Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-09, 12:25
stefanbj stefanbj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 1
Standard Restaurang Pigadia

Vi skall fira vår bröllopsdag på Karpathos i September. Jag undrar nu om någon kan rekommendera en riktigt bra restaurang i Pigadia där vi kan fira detta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-09, 13:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Restaurang Pigadia

.....musiktavernan Pelagos.....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-10, 12:55
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 411
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Hei.

Ja, hvis dere liker gresk musikk ihvertfall. Jeg kan også tenke meg at dersom det skal være flere av dere, passer lokalet utmerket.

Jeg har vært på Pelagos kun 2 ganger, og syns faktisk musikken delvis er forstyrrende hvis man skal spise og snakke sammen. (Jeg liker gresk musikk.) Men, jeg har hørt den på litt avstand mange ganger, og da passer den bedre for mine ører. Det er vel også litt forskjellig hvem som opptrer.

Nå forstår jeg at alle dere Pelagos-venner nok er uenige med meg her, men det er takket være dere at jeg i det hele tatt oppsøkte tavernaen første gang jeg var på Karpathos. Og jeg syns alle bør få den med seg, så får man selv avgjøre om man kommer tilbake.

Ellers er jo smaken så forskjellig, så det er vanskelig å anbefale noe, syns jeg.
Det jeg liker, liker kanskje ikke andre - og omvendt.
Men "vindusbord" på La Mirage skulle vel passe for alle, eller????


Vennlig hilsen

Pelagia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-10, 13:41
lomba lomba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Selv om du skriver middag i Pigadia, drister jeg meg til å nevnte Menetes. Hvorfor ikke ta en taxi dit, og spise i en ev de trange romantiske "typisk greske" bakgatene der oppe?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-10, 13:55
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Eller gå til Ellinikon! Det er en trivelig restautaurant med god mat og hyggelige priser! Ligger sentralt like bortenfor bar-gaten, og er en av de få spisestedene i Pigadia som har åpent hele året. Jeg feiret fødselsdagen min der i påsken, og det var veldig hyggelig!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-11, 12:50
aa jansson aa jansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 26
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Det finns en hel del att välja på, Pelagos är en av mina favoriter men mest på grund av musiken och den trevliga servicen, La Mirage har god mat och fin utsikt, men Italiensk mat när man är i Grekland är inte något för mig.
/Åsa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-11, 20:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av aa jansson Visa inlägg
La Mirage har god mat och fin utsikt, men Italiensk mat när man är i Grekland är inte något för mig.
La Mirage har mycket mer än italiensk mat; de har helt fantastiskt goda traditionella grekiska rätter. Jag åt en utsökt ugnskokt köttgryta med briam där i förrgår. Och att sitta däruppe med utsikt ner över bukten är inte alls fel.

To Ellinikon har god mat, det är sant, men läget är inte så roligt där i gathörnet. Sist vi åt där var vi tvungna att flytta in bordet närmare väggen för att en bil skulle kunna komma fram. Och det är förtvivlat långsam service. Fast det kanske är bättre i september, när det är mindre folk.

Karin
som undrar vad det är för fel på mig eftersom jag aldrig har upplevt några problem med att samtala på Pelagos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-14, 13:33
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 163
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Vi tillbringade våra två första veckor på Karpathos i början av juli i år. Jag ääälllllskaade verkligen stan (Pigadia). Ön i övrigt kan jag inte säga så mycket om eftersom vi inte gjorde någon egen rundtur i år. Dock besökte vi Olympos tillsammans med Airtours. Vi tyckte så mycket om det så vi åkte dit en gång till på egen hand - en vecka senare. På något sätt kallar jag mig nog också Karpathos-fan, fast jag inte vet vad jag tycker om ön i övrigt. Tyvärr upplevde jag inte det härliga greklandslivet med olivlundar, getter i flertal o dyl. Det återstår att se någon annan gång när vi förhoppningsvis återvänder. Då får jag veta om jag är ett riktigt Karpathos-fan. Den karpatiska salladen på Akti var dock helt fantastisk!

Nå, nu till det önskade restaurangtipset. Vi firade själva bröllopsdag på Karpathos och hade svårt att finna någon extraordinär restaurang för detta, vilket vi gjort på övriga öar som vi varit. Dock fanns det många bra restauranger. Mikes tyckte vi båda väldigt mycket om, så dit gick vi två gånger. Pelagos åt vi på en kväll, och tog bara vin en annan. Den sistnämnda kvällen fick vi uppleva en äkta grekisk musikkväll. I alla fall som vi känner till. Genom Kalimeras e-guidetips gick vi till To Helliniko, vilken vi båda också tyckte var bra. Tills vi skulle betala. Det tog för lång tid. Vi tyckte även om Orea Karpathos. La Mirage var mysigt och gott, men väldigt turistigt tyckte jag. Tyvärr kan jag inte ge bättre tips än så här, men hoppas ni finner något som passar er.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-14, 13:35
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 163
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Jag såg nu att föregående svar skrivit om To Hellinikon och att denna inte gillade läget i gathörnet. Det var en av de saker vi tyckte om. Det är inte en bilväg - egentligen - men ibland kommer folk fel. Vi tyckte det var ett jättemysigt läge.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-14, 14:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 613
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Mafric, det är en bilväg! Utanför säsongen har dom alla borden inne och då blir vägen lite bredare
Fast på ena sidan finns ju gågatan året runt Jag åt på Ellinikon många gånger i November på olivplockningsresan

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-14, 14:46
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 411
Standard Sv: Restaurang Pigadia

som undrar vad det är för fel på mig eftersom jag aldrig har upplevt några problem med att samtala på Pelagos [/quote]

Hei.
Jeg har som sagt vært 2 ganger på Pelagos, begge i 2005.
Vi satt litt unna scenen også. Men av en eller annen grunn, så syns vi det ble for mye musikk til maten. Kanskje vi burde gått tidligere på kvelden?
Men så til To Hellenikon, som det snakkes om. Der har jeg vært kun en gang, og da ble vi skuffet. Den ble anbefalt som god fiskerestaurant, men det stemte ikke for oss. Dermed har det ikke blitt til at vi har gått tilbake. Det er ofte fullt der, så det er tydeligvis populært.
Jeg forstår ikke at La Mirage er mer turistisk enn To Hellenikon. Utsikten er i alle fall bedre.

Pigadia lever av oss turister, så dem får vi vel finne oss i.
Karpathos er tross alt øya over alle øyer, syns vi. Men vi liker å ha litt folk rundt oss.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-28, 20:30
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Foreslår at dere tar en taxi til Amopi, og spiser på Four Seasons. Vi må alltid en tur hit når vi er på øya. Herlig å sitte på takterassen her. Maten er nydelig, og det hjemmelagede brødet som kommer på bordet før middagen serveres, er noe av det bedre jeg har spist. Dessuten veldig hyggelig betjening her. Anbefales varmt
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-29, 17:55
annette fra norge annette fra norge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Oslo
Inlägg: 49
Standard Sv: Restaurang Pigadia

AKROPOLIS! Kjempe god mat, herlig betjening, masse hjertevarme. Men absolutt turistifisert. Men gjør det noe?
Kan også anbefale Four Seasons i Amopi. Restauranten på andre siden av gaten, Esperida, har også veldig god mat.

Annette, som om noen dager skal spise middag på Akropolis igjen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-29, 23:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av annette fra norge Visa inlägg
AKROPOLIS! Kjempe god mat, herlig betjening, masse hjertevarme. Men absolutt turistifisert. Men gjør det noe?
Kan også anbefale Four Seasons i Amopi. Restauranten på andre siden av gaten, Esperida, har også veldig god mat.

Annette, som om noen dager skal spise middag på Akropolis igjen.
Annette,

Var ligger Akropolis och vad är det för typ av restaurang?

Mats
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-30, 09:47
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Acropolis ligger i ena ändan av kafégatan och är väl det mest populära av kaféerna. Närmast bankomaten, då vet du säkert, Masse. Det är rätt packat kvällstid, men du kommer ner på eftersäsong så då är det betydligt lugnare. Vi äter ofta lunch där, då är det tyst och behagligt och trevligt att se ner över hamngatan. Deras kock, Louie, som också äger stället tillsammans med sin bror Argirios, är en fantastisk kock, en av de få på ön som vet hur man steker en fin köttbit på riktigt sätt. Det är alltså riktigt fin mat du får där, trots att det mest ser ut som en vanlig bar bland alla de andra. Missa inte hans karpatiska sallad på ciabatta, en smakupplevelse!

Karin
som längtar tillbaka
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-30, 10:05
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Har nu i efterhand förstått att jag missat fantastiskt god mat genom att dissa Akropolis, men jag har sååå svårt för ställen med påstridiga inkastare, det blir som en "varningsklocka" som slår till i mig; Behöver de tjata så för att få kunder så kan det inte vara något att ha.

Ja- där ser man hur det går när man har fördomar

En vän till mig från Norge berättade att de gjort samma misstag.
Tur för mig att jag skall tillbaka till Karpathos, filar ibland på hur bästa mixen och resvägen mellan Antiparos och Karpathos skall se ut
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-30, 11:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
jag har sååå svårt för ställen med påstridiga inkastare, det blir som en "varningsklocka" som slår till i mig; Behöver de tjata så för att få kunder så kan det inte vara något att ha.
Jo, så reagerade jag också i början. Nu har jag lärt mig - hoppas jag - att inte döma ut ett ställe alltför lätt. Försöker att ta mig en titt - eller snarare sagt en lyssning - på kunderna. Är det ett ställe dit grekerna själva går, så är maten bra.

I somras hade jag ju gott om tid att "lyssna in mig", och det var bara ett av alla de ställen jag besökte som inte hade grekiska gäster. Men dit gick vi av dåligt samvete... känner inkastaren sedan han jobbade på ett annat ställe, och när han nu besviket kommenterade att vi inte kom till honom alls förra sommaren, gick Erika och jag dit mest för att glädja honom. Så nu behöver vi inte gå dit igen. Nej, det var inget fel på stifadon, men glasen smakade diskmedel och menyerna bestod av bilder på ALLA rätterna, så man blev mätt redan innan man beställde. Och det var de vanliga turisträtterna. Stifado, moussaka, pastitsio, souvlaki... inte så värst inspirerande när man redan hade varit nere i fem veckor...

En restaurang - eller två - som jag aktivt undvek var Poseidon och grannen... Perigiali? Det är tydligen samma ägare till dem. När jag promenerade förbi på eftermiddagen såg jag flera stora brickor med makarounes ute på bord i gränden, fullt tillgängliga för flugor. Varningstecken 1. En annan kväll när jag passerade och inkastaren ropade ut "good food", gick en grupp svenskar förbi mig och sade: "Nej du, oss lurar du inte en gång till!" Varningstecken 2. En kväll ännu senare när vi gick förbi, sade inkastaren Kalispera, så jag svarade med ett Kalispera för att inte vara oartig. Han fortsatte med att säga något om den goda maten, och jag sade nej tack. Då SPRANG han efter oss på gatan och tjatade... men då blev jag minst sagt irriterad, stannade och sa att jag är fullt kapabel att själv välja var jag vill äta och om man behöver springa efter kunderna så kan inte maten vara så värst bra. Varpå karlen stannar och säger att HAN minsann inte behöver springa efter några kunder och förresten hade jag kunnat låta bli att svara kalispera till att börja med...

Karin
som var dum nog att inte fatta att "kalispera" betyder "Ja tack, jag vill gärna äta hos er"...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-30, 12:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Känner mig inte särskilt övertygad om att Acropolis är ett ställe som hamnar på min lista. Men tack för info.

Mats
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-30, 14:29
annette fra norge annette fra norge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Oslo
Inlägg: 49
Standard Sv: Restaurang Pigadia

Så herlig at det var andre som også liker Akropolis. Trodde jeg bannet i kirken ved å skrive det.
Stopp opp å ta en prat med gutta på Akropolis, utrolig hyggelige gutter. Og maten er som sagt veldig god. Gresk mat med ny vri og mere internasjonale retter. Og nydelig IS til dessert.
Kanskje mer en restaurant og ikke en typisk gresk taverna. Herlig med variasjon.

Annette, som også synes greske tavernaer er topp.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT