Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-08-01, 22:44
YeahDelila YeahDelila är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Nyköping
Inlägg: 1
Standard Sv: Semester förstörd.

Ett tips är att maila sig själv alla upgifter, passnummer, försäkringsnummer bankkort telefonnummer..allt man ka komma på..då är det lätt om man har tillgång till dator o få fram alla uppgifter om olyckan skulle vara framme och mna inte har alla handlingar på sig.
  #42  
Gammal 2007-08-02, 07:50
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Om man gillar Rodos o. Kreta och sedan åker till Lesvos, är det "fel" helt enkelt. Lesvos är så annorlunda och felet ligger inte på plats...
Vi människör är olika, en del tycker äta pizza på sin semester, ligga vid stranden dagarna runt o. äta på hotellet. Det går utmärkt på de små turistbyar i Haniaområdet. Men om man vill se o. uppleva grekiska livet i viss mån åker man annastans.
Vi var mycket nöjda på vår vistelse i Peloponnesos i juni. Nästa resa (som blir lite senare än tänkt) blir Lesvos, Petra. Har rest i Greklank ung. 40 gånger under åren o. annanstans också. Och har inte "ljusröda glasögon" på...
  #43  
Gammal 2007-08-02, 07:55
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Det går att uppleva det "grekiska" livet alldeles utmärkt även på Kreta,finns ju inte bara pizza ..och Kreta är ju trots allt inte bara en semesterö,finns en grekisk vardag även där..Med massor av små trivsamma byar och stränder...(tycker för övrigt att vi kommit från tråden här..)

Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-02 klockan 08:01. Anledning: Tillägg..igen
  #44  
Gammal 2007-08-02, 08:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Semester förstörd.

Du har skrivit en bra inlägg, Hasse!
Lefteris
recencenten...

Citat:
Varför blir det så olika när man befinner sig på samma plats ?
Svaret på just den frågan är ganska enkel tycker jag: Svaret är inte att vi är så olika som är det vanligaste mantrat här på Kalimera. Svaret måste vara att vi har så olika föreställningar och förväntingar om; vad Grekland är, vad utlandssemester är, vad en plats eller ö ska erbjuda.
Herregud, felkällorna är otaliga. Den inre verkligheteten och den yttre...

Så, kanske det helt enkelt är dags att inrätta ett nytt underforum på Kalimera som heter, förväntningar/föreställningar.
Först efter resan får man tillträde till ett underforum som heter Kritik/jag är inte nöjd.
Annars blir kritiken mot en ö, en plas, ett land, meningslös och borde självcensureras bort. Kritik är ett överkattat fenom, döljer främst ett gnällig barn.

Lefteris
på humör
  #45  
Gammal 2007-08-02, 08:04
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Semester förstörd.

Apropå Lesbos-kritik lyssnade jag och min sambo (båda under 30) roat på en diskussion mellan några andra resenärer i vår ålder på flygplatsen på väg hem. De sa i princip att "Ja, visst, första dagen är det roligt att sola och bada och andra dagen också, men sen.." och fortsatte "Nä, och när vi hade åkt till Turkiet, ridit åsna, gått på mezeafton, gått på grekisk afton, åkt på ö-tur och åkt på båttur fanns det ju inget kvar att göra". De måste ha betat av hela Apollos program och jag blev alldeles trött bara av att lyssna. Återigen - alla vill ha olika saker. Lesbos är kanske ett lugnt ställe, men ändå ett under av action jämfört med t.ex. Lipsi.
  #46  
Gammal 2007-08-02, 08:08
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Om man gillar Rodos o. Kreta och sedan åker till Lesvos, är det "fel" helt enkelt. Lesvos är så annorlunda och felet ligger inte på plats...
...
Jeg hadde vært minst 10 ganger på Kreta før jeg i fjor reiste til Lesvos, og det var absolutt ikke "fel". Både Kreta og Lesvos er nå meget høyt på listen over favorittsteder i Hellas. Ulikhetene er minst like store internt på Kreta som mellom de to øyene. Platanias, Hersonissos og Malia på den ene siden, og Ierapetra, Tymbaki og Mires på den andre, er to forskjellige verdener...

Den greske hverdagen kan man finne de fleste steder, selv i Gamlebyen på Rhodos, dersom man bare tar noen skritt til side fra de opptråkkede rutene som følges av de aller fleste.
  #47  
Gammal 2007-08-02, 08:35
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!! Jag har "kritiserat" bara Hania-området... och där har det hänt "otrevliga saker" för en del människor. Ingen kan tvinga mej att åka till norra Kreta, västra sidan! Valet gör jag själv. Men Grekland är inte bara Kreta, det är mycket mycket annat.
  #48  
Gammal 2007-08-02, 08:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Har varit på andra öar än Kreta och har trivts på alla...Grekland är ju ett underbart land!
  #49  
Gammal 2007-08-02, 08:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!!
Det bor infödda greker i Platanias och området runt omkring. Jag tycker det är oerhört ofärskämt mot dem och alla de som lär känna dem under sin semester att säga som du gör.
  #50  
Gammal 2007-08-02, 08:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Semester förstörd.

Angående Platanias så har kanske den som inte finner det grekiska vardagslivet där, enbart uppehållit sig vid och omkring gatan/vägen som skär genom byn ? Det finns hur mycket vardagsliv som helst om man går upp till den gamla ursprungliga stadsdelen som heter Ano Platanias. Det är inte stort som många andra byar/städer men det finns.


Hasse
  #51  
Gammal 2007-08-02, 09:00
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Att uppleva det grekiska livet i Platanias, är helt omöjligt!!! .
For noen år siden hadde vi med barn og barnebarn til Kreta, og bodde på Oscar Suites, på grensen mellom Agia Marina og Platanias.

Det daglige høydepunktet for 2-åringen var å dra med seg bestemor etter frokosten med en brødskive i hånden og gå bak hotellet. Der matet hun høner og kyllinger, klappet de to geitene, studerte bonden som arbeidet med sine oliventrær og alltid hilste meget vennlig, og hvis hans hustru var ute og stelte kjøkkenhagen, måtte også hennes arbeid inspiseres.

Dette var kanskje 50 meter fra poolen på Oscar Suites, og det greske livet kunne oppleves slik det antagelig har vært lenge før turistene gjorde sitt inntog. Den som leter, kan ofte finne små perler på de utroligste steder, også i Platanias-området!
  #52  
Gammal 2007-08-02, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag pratade med ett relativt ungt par i 23 års åldern som ö-luffat i Grekland för första gången förra sommaren. De tyckte att flera öar som de besökte ex Naxos var för hårt exploaterade och hade för mycket barer. Helt klart handlar det inte bara om ålder utan om vilka förväntningar och ideal vi har.

Klart kritiska synpunkter måste få komma fram. Herregud så trist det blir om alla bara skriver "nu reser jag hem" eller "har varit i paradiset" som förövrigt knappast finns. Jag tycker att olika beskrivningar kan ge en mer nyanserad bild av en ö om någon skriver att stränderna är otillgängliga kanske inte den som bara vill ligga på stranden och sola och avskyr promenader inte ska välja den ön.

Eva
  #53  
Gammal 2007-08-02, 10:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

Men kritiska synpunkter är inte detsamma som generaliseringar!

Det är urbra att veta om något är fel på en ort dit man skall resa, men generaliseringar som dömer ut allt (utan att man verkligen har ordentligt på fötterna) är dumt och irriterande.

Men ibland kan man nå sina syften med det också - det kan vara intressant att fälla en generaliserande kommentar som man vet kommer att reta upp folk - bara för reaktionens skull...
  #54  
Gammal 2007-08-02, 10:28
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Javisst så kan man ju också tänka...
  #55  
Gammal 2007-08-02, 10:48
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Vi människör är olika, en del tycker äta pizza på sin semester, ligga vid stranden dagarna runt o. äta på hotellet. Det går utmärkt på de små turistbyar i Haniaområdet. Men om man vill se o. uppleva grekiska livet i viss mån åker man annastans.
..
Det går alldeles utmärkt att uppleva "det grekiska livet" även inne i själva Chania och i turistorterna .
Lämna den lilla del av stan där turisterna håller till så är du genast i kontakt med allt vad det "det grekiska livet" har att ge.
Problemet är att det inte finns en bestämd definition på "det grekiska livet", som gäller generellt för alla.(som tur är).
Är man bara själv lite nyfiken på livet så är det väldigt enkelt att få kontakt med människor, som är glada och stolta för att visa och gärna berättar vad de sysslar med. Gästfriheten är även i stan påfallande stor liksom deras nyfikenhet på oss..
Själv har jag fått vara med om bl a att slakta, fiska, skörda både oliver och vindruvor, deltagit i storbak inför bröllop, deltagit i begravningar och bröllop samt barndop, gjort raki, hjälpt till med städning, deltagit i matlagning, öppnat saluhallen!!!!! bara för att nämna något. Allt har skett i Chania och tillsammans med för mig tidigare okända greker, som numera blivit goda vänner.
Visst är bylivet på landet kanske lite annorlunda men det finns mycket att uppleva även i städerna, om man är lite nyfiken av sig.
Likheten med andra länder är slående, turisterna håller mestadels till i sina områden och längs de stora vägarna. Avvik från mängden och du hittar snabbt ett annat och mer spännande liv ( om det är det man söker).
lars
Kriti sti kardia mou
  #56  
Gammal 2007-08-02, 11:49
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Det går alldeles utmärkt att uppleva "det grekiska livet" även inne i själva Chania och i turistorterna .
Lämna den lilla del av stan där turisterna håller till så är du genast i kontakt med allt vad det "det grekiska livet" har att ge.
Avvik från mängden och du hittar snabbt ett annat och mer spännande liv ( om det är det man söker).
lars
Kriti sti kardia mou
Mycket bra sagt. Precis det där har vi funnit i Analipsi, vilket folk inte tycks förstå. Är man positiv och ser möjligheter så blir varje resa bra.

/Ulrika
  #57  
Gammal 2007-08-02, 11:53
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Paradiset på jorden heter alltså Kreta? Allt är såsom det skalla vara... fastän man blir offer för "kriminala händelser"...
  #58  
Gammal 2007-08-02, 12:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Ursäkta men...tror du inte att det kan hända var som helst...Finns nog inte ett ställe i hela världen som är skonat från kriminalitet...tyvärr..

Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-02 klockan 12:37. Anledning: Tillägg..
  #59  
Gammal 2007-08-02, 13:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Finns nog inte ett ställe i hela världen som är skonat från kriminalitet...tyvärr..
Trots detta ÄR mitt lilla Agia Marina paradiset på jorden för mig och många andra. Jag låser sällan dörren, har alltid köksfönstret och balkongdörren öppen, förvarar både dyrbar elektronik och kontanter hemma i lådan och promenera ensam nattetid, ofta lättklädd och ibland onykter. Trots detta har jag under mina sexton års besök aldrig råkat illa ut eller blivit bestulen. Då ska tilläggas att min del av byn till större delen befolkas av arbetskraftsinvandrare från Balkanländerna som många av mina grekiska grannar misstror. Visst finns här brottslighet, men det är oftast turister från övriga världen (även greker) som står för den. Vi som bor här har fullt upp med att jobba och sköta vårt.

Kikh,
Som hälsar från ett hett och kvalmigt Kreta

Senast redigerad av Kikh den 2007-08-02 klockan 13:09.
  #60  
Gammal 2007-08-02, 13:26
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Semester förstörd.

Jeg er mektig fasinert av alle som skriver om hva som er det "egentlige" Hellas og som synes at det er sååå stas med "ingen andre turister" - "hørte ikke skandinavisk språk" osv.
Enhver oppegående person må jo skjønne at med alle disse flyavganger til bestemte reisemål så må det være andre mennesker på plass! Turister!Som betyr: en som reiser for lystens skyld.
Og er det ikke det de fleste som reiser fra nord til Hellas gjør da?
Om man kommer til steder med mange andre turister får man bekreftet at vel, her er det mange som tenker som meg selv.
Alle som ønsker å være alene kan virkeligjøre det. Men det krever litt mere egeninsats enn det å kjøpe en pakke.
Men jeg har følelsen av at mange som tar den jobben ofte synes at de som ikke ønsker eller tør det er 2.rangs turister.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT