Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-08-07, 20:36
Erika74 Erika74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 13
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

TACK för varningen!!! Ska dit ner om två veckor bara och det blir säkert en tur in till Chania. Ska till Agii Apostoli...
Tycker att de e för jäcligt av dom eftersom de e ju som någon skrev att dom får ju dåligt rykte, inte bara dom utan även andra restauranger runt om
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-08-10, 21:32
Neah Neah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hade läst om just denna restaurang här på Kalimera innan vi åkte ner i början på augusti men ändå var jag inte på min vakt när vi råkade gå rakt på stället och en mycket sliskig, påträngande inkastartyp fångade in oss. Det var när han snabbt slet fram en tummad och inplastad version av Aftonbladets reseguide och riktigt förväntade sig att vi skulle äta där som det gick upp för mig var vi hamnat.

Jag skrattade åt honom och sa att jag skulle inte tro att jag någonsin kommer äta där. Jag berättade mycket lugnt och pedagogiskt för inkastarmannen om det mycket dåliga rykte de har på reseforum i Norden och hur snabbt det går för fler människor att bli avrådda från att gå dit. Vi har så få kvällar på semestern och de är dyrbara för oss. Jag berättade att vi turister inte vill slösa bort dem på ett ställe med dålig service.

Han stirrade oförstående på mig och viftade lite med reseguiden... "But this Aftonbladet", sa han lite osäkert och stammande.
Jag sa att deras dåliga rykte överväger en enda tidnings åsikt och när jag ändå var i farten berättade jag för en annan svensk familj, som också blivit påhoppade och visade den fantastiska rescentionen, vad jag hört. Bara så de fick två versioner och var fria att välja lite mer rättvist...
De gick, liksom vi, inte in...

Tyckte restaurangen kunde få veta att den inte är den bästa i stan...

Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-08-10, 23:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan.
Har också blivit blåst på Rhodos. Riktiga bondfångare!
Huvudrätten kostade 8€ och det var en enkel sylta. Servitören frågade lite i förbifarten om jag ville ha sallad. Jag nickade och tänkte att han skulle fråga vilken sallad eller komma med menyn. Istället kom han in med lite isbergssallad med två tomatskivor på. Jag lämnade salladen orörd och fick en mindre schock när jag såg att huvudrätten kostade bara 8€ men salladen kostade 13€. Numera är Rhodos ett avslutat kapitel för mig!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-08-11, 22:22
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Måste erkänna att det känns lite gott om vi "räddar" några personer från att slösa bort sin semesterkassa på detta ställe. Det räcker med att vi åkte dit!

Gott!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-08-25, 19:54
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 35
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Ja det bevisar bara att man ska ignorera inkastare och jag och min särbo (MonkanS här på Kalimera) låter inte oss luras eller dras in i några restauranger eftersom vi är insatta i det och vet vilka ställen vi ska gå på. Det ÄR lätt att bli lurad om man är naiv. Så lär av misstagen och andras. Tur att ryktet sprids så flera blir varnade. Synd bara att sånt får ske.
Det förstör ryktet för flera seriösa... Förra året var vi ju i Chania och åt på Ela som verkligen är ett toppenställe
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-08-26, 16:12
kendopainter99 kendopainter99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej.
har också varit där för ett antal år sedan
o det var samma stuk då.
dom skyllde på att artisterna (som då var där) hade ett namn o kostade.
maten var ytterst ordinär även då.
jag o min dåvarande fru gick tillbaka ett par dar senare o
skällde ut dom (mest hon för hon var ilskast).Dom erbjöd oss en flaska vin som plåster(vilket vi vägrade ta emot).
pratade med flera som råkat ut för samma sak.
lustigt att dom får vara kvar(har väl mutat rätt person).
alltid när jag är i Chania o går förbi glor jag surt på dom o varnar andra som går förbi.Inte populärt...hehe.
Annars är Kreta toppen.

mvh/uffe
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-08-31, 12:02
Erika74 Erika74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 13
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi kom hem från Kreta i förrgår o jag hade för mig att denna rest. låg vid hamnen o jag hade glömt namnet till vi kom dit ner .
Vi gick förbi denna "mysiga" restaurante o inkastaren visade en inplastad sak från aftonbladet tror jag det va..Vi tyckte det såg mysigt ut o vi bestämde oss för att äta där efter vi sett oss om men vi gick till en restaurnag vid hamnen istället. Låg till vänster sida o va kreats äldsta men kommer inte ihåg namnet på den tyvärr. Men där va billigt o god mat.

Ang. Enplo..Är det mor o syster som lagar mat på stället?? Tror det e den rest. vi tänkte gå på som vi aldrig gick till som e enplo men är osäker. Men vi blev aldrig lurade som tur va
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-09-15, 20:17
Flinka Ida Flinka Ida är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Inför vår resa till Kreta lusläste jag Kalimera och lyckades då tydligen memorera allas varningar för den här ökända restaurangen.
När vi då första kvällen i Chania blev stoppade av en jobbig inkastare som ville skaka hand och började visa upp en inplastad recension, var det så skönt att säga till honom att ingen chans att vi sätter oss där efter alla varningar som vi har "fått". Han blev helt tyst, tappade hakan och sen när vi hade gått en bit, började han gorma efter oss! Mysig kille det där!

Så tack alla som förmodligen besparade oss en tråkig upplevelse!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-09-22, 11:21
kickimoj kickimoj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Kom hem igår från Kreta. Tyvärr regnigt och kallt de sista dagarna men vi roade oss kungligt ändå bland apelsinlundar och olivodlingar. Vi var inne i Chania en eftermiddag/kväll och åt på Ela mycket trevligt. Efteråt när vi gick till bussen blev vi stoppade av en inkastare på En Plo. Förberedd som jag var så blev det lite komiskt. Min man trodde jag skulle åka på en snyting. Hans taktik den här gången var att tala om för oss att hans restaurang var den bästa på Kreta efter omdömen både på Aftonbladet och märk väl på internetsiten Kalimera. Då talade jag om för honom att så var nog inte fallet utan istället så talas det i Sverige om att man definitivt inte skulle äta på En Plo och så vände jag på klacken och gick.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-09-23, 09:56
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej Alla


Numera finns det på GNTO´s (Grekiska statens turistbyrå) hemsida http://www.visitgreece.gr/pages.php?pageID=11&langID=2 en länk till Complaints. Inte vet jag om det hjälper men informationen kommer in till turistministeriet. Spottar man tillräckligt ofta o.s.v. kan det ju hända något.

HABS

PA
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-09-23, 13:55
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Var på Rhodos nu, tog något enkelt vid Mandrakihamnen
Notan kom, naturligtvis på grekiska, men jag upptäckte något för 6,30 euro, som vi inte tagit in (uteslutningsmetoden)
vinkade till mig kyparen, ojoj, det måste ha blivit fel sa han och strök det...Jo tjääääääna....

Synd om honom, ingen dricks och varnade andra...
Synd om oss också som älskar Rhodos, att det finns såna rövare...
Men åker såklart dit igen, kan ju inte döma ut en hel ö för det....
då kan man ju inte åka någonstans, alltid luras någon....överallt i världen
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-09-27, 13:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Beträffande fotot som visats tidigare kan man kan infoga att En Plo är tavernan i förgrunden.
I den gula byggnaden i bakgrunden ligger en av Chanias bättre tavernor nämligen Ela.
Talade med ägaren härom dagen och han var tacksam för allt som kan hjälpa till att få fram sanningen beträffande En Plo.
Han träffar dagligen främst skandinaver som blivit lurade.
Själv lyckades vi rädda ett gäng svenskar på 8 personer från att "njuta av mammans goda mat som Aftonbladet skrivit om"
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-09-29, 09:52
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Själv åt vi på ELA, ett mycket bra ställe med bra mat och billigt! Godaste tzatsiken jag nånsin ätit!.............
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-10-01, 05:20
ccaalli ccaalli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Kom hem från Kreta förra veckan. Hade förberett mig före resan genom att läsa Kalimera forum bl.a. Så nog visste vi vilken restauranag vi inte skulle gå på.

Så vad händer söndag kväll. Bussen in till Chania, promenad i gränderna, åh vilken gullig restaurang, (vi kom från fel håll). Inte en tanke på vilken restaurang vi skulle undvika. Såg för övrigt ingen skylt med namnet heller.

Fick frågan om dryck. Bad om Retsina. Nä den var slut. Men du kan få smaka det lokala vinet. Nja sa jag, men jag smakar. In kom en öppnad flaska så var det med det. Bad om menyn efter ett tag. Då kom en kille och erbjöd lamm i folie, inget pris ingen meny. Bad om menyn igen. Efter 15 minuter kom den. Priserna hissnade. Vår vinflaska kostade 220 kr. Mer än det dubbla än på övriga restauranger. Vi beställde en förrättstallrik för två med lite av varje. In kom ett dessertfat med 2 räkor, en torkad brödbit med lite tzatziki på, nån fiskburgare? en friterad bläckfisk, lite sallad, fiskrom och ett 20 tal svarta oliver. 227 kr!!!! Vi betalade och gick. De fick inte ett öre i dricks å när vi kollade kvittot ramlade polletten ner. Att man kan bli förbannad på sig själv. Jag grämde mig i tre dagar. Det var dessutom min mans 50 årsdag så vi skulle äta fint. Så vi tog bussen tillbaka till Kato Stalos och åt varmrätt mm på Marias. Å under den veckan vi var där blev vi aldrig besvikna på den restaurangen.

Vi åt även på Marcos vilket kan rekomenderas. Ät gärna där en av de första kvällarna så har ni ert stamställe. Underbar mat, mycket att välja på. Inga menyer där heller man får gå in och välja bland ett 20 tal rätter i köket. Vi två åt av 4 olika varmrätter var, en förrätt, en flaska restina, en öl, blev bjudna på ouzo och raki samt efterrätt och priset futtiga 220 kr för allt. Att jämföra med vinflaskan på skitrestaurangen.
Det är då man öser på med dricks.

För övrigt bodde vi på Pegasus som var ett fint och trevligt hotell.
Havet var underbart och vädret för det mesta med. Om nån var där på söndan den 21 september och såg ett tokigt par gå i hällregn mitt på dan så vet ni vilka vi är.

Men vad gäller Enplo. Ha med er bilden på restaurangen när ni går ut och gör inte som oss.j..r,j..r, j..r, (sorry)
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-10-01, 08:17
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Åker ner på lördag och besöker men all säkerhet Chania. Var ligger denna förfärliga restaurang??
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-10-01, 11:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av LN Visa inlägg
Var ligger denna förfärliga restaurang??
I hörnan av Odos Portu och Odos Kondilaki i gamla stan. Taverna Ela ligger bredvid så den är lätt att hitta. Taverna Ela är en riktigt bra taverna.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-10-01, 11:35
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I hörnan av Odos Portu och Odos Kondilaki i gamla stan. Taverna Ela ligger bredvid så den är lätt att hitta. Taverna Ela är en riktigt bra taverna.
........eller fortsätt förbi En Plo på Odos Porto längs muren till Moutoupaki som också är en riktigt bra taverna.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-10-11, 14:58
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi var såå nyfikna på denna hemska restaurang ... och bäst som vi gick och strosade runt en kväll så gick vi rätt på den!
Vi blev påhoppade av en jobbig inkastare precis som vi läst....men vi visste ju läget så givetvis så drog vi oss därifrån men det var inte det lättaste hade man inte vetat så hade vi givetvis också blivit fast där!
Jag tycker det finns jättemånga trevliga tavernor i Chania och de andra "inkastarna" var inte på långa vägar så envetna o jobbiga alls.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-10-11, 15:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi gingo oss in i goer afton... Sutto oss genast ned. Arne begaerde till kyparens ohoeljda foervoening en offert poe en forraett med oel, tvenne huvudraetter med vin samt daerefter tvenne kaffe.

Offert!!!! Ska ni ha mat eller ej!!! Vi ska ha en prisuppgift poe kostnaden innan vi bestaeller....

Nja,,, det blir 79 Euro.

Tack, doe avstoer vi, icke att undra poe att er taverna aer svartlistad i hela skandinavien,,,,,,,

Sorgsen och slokoerad kypare....

Men skoj var det.....

Arne
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-10-11, 17:00
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Bra gjort!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT