veckor åker vi till Thassos.
O jag funderar på det här med barnmat. Välling o gröt tänkte jag ta med. Men vill ju inte släpa på massa barnmatsburkar. Så nu vill jag höra, är den grekiska maten salt, min lillkille är 8½ månad och är van att äta vanlig mat, ja han äter i stort sett allt han tillåts äta. Men tror ni man kan be kocken skippa saltet på hans mat?? Eller maten kanske inte är så salt??? Har för mig att den inte var det sist jag besökte grekland. Antar att det går att köpa barnmat annars.

mvh Nina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-04, 22:22
Sandra 68 Sandra 68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Söderkping
Inlägg: 13
Standard Sv: Barnmat eller mat för barn??

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Om två veckor åker vi till Thassos.
O jag funderar på det här med barnmat. Välling o gröt tänkte jag ta med. Men vill ju inte släpa på massa barnmatsburkar. Så nu vill jag höra, är den grekiska maten salt, min lillkille är 8½ månad och är van att äta vanlig mat, ja han äter i stort sett allt han tillåts äta. Men tror ni man kan be kocken skippa saltet på hans mat?? Eller maten kanske inte är så salt??? Har för mig att den inte var det sist jag besökte grekland. Antar att det går att köpa barnmat annars.

mvh Nina



Hej Nina.
Nej den grekiska maten är inte så salt, och det är ju bra att lillkillen
äter vanlig mat, det underlättar ju en hel del.
Du måste skriva när ni kommer hem, hur det var på hotellet,! för vi
åker ju till samma hotell den 31 augusti..

Mvh Sandra 68
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT