Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-24, 17:56
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Hurra, nu har vi äntligen bokat en resa till Kreta!
Vi kanske är galna men vi har bokat en sista minuten resa, helt ospecificerat, dvs inte ens toa/dusch är garanterat. Vi resonerade så att vad finns det för hotell som inte har toa på rummet? Jag har då aldrig bott på ett förut, annat än i London en gång men det går inte att jämföra.

Vi har åkt ospecat förut, flera gånger, skillnaden är att nu har vi två barn med oss, (så nu förstår ni varför jag skrev att vi kanske är galna ) så det känns lite mer pirrigt. Därför undrar jag var ni andra som åkt ospecificerat har hamnat? Succé eller katastrof?
Flyget går till Chania och vi åker 29 maj kan jag tillägga, så det är väl inte riktigt högsäsong ännu tänkte vi och hoppas därför att det borde finnas vettiga rum kvar åt oss... optimist som man är
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-24, 18:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag har inte själv åkt ospecificerat men nära vänner till mig har 2 ggr åkt så till Grekland...ena gången till Kreta och de bodde URFLOTT någonstans nära Agios Nikolaos....andra gången var till Samos och då blev det Pythagorion, och där bodde de också jättebra men fick byta hotell 2 ggr på 14 dagar..de har varit jättenöjda båda gångerna..

Enda risken är väl att man kan få byta rum ett par gånger, men det är nog mest i högsäsong!!
Det blir säkert jättebra.....men "sista minuten" låter konstigt när det är över en månad kvar??

Lycka till!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-24, 18:12
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Det lät ju bra.
ja, det låter kanske konstigt med "sista-minuten", men det var under den rubriken vi hittade resan, dom sänker priserna ganska långt i förväg motför ordinare priser.
Med lite is i magen hade man kanske fått en ännu billigare resa, men eftersom vi ville åka två veckor och det bara fanns ett fåtal platser kvar vågade vi inte vänta längre.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-24, 18:29
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag har gjort det en gång och har lovat mig själv att aldrig göra om det!Total katastrof!

Jag känner några som fick byta hotel fyra gånger på en vecka i Bulgarien förra sommaren.
Dock så känner jag en annan som har gjort det till en vana att resa ospec mycket tidigt och mycket sent på säsongen. Han varnar för ospec i högsäsong.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-24, 18:42
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Vad kan räknas som högsäsong i grekland?
Vi har åkt tidigare i mitten av maj och då fått bra hotell, men nu åker vi ju ett par veckor senare.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-24, 18:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Högsäsong i Grekland är nog från halva juli t o m augusti....Vet att diskussionen varit uppe här förr och buden var lite olika

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-24, 19:05
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Lissi,
jag hoppas och tror att du har rätt, då hinner vi hem innan högsäsongen :-)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-24, 19:17
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Vi har reist uspesifisert garanti 1-roms leilighet med Apollo et par ganger og havnet på studios utenom katalogen. Helt ok, men ikke noe høy standard. Rom uten toa/dusj kan forekomme, iallefall på Algarvekysten vet jeg om flere som har havnet med toa/dusj på gangen når de har kjøpt uspes. 1. Andre par vi kjenner har fått dele 3-roms leilighet med annet par . Jeg tror dere er mest sikre når dere reiser med barn.... Iallefall for å dele rom med andre.....
Det er jo begrenset hva man kan forlange når man kjøper uspesifisert reise, må i grunnen innstille seg. Selv om noen kan være heldige så må man lese det som står i teksten under uspes. Men, tenk hva man egentlig får for pengene .........
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-24, 20:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag vågar nästan sätta en slant på att ni hamnar på Pegasus i Kato Stalos. Om ni åker med Apollo vill säga.

Under högsäsong har de tillgång till hotell och rum som inte finns med i katalogen och som kan vara mindre trevliga. Under lågsäsong, vilket slutet av maj och början av juni är, har de fulllt upp med att fylla de hotell som de bokat upp för hela säsongen - och det är alltid bra ställen.

Pegasus är ett av dem i Chaniaområdet och - i alla fall det år vi åkte - det enda som har tvårumslägenheter för 3-4 personer. Alla som reste med barn hamnade där, och fick samma slags rum oavsett om man betalat extra för garanterad egen dusch o wc och/eller pool.

Ni har ingenting att oroa er för, det törs jag som sagt nästan lova
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-24, 21:17
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

2007 i Maj åkte vi ospecat till Chania med Ving, då vi landade tog vingvärdarna emot oss och gratulerade oss för vi fick bo på ett helt nytt hotell komplex, ingen hade bott i rummet före oss, 4+ i vingkatalogen. Det var nylagda gräs mattor, konstgräs i poolbaren, balkong med utsikt över poolen och havet. Toppen helt enkelt. MEN byggt mitt ute någonstans mellan Chania och Resten av Kreta 30 minuter att gå och handla 30 minuter till en restaurang och blev det mörkt vilket det blev till vår förvåning, ( vi kommer från Piteå) då var man tvungen ta taxi hem, om man inte var villig att satsa livet på de mörka vägarna. Efter två nätter gav vi upp tog en taxi till Agia Marina hyrde oss ett rum för 50 euro och fick på så sätt valuta för pengarna.
Glenn och Berit

Senast redigerad av glenn_f den 2008-04-24 klockan 21:20.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-24, 21:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Vi har åkt ospec.med våra barn...har alltid hamnat på bra hotell(hur man bedömer "bra "beror ju på individen,,
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-24, 22:14
inga inga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

ett par gånger har vi åkt ospec till chania, alla gånger har vi hamnat bra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-25, 08:38
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Våran familj älskar georgioupoli och har varit där 6-7ggr.Så jag och mitt ex.tog en sista minuten och hamnade i joppan!!!helt otroligt!Hoppas ni hamnar där för det är så mysigt och barnvänligt.
/emy
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-25, 10:23
Matias Matias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Nacka
Inlägg: 10
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Har åkt ospecificerat 2 gånger, bägge gångerna med Fritidsresor.
Bägge gångerna har vi hamnat på hotell som till 100 % fyllts med "ospec-resenärer".
Min tolkning har alltså varit att dessa hotell varit "s.k budget-alternativ" som inte funnits med i resekatalogen, men som uppenbarligen "dolt" funnits med i arrangörens program.
Är fullt medveten om att man inte skall ha förväntningar och ej heller ställa krav när man reser ospec, men tycker att Fritidsresors system trots allt är lite fräckt, eftersom de i dessa fall vetat exakt var de skulle placera oss, dvs, resan var ospec med modifikation.
Ena gången hamnade vi utanför Kissamos (nybyggt, trevligt hotell), andra gången till Samos (Voutsalakia). Där var haken att vi bodde i lägenhet utan någon form av pentry. Kylskåp gick dock att hyra.
Har dock hört om många som haft turen med sig och hamnat på riktigt lyxiga anläggningar, så vi får hoppas att ni har tur.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-25, 10:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Citat:
Ursprungligen postat av Matias Visa inlägg
Har åkt ospecificerat 2 gånger, bägge gångerna med Fritidsresor.
Bägge gångerna har vi hamnat på hotell som till 100 % fyllts med "ospec-resenärer".
Min tolkning har alltså varit att dessa hotell varit "s.k budget-alternativ" som inte funnits med i resekatalogen, men som uppenbarligen "dolt" funnits med i arrangörens program.
När på säsongen åkte ni?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-25, 11:19
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Researrangörerna har under de senaste åren, sett över sina kostnader, som all andra företag.
Man har bland annat minskat säsongs kontrakten på rum, så man slipper stå med dyra avtal.
Därför lägger man ospecificerade gäster på det billigaste alternativ man kan hitta.
När vi var på Rhodos 2004, sålde Ving uppgraderingar på plats till nyanlända gäster.
Ospecificerade gäster var inbokat på ett hotell 3 mil från Rhodos stad, och fick möjlighet att ”köpa upp sig” till ett angivet hotell för, om jag kommer ihåg rätt, var ca 80 EUR/person.
Chansen att man skall hamna på ett hotell som finns i katalogen är nog relativ lite,
Tiden då man hamnade på ett lyxhotell som ospecificerad resenär är sannolikt över, och man får vad man betalar för.

Torbjörn
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-25, 17:39
nillisens avatar
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 46
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag och min dåvarande pojkvän åkte ospecat till Rhodos 2000. Vi hamnade mitt i gröten, i Rhodos stad. Hotellet var väl inte så mycket att hurra för. Men, vi var helt nöjda, det var toalett o dusch på rummet. Nära stan, mycket liv o rörelse och nära stranden. Helt okej. Det enda vi saknade var ett kylskåp på rummet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-25, 18:34
Matias Matias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Nacka
Inlägg: 10
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Andra halvan av augusti om jag minns rätt. Minns också att man på Hotellet i Kissamos fick betala extra för frukosten, vilket ju faktiskt höjde priset på sistaminutebnresan.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-25, 20:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag har aldrig åkt ospecat..antingen charter (specat) eller flygstolen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-25, 23:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag vidhåller att det har avgörande betydelse NÄR på säsongen man åker för hur stor risken är att man inte får ett bra hotell.

Ett av charterbolagens sätt att hålla priserna nere är att köpa upp många/alla rum i några hotell för hela säsongen. Hotellägarna som då inte behöver lägga tid och pengar på marknadsföring, bokningar, hämta gäster vid flygplatsen/hamnen mm, kan då ge ett mycket bra pris per rum. Charterbolaget å sin sida vet att i slutet av juni och hela juli och augusti får de alla rum uthyrda till högt pris och kan därför slumpa ut dem till lågt pris under några veckor i för- och eftersäsong, utan att göra någon förlust.

Under högsäsong vet de dessutom att de inte bara fyller de övriga rum som de köpt upp för den tiden, utan kan sälja ännu fler rum till sista minutenpriser och använder sig då av sämre och billiga rum som de inte vill visa i katalogen.

Kort sagt ska man inte köpa sista minuten-resor i slutet av juni, juli eller augusti, om man inte är beredd att ta risken att få ett dåligt rum, den är stor då. Före och efter de månaderna är den däremot försvinnande liten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT