Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-19, 23:06
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Övervikt?

Ni som har varit ute och farit i år, har ni märkt om flygplatserna är "kinkigare" när det kommer till tungt bagage?

Funderar på om jag ska köpa mig extra kilon utifall att. När man har en sambo som passar på att köpa whisky, så blir det oftast minst 10 liter! Beställer till utresan för att kunna stuva ner flaskorna i resväskorna. Istället för att kånka allt i taxfree-kassarna.

Själv har jag en tendens att släpa med mig för mycket kläder.
Sen att man handlar lite ouzo, vinäger, olja mm gör ju bagaget extra tungt.

Så, är det någon som har erfarenhet av att få betala för att bagaget väger för mycket?

Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-19, 23:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Övervikt?

Japp! Se mitt inlägg under Karpathos, "Den nya flygplatsbyggnaden"

Karin
förstagångsbetalare
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-19, 23:44
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Övervikt?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Så, är det någon som har erfarenhet av att få betala för att bagaget väger för mycket?
Vi har själva aldrig haft övervikt, men förra året då vi reste från Rhodos fick de som hade övervikt betala 8 euro/kilo.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-19, 23:53
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Övervikt?

Då vi flög till Naxos i våras åkte vi med SAS. På biljetten stod det comfort class, inget vi beställt, men fick då ha 30 kilo plus 8 kilo handbaggage ... samt fria drinkar, m.m.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-20, 10:38
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Övervikt?

Inte illa, sjöborren! Den turen kan man ju hoppas på inte räkna med!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-20, 23:12
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Övervikt?

Jo då det händer att man får betala på utresan och även på hemresan så det är väl med vilken tur man har, jag har haft 35 kg och ej betalat något men det har även hänt med 22 kg och åkit på övervikts betalnig.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-21, 09:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Övervikt?

Stundtals händer det att incheckningspersonalen gör en helhetsbedömning av bagageläget. När vi vid tillfälle flög från Umeå till Kreta med Apollo, då langade vi upp vår rygga omfattande 8,3 kilos vikt. Allt ni har?? Ja, vi ska ju bara vara borta i fyra veckor. OK. Sedan ropade incheckningsdamen fram en familj med tvenne tonårsbarn. Ni kan checka in nu. Paret nyss hade ett outnyttjat viktutrymme på 31 kilo som ni kan ta del av.

Ungarna hade varsin jättelik hockeytrunk de trodde skulle kunna passera som handbagage... Icke så, men nu fick de checka in trunkarna som var för sig vägde 12-13 kilo utan extra kostnad.

Men, detta var för dryga fem år sedan. Numera förefaller det som i charteroperatörens affärsplanen ingående, att pungslå resenärerna på alla avgifter som möjliga att taga ut äro.

Arne

Skäret direkt i strålande sommarväder
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-21, 11:36
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Övervikt?

Tack för alla svar! Det lutar åt att jag köper mig några kilo extra, bagage alltså !

Jenny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-22, 20:08
Ernie Ernie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 75
Standard Sv: Övervikt?

Ja, da jeg dro hjem fra Kreta nå måtte jeg betale overvekt. 5 euro pr kilo, og vi hadde tilsammen 9 kg for mye. Jeg visste ikke at de veide håndbagasjen, og der hadde vi jo både fulle vannflasker og jakker osv. Vi fikk prutet fra 45 euro til 25 euro.

Har ALDRI vært ute for å måtte betale overvekt på charter før, eller at håndbagasjen også har blitt veid og skal være innunder de 20 kg man har lov til...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-03, 20:22
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Övervikt?

Väääldigt Kinkiga på Kreta, där vägs allt och jag menar allt, handväskor, GOSEDJUR m m. Vi packade om resväskan tre gånger och slängde så mycket vi kunde i form av lästa böcker , badlakan, toalettartiklar m m till sist gav dom sig och vi fick betala 100 kr fast jag tror det var mer övervikt än så. Inte speciellt roligt när man redan var trött kl var halv ett på natten.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-03, 20:35
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Övervikt?

Helt rätt Kermit, på Kreta är de riktigt kinkiga. På utresan hade vi ingen övervikt men vi ville hjälpa Greklands knackiga ekonomi och handlade en hel del presenter med hem plus att vår underbara hotellägare gav oss en 1,5 litersflaska med hemgjord olivolja som man tacksamt tog emot. Det blev dyrt det, 600 spänn. Man blir lite syrak när man tänker på att det är fullt möjligt att gå upp till taxfree efter invägningen och köpa så mycket man kan bära utan att det kostar en spänn i övervikt.
Tilläggas bör att det är lätt att ha koll på vikten på utresan men när man ska hem vet man inte vikten förrän det är så dax.

Agge
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-04, 00:13
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Övervikt?

På Mykonos brydde de sig inte alls om hur många kilon man hade. Kan dock hända det berodde på att flyget inte var fullt Kommer ihåg med fasa på Skiathos förrförra året. Där insisterade de på att väga allt, inkl handväskan (som inte skall ingå i bagagevikten, då det enligt IATA-reglerna ingår, tillsammans med en kamera och ett paraply..!) Skall just till Skiathos om några dagar och har väldigt svårt att tro att allt mitt bagage väger tillsammans under 20kg... Hoppas de inte är lika noggranna där i år...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-04, 15:26
balea balea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 11
Standard Sv: Övervikt?

Jag tror det beror lite på vilket flygbolag man flyger med men oftast är det ju rätt mycket billigare att köpa extra baggage än att betala när man sen har för mycket. Sen är man ju också på den säkra sidan ochjag brukar tycka att det känns bättre att veta att man inte har för mycket.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-04, 15:32
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Övervikt?

Vi var på Kefalonia i slutet av juli men där inte krävdes några avgifter för övervikt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-04, 17:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Övervikt?

Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Visa inlägg
Jeg visste ikke at de veide håndbagasjen, og der hadde vi jo både fulle vannflasker og jakker osv. Vi fikk prutet fra 45 euro til 25 euro.
................
håndbagasjen også har blitt veid og skal være innunder de 20 kg man har lov til...
Nej vattenflaskor kan de ju inte ta avgift för, de får ju inte följa med, jag hade i ert fall satt på mig jackan och svettats en stund
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-04, 17:58
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Övervikt?

Hur köper man till sig extrakilon? Nu har vi ju redan varit iväg i år men kan vara bra att veta till nästa gång så inte samma problem uppstår igen.Skall kanske nämna att vi åker chater!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-04, 20:15
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Övervikt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Hur köper man till sig extrakilon? Nu har vi ju redan varit iväg i år men kan vara bra att veta till nästa gång så inte samma problem uppstår igen.Skall kanske nämna att vi åker chater!
Man kan vända sig till sitt flyg- eller resebolag och fråga helt enkelt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-05, 09:11
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Övervikt?

Om man åker med Novair, då kan man gå in via deras hemsida och logga in med resedatum, resebolag, datum och bokningsnr. Efter inloggning kan man där boka olika tillägg bla extra bagagevikt. Smidigt! Betalar gör man direkt med VISA. Man får ut en bekräftelse, som jag häftade ihop med biljetten. 5 kg extra per person bör väl räcka!?

Jenny
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-08, 00:12
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Övervikt?

Tack skall komma ihåg det till nästa resa för jag VET att vi inte kommer klara oss utan övervikt. (15+ 5 alltså)
Kram alla som skal har varit och fundrar på att åka till Grekland
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-08, 09:16
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Övervikt?

Dom tar betalt för varje kilo övervikt, så sa vår guide i Parga. Personalen ska orka lyfta väskorna o. 1 euro per kilo minskar övervikterna.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT