Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2015-01-12, 13:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Montera ventiler i väggar eller fönster,och ,eller skaffa en avfuktare,Det är den fuktiga luften inomhus som gör att det känns kallare.
Sant, helt riktigt. Vi har en bra avfuktare och har sett skillnad denna vinter.
Svara med citat
  #222  
Gammal 2015-01-12, 13:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Det verkar ha kommit en regnskvätt under natten till idag. Vår termometer visar på 16,4 grader nu klockan åtta denna morgon, men det är mulet väder än så länge. Vi misströstar dock icke enär vi på webben kunde skåda att det var minus 14 grader hemma i Umeå.
I avdelningen termometrars pålitlighet kan jag bidra med den jag blinkade yrvaket mot imorse:



Inte dåligt för att vara Göteborg. Enligt yr.no skulle det dock i själva verket samtidigt vara +6. Så där ser man hur det kan skilja mellan termometrar och väderstationer.

(Min uppmätta temperatur imorse får ändå betraktas som ett fall framåt. Igår visade samma termometer temperaturen L.)
Svara med citat
  #223  
Gammal 2015-01-12, 18:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

@Inky. Jag har (eller hade) en av samma märke. Den uppförde sig likadant som din
Svara med citat
  #224  
Gammal 2015-01-12, 18:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Malin och Emilio; hur gör man en TRETIMMARS spagetti bolongesi? Intresserad.

ÖBO: Vi bor LÅNGT från lyxhotellet i Paleochora.

Birgitta.
En ÄKTA bolognesesås ska puttra i tre timmar. Jag brukar dock stressa fram den på två
Svara med citat
  #225  
Gammal 2015-01-12, 19:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Inte dåligt för att vara Göteborg. Enligt yr.no skulle det dock i själva verket samtidigt vara +6. Så där ser man hur det kan skilja mellan termometrar och väderstationer.


Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
@Inky. Jag har (eller hade) en av samma märke. Den uppförde sig likadant som din
Typiskt Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Idag har vi avverkat fyra av våra sex veckor på Kreta. Fredag 23 Januari lämnar vi Paleochora och far åter till Nea Chora / Chania för de avslutande tre dygnen innan hemfärden den 26 Januari.
Hoppas att ni hinner med en direktrapport från valdagen. Det kommer bli väldigt spännande.
Svara med citat
  #226  
Gammal 2015-01-12, 20:15
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I avdelningen termometrars pålitlighet kan jag bidra med den jag blinkade yrvaket mot imorse:

Inte dåligt för att vara Göteborg. Enligt yr.no skulle det dock i själva verket samtidigt vara +6. Så där ser man hur det kan skilja mellan termometrar och väderstationer.

(Min uppmätta temperatur imorse får ändå betraktas som ett fall framåt. Igår visade samma termometer temperaturen L.)


MVH zakka
Svara med citat
  #227  
Gammal 2015-01-12, 22:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Birgtta: En 3-timmars bolognese gör man enligt mig på följande sätt:

3 vitlöksklyftor,en lök,lite stjälkselleri,lite morot,lite bladpersilja som man hackar ihop och om man har - en bit pancetta eller salami eller prucciotto.Fräs detta långsamt i god olivolja
Fräs (helst högrevsfärs) ca 1/2 kilo i lite olivolja.Ha i lagerblad,lite salt mald svartpeppar och en halv hönsbuljiongtärning.
Lägg allt i en järngryta eller dito.Låt detta puttra ihop en stund.Häll så ca 2 dl rött eller vitt vin i och låt det hålla på en stund.
Tag sedan 2 msk tomatpure,en burk HELA tomater(som man kan klippa sönder),oregano, timjan,mer salt och peppar.
Om man vill,kan man också ha i lite chilipeppar.
Så låter man allt sakta puttra i 2-3 timmar,rör ibland,smakar av och ÄTER!!!

Spaghettin ska kokas i VILT vatten tills den är al dente,silas och blandas med en stor klick smör.
Svara med citat
  #228  
Gammal 2015-01-12, 23:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Birgtta: En 3-timmars bolognese gör man enligt mig på följande sätt:

3 vitlöksklyftor,en lök,lite stjälkselleri,lite morot,lite bladpersilja som man hackar ihop och om man har - en bit pancetta eller salami eller prucciotto.Fräs detta långsamt i god olivolja
Fräs (helst högrevsfärs) ca 1/2 kilo i lite olivolja.Ha i lagerblad,lite salt mald svartpeppar och en halv hönsbuljiongtärning.
Lägg allt i en järngryta eller dito.Låt detta puttra ihop en stund.Häll så ca 2 dl rött eller vitt vin i och låt det hålla på en stund.
Tag sedan 2 msk tomatpure,en burk HELA tomater(som man kan klippa sönder),oregano, timjan,mer salt och peppar.
Om man vill,kan man också ha i lite chilipeppar.
Så låter man allt sakta puttra i 2-3 timmar,rör ibland,smakar av och ÄTER!!!

Spaghettin ska kokas i VILT vatten tills den är al dente,silas och blandas med en stor klick smör.
Så gott det låter! Och HELA tomater är viktigt. Lagerblad är inget jag brukat ha i, men däremot är det gott med kycklinglever.
Enda nackdelen med dessa flertimmarskok, är väl att man ska ha lite rött i glaset och det kan bli några glas...

/Netwolf
Svara med citat
  #229  
Gammal 2015-01-12, 23:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Just det! I en riktig bolognese ska det nog vara en smula kycklinglever också.Rött vin under tiden är helt rätt!
Svara med citat
  #230  
Gammal 2015-01-13, 00:30
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Oj det receptet lär jag testa,lät mycket gott!
Delar Netwolfs tanke där om vinet......är ju rackarns så gott att inmundiga när en lagar mat😘
Monica
Svara med citat
  #231  
Gammal 2015-01-13, 08:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Just det! I en riktig bolognese ska det nog vara en smula kycklinglever också.Rött vin under tiden är helt rätt!
Gud så gott det låter. Jag fuskar rejält med min brukar bara få småputtra en dryg timme. Kör med en liten bit rotselleri, lite morötter, mycket gul lök, lite vitlök, kanelstång, senap, lagerblad och en del andra goda kryddor samt naturligtvis rött vin och tomater. Kycklinglever har jag hackat ner vid något tillfälle. Väldigt gott.

Eva
Svara med citat
  #232  
Gammal 2015-01-13, 08:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 13 Januari. Paleochora

Tisdag 13 Januari. Paleochora.

Blixt och dunder inleder denna morgon. Ösregn och åska som mullrar. Turligt nog verkar masterna uppe på berget här ovan ha klarat sig. Vi har icke haft några avbrott i internetaccessen. Elsystemet har därtill klarat sig utan avbrott.
Vid sjutiden kunde fattiga 6,6 grader plus uppmätas på altanen.

Nu vid halvniotiden har dimman skingrats liksom de blygrå molnen. Regnet har därtill upphört och solen tittar blygsamt fram. Vinden är dock alltfort relativt hård.

På förmiddagen igår tog vi en promenad ner till byn. Vi noterade att det pågick en begravningsandakt uppe i kyrkan.

Byns brevbärare gör sin förmiddagstur till fots med en liten postväska som snarare leder tanken till en normal damhandväska.

På vägen hemåt såg vi att dörren var öppen på tavernan i gränden , Pandelis. Kanske de ska öppna till veckan? Pandelis är vida kända för sin gemytliga atmosfär samt väldigt goda mat till humana priser.

Vi passerar på hemvägen Birgittas "Drömhus" Ett ruckel icke av denna världen. Renovering pågår, och har så gjort sedan vi första gången hit till Paleochora anlände, med det synes vara ett projekt över tid...

Efter siestavilan gick vi upp till W.E. Jörg med fru från Radio Kreta var tillsammans med den trivsamma hunden på besök. Hunden har olika ögonfärg, vilket är mera sällsynt.

Echaterina förärade oss en literflaska egenhändigt mixad Rakimello, dvs honungsraki. Efter vederbörlig uppvärmning smakar denna brygd faktiskt riktigt gott enligt vårt förmenande.

En oljetanker anlände till bukten att ankra upp. Någon djuphamn finnes ej i Paleochora, men Haris kunde upplysa oss om att tankern tog sig natthamn här inför morgondagens besök vid oljehamnen i Souda intill Chania. Det lär ska kosta skjortan att nattankra i Souda.

Vid åttatiden denna morgon lättade tankern ankar och styrde kosan mot Souda med sin last av petroleumprodukter.

Det ljusnar upp alltmer nu vid niotiden. Kanske det blir en vacker dag ändå, den dystra morgonen till trots. Nu vid halvtio har termometern ändå orkat upp till 8,9 grader.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 13 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #233  
Gammal 2015-01-13, 10:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tisdag 13 Januari. Paleochora

Vi hoppas också på sol efter en totalt grå morgon, så ovanligt att man får vara nöjd ändå. Jag törs mig inte ut för att läsa av termometern.
Svara med citat
  #234  
Gammal 2015-01-13, 10:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
@Inky. Jag har (eller hade) en av samma märke. Den uppförde sig likadant som din
Toppgrejer, helt klart!

Min gick bra ända fram till att "min" huskatt på Sifnos förrförra året rev den i golvet när hon smet in genom fönstret. Sedan dess har inomhustemperaturen legat stadigt på 18.3, utom mitt i kalla vintern då den sjönk till 17.1.
Svara med citat
  #235  
Gammal 2015-01-13, 10:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 13 Januari. Paleochora

Vilken vacker hund med omaka ögon!
Svara med citat
  #236  
Gammal 2015-01-13, 11:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Instämmer med alla att Malinas bolognese lät ljuvligt......med rödvin.

Och hoppas att Arne och Birgitta och andra i Grekland ska få SOL snart!

/ Anne
Svara med citat
  #237  
Gammal 2015-01-13, 19:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tisdag 13 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vilken vacker hund med omaka ögon!
Jag har en kompis som har en Berner Sennen med sådana ögon. Hon fick 2000 i rabatt för att det var "fel" ögonfärg. Själv tycker jag det är fint.
Svara med citat
  #238  
Gammal 2015-01-13, 20:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Tack ska ni ha för era fina kommentarer om receptet.Det BLEV gott!
Svara med citat
  #239  
Gammal 2015-01-14, 08:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 14 Januari. Paleochora

Onsdag 14 Januari. Paleochora.

Det har varit en orolig natt. Gårdagskvällens hårda vindar övergick till stormstyrka. Lösa föremål flög runt som elaka projektiler, och det var rent farligt att vistas ute. Regnet ökade därtill i intensitet med tillhörande åska.
Vi närde en förhoppning att masterna på berget med radiolänkarna skulle klara sig. Det gjorde de också, men vindens tjutande i samklang med åskknallarna gjorde det svårt att få en god sömn.

Sopkärlet här vid Haris Hotel flyttades av vinden ett femtiotal meter, välte, och ligga nu just utanför vår studio. Strykarkattorna glädjes åt att innehållet spridits ut längs gatan.

Vi såg på nyheterna att kvällsplanet från Athen till Chania igår afton efter tvenne försök till landning tvingats flyga åter till Athen med oförrättat ärende, detta på grund av stormvindarna.

Men, nu på morgonen har det skett ett markant väderomslag. Vinden nu svag och regnet har upphört. De elaka blygrå molnen har ersatts av vacker sol med vita snälla molntussar. Vid halvåttatiden avläste vi 12,2 grader på utealtanen.

Av förklarliga skäl blev det under gårdagen mest att sitta inomhus i studions goda och ombonade värme, detta med avbrott för den korta promenaden till W.E. Vi noterade att Yiorgos icke var i skolan. På vår direkta fråga svarade en leende Yiorgos att lärarna strejkade…

Det elaka gårdagsvädret medförde att inte ens byns stamgäster vågade sig ut att besöka W.E.

Sohie ugnsbakade en rysansvärd maträtt i kaminens ugnsdel. En ortsbo hade under morgonen anlänt med ett grishuvud inhandlat i Candanos.
Rätten fräste och osade i ugnen. Det såg allt annat än aptitligt ut, men ortsbon avsmakade och fann rätten rent delikat. Den stackars Sohie hade därtill fått i uppdrag att klyva grishuvudet i lämpligt stora delar.

I samband med tisdagkvällens middag på W.E överenskommo vi med Echaterina att hon skulle fixa Pork Schnitzel åt oss till onsdagens middag.

Solen värmer nu så skönt på vår altan och vid niotiden denna morgon noterar vi att temperaturen gått upp till icke föraktliga 16,8 grader.

Bilder från gårdagen samt denna dags morgon återfinnes i galleriet under ”Onsdag 14 Januari”


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #240  
Gammal 2015-01-15, 08:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 15 Januari. Paleochora

Torsdag 15 Januari. Paleochora.

Efter en skön natts sömn utan störande inslag vaknade vi vid sextiden denna torsdagsmorgon. Svag havsbris, spegelblankt hav, vad mera kunna man begära? Jo, en vacker soluppgång, och den kom vid halvåttatiden med samma färgsprakande scenario som alltid.

Vid halv åtta visade vår utetermometer på elva plusgrader, det får duga som inledning. Kustfärjan Samaria, som igår afton ankrade och förtöjde vid färjekajen i centrum, stävade nyss ut på sin tur till Ag Roumeli och Sougia.

Under gårdagen anlände fyra nya gäster till Hotellet. Det var två par, mera troligt från de Brittiska öarna. Studios ordnades fram samt fixades frukost genom Sohies försorg.

Arne tog en förmiddagspromenad ner till byn i det vackra vädret. Det är i sanning snabba skiftningar i väderläget här på Kreta. Från storm och regn till sol och värme över en natt.

Efter siestan sammanträffade vi med Flora att betala för vår femveckorsvistelse här på Haris Studios. Flora fick sina äskade 440 €. Ett i vårt tycke mycket bra pris. Tack vare vinterturisterna kan ju Hotellet hålla sig med åretruntanställd personal. Städerska samt kokerska /servitris.

Vår Echaterina är en riktig pärla. Hon fungerar som en husfru och ordnar och donar, allt för att gästerna ska trivas. Vid gårdagens middag hade Echaterina trollat fram varsin mycket god fläskschnitzel med svampsås.

Behöver vi något från byn ordnar hon det också. Postar brev med mera.
Intet är omöjligt för Echaterina.

Vid eftermiddagssittningen på W.E bjöd en av stamgästerna Birgitta på en friterad fisk av märket Red Mullet. Birgitta tyckte mycket om denna fiskrätt.
Arne avböjde diskret varje erbjudande om benfylld fisk...

Lite om skrotbilarna i byn nu. Vi finner det en smula märkligt att Kommunen inte lyfter ett finger för att få skrotbilarna bortforslade. Bilarna har övergetts på vägar och gator. Arne ska ta ett resonemang med Borgmästaren för att få svar på detta spörsmål.

Nu vid klockan nio har temperaturen gått upp till icke föraktliga sexton grader, och är i stigande. Detta förebådar en varm och vacker dag.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Torsdag 15 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT