Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-26, 11:41
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Det er flere av de store reiseselskapene som ikke har lengre har den praksis du beskrevet. De har en avtale med hotellet om hvor mange rom de disponerer i sesongen, men betaler kun for de rom som får gjester. Om rommet ikke blir belagt kan hotellet selv disponere dette, (leie det ut til andre) ca. 1- 2 uker før får de beskjed. Dette har vært vanskelig for mange små hoteller. Denne praksis har vært omtalt på denne side tidligere, og eierne på hotellet har selv fortalt dette.
De ganger vi har reist utspesifisert har vært i månedskiftet mai/juni, og som sagt, vi har ikke fått hoteller som står i katalogen, men det er også ok, vi kan jo ikke forlange/forvente mer enn det som står i skriften. Må bare innstille seg, så går det greit, ting skal jo fungere på rommet. Er man på ferie eller er man ikke på ferie?????i

Senast redigerad av coanma den 2008-04-26 klockan 11:43.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-26, 15:20
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Här var det många olika bud. Vi åker 29 maj och är där 14 dagar, vi åker med Apollo, jag tycker inte det borde vara riktigt högsäsong då, hade vi åkt i juli så hade vi kanske inte vågat boka ospec.

Elisabet, av alla svar så HOPPAS jag att det är du som får rätt. Jag vet vilket hotell Pegasus är, vi har bott i kato stalos flera gånger på andra hotell, och det hotellet ser så himla trevligt ut så jag har alltid tänkt att där skulle jag vilja bo någon gång.
Eller såklart bor man gärna på något 5-stjärningt hotell.
Vi har ju själv bokat ospec förr, senast var 2003, då åkte vi en vecka i slutet av maj och hamnade på hotell Tropicana som också är ett bra hotell vid stranden i kato stalos. Men jag har ju någon gång för länge sedan hamnat på ett jättetrist rum i Italien, fast då hade vi turen att få byta efter ett par dagar och hamnade på värsta lyxhotellet resten av tiden. Men i stort sett har jag har bra erfarenheter sen förr ,det jag är rädd för när jag läser en del av era svar är att det blivit sämre nu dom sista åren.
Hoppas också att dom tar lite hänsyn till vem som reser, jag menar det vore ju onödigt taskigt att placera en barnfamilj i ett litet rum mitt ovanför ett disco, medans ett par tonåringar kanske skulle tycka att det var perfekt för dom.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-26, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Citat:
Ursprungligen postat av ALba Visa inlägg
Hoppas också att dom tar lite hänsyn till vem som reser, jag menar det vore ju onödigt taskigt att placera en barnfamilj i ett litet rum mitt ovanför ett disco, medans ett par tonåringar kanske skulle tycka att det var perfekt för dom.
Där tror jag inte Du behöver vara orolig. De gånger vi åkt charter och det varit de som åkt ospecificerat med så har guiderna faktiskt varit väldigt bra med att ta reda på önskemål...Familjer har inte hamnat på "partyhotel".. Det är min erfarenhet ...Jag har blivit förvånad flera gånger hur noga guiderna varit med att fråga de resande om önskemål om placeringarna..Sedan hur hotellen sett ut som de hamnat på vet jag ju inte..

Lissi - som gärna vill vet var jag ska bo om jag åker charter...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-26, 19:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Har åkt några gånger på ospec. resor. Aldrig hamnat riktigt dåligt, utan toa eller så. Inte heller ute i obyggden. Men har åkt utanför högsäsongen tex. maj eller september till Grekland och i januari till Kanarieöarna. Enligt min reseledardotter används oftast särskilda hotell till ospecgäster. Men jag tycker det har varit klart prisvärt varje gång.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-05-01, 17:41
EmmaS EmmaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Förra året åkte vi ospec till Korfu med Apollo.. Och vi hamnade på ett riktigt skabbigt ställe. Rummet var superlitet, och det hade man väl kunnat leva med. Men det fanns ingen safteybox, och dörren till den lilla avsatsen som de kallade balkong gick inte att låsa, man kunde inte sitta någonstans förutom på sängen. Lakanen var smutsiga, toan var smutsig... och ja.. det var äckligt helt enkelt. Ringde Apollos servicekontor och fick tursamt nog byta upp oss till ett 3-stjärningt. Kostade extra men det var det värt! Hade ju ändå betalat en struntsumma för den ursprungliga resan.

Så jag vet inte om jag törs åka ospec nåt mer! Hehe
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-05-01, 18:27
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Emma, när på året åkte ni?
Jag börjar bli lite smånervös nu, det har jag aldrig varit förut när vi åkt ospec, men nu har jag hört så mycket negativt så jag börjar undra om vi var dumsnåla som inte la till och bokade så vi visste att vi skulle få en lägenhet i alla fall.

Nu har ju säsongen knappt hunnit börja, men ni som åker i år och ser min fråga får hemskt gärna svara så får jag höra hur det gått för er.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-05-01, 19:20
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 58
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Får man fråga vad en ospec resa kostar?
Jag upplever ibland att det kan gå att hitta ganska billiga resor om man e tidig också.
Jag betalade 11100 för oss 3 och tycker det är helt ok.
Vi åker 2 veckor till Agia Marina
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-05-01, 21:55
EmmaS EmmaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Vi åkte i slutet på augusti så det var väl kanske inte rätt säsong för ospec om jag förstått det rätt efter att ha läst här

wognsen1: 11.100 var ju jättebilligt för 2 veckor tycker jag! Ospec-resan vi åkte på i höstas kostade ca 2500 per person för 1 vecka.

I år bokade vi tidigt och betalar ca 4000 per person inkl mat på flyget, transfer o sånt för en vecka på ett hotell med 3+ standard. Inte det billigaste kanske, men äh... Jag tror det blir guld.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-05-02, 09:55
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

wognsen, ja det var billigt faktiskt. Det beror ju lite var man åker ifrån också, det verkar vara billigare att åka från Stockholm tex än från Luleå där vi åker ifrån. Men om man räknar med inrikesflyget så lönade det sig inte ändå + att det är så mycket besvärligare och att man kanske måste sova en natt på Arlanda.
I alla fall betalade vi 13.400, det var ju inte jättebilligt men eftersom vi ville åka två veckor och det fanns så ont om platser så bokade vi ganska långt i förväg, priserna sjunker säkert om det finns platser kvar men det är ju en chansning. När vi har åkt på 1-veckas resor har vi kommit riktigt billigt undan tidigare år, omkring 6000-7000 för 3 pers, direkt från Luleå.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-05-02, 10:18
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Det finns ju olika sorts ospecresor, tex. Apollos Smileresor har jag åkt på några gånger föruom någon riktig sista minuten för ca 1200kr per person. Smileresor är ju inte lika billiga, men då kan man ju planera ledigt vilket ju kan vara knepigt med kort varsel. Annars gäller det att vara ute i riktigt god tid som någon här skrev. I år fick vi tag i ett klipp tycker jag: 14 dagar på Thassos första veckorna i juli för 4400 per person. Hotell med pool och frukost, utnyttjade då också premiecheck från coop som Apollo har avtal med. Detta bokade jag redan i slutet av november.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-05-05, 10:40
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Ospecat under lågsäsong är ganska "ofarligt" att boka. Researrangörerna vill ju i första hand boka in folk på de hotell de har avtal med d.v.s de som finns med i deras program och kan så väljer dom de hotellen i första hand.

Åker man i högsäsong kan det vara mer riskabelt och då kan du om du har otur hamna i boende med sämre standard utanför progammet

Åkte förra året på en resa i början av Maj till Turkiet och då hamnade alla som bokat ospecat på ett och samma hotell som de öppnade speciellt den veckan för alla som bokat ospecat.

En annan gång när jag och tjejen åkte till Cypern och då fick vi ett enklare boende som dock var rent och fräscht. Barnfamiljerna som också åkte ospecat kom dock till bättre hotell med bättre standard. Gissningsvis så gör resebolagen så att dom ger dom bättre ospecade alternativen till barnfamiljer i första hand för att få dom som nöjda kunder.

Ungdomar är dom inte lika noga med.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-05-17, 14:49
*Zsazsa*s avatar
*Zsazsa* *Zsazsa* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 22
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Jag har kommit hem i måndags från Kreta. Har varit på ospecificerad resa med Fritidsresor, flyg Chania. Många av oss som har köpt ospecat har hamnat på någon av lägenhetshotellerna på Agia Marina, de med barn till Platania. Jag har bott på Eva Suits i Agia Marina ett mycket trevligt hotell med fräscha lägenheter/rum som hade välkötta gemensamma dush/badrum för de som inte har bokat att ha egen. Det hör två pool, bar, restaurang till hotellet och all personal var proffsig och trevlig. Stranden på Agia Marina är fin sandstrand medan den på Platina är av klappersten. Anläggningarna på Platania är dock mer anpassade till branfamiljer. Dessa två byar ligger på promenadavstånd från varandra men det finns tätt
busstrafik längst kusten om man vill välja det alternativet.
Jag har åkt för första gången charter resa och dessutom ospecat men det gick hur bra som helst. Jag var mycket nöjd även om jag fick dela lägenhet med en annan person.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-05-26, 22:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Citat:
Ursprungligen postat av ALba Visa inlägg
Flyget går till Chania och vi åker 29 maj kan jag tillägga, så det är väl inte riktigt högsäsong ännu tänkte vi och hoppas därför att det borde finnas vettiga rum kvar åt oss... optimist som man är
Inte många dagar kvar för er nu! Hoppas att ni har lika tur som min dotter som jag i eftermiddag skickade iväg med direktflyg från Kallax till Cypern. Hon och hennes kompis köpte de två sista platserna för 3000 kr i tisdags.

I kväll har jag fått sms från henne; de hamnade på Fritidsresors Blue Village Althea Beach i Fig Tree Bay, ett lägenhetshotell med FFFF+. "Vi är skitnöjda, nu ska vi äta".

Jag står fast vid min övertygelse att det är lugnt att köpa restisar den här årstiden. Resebolagen har en hel del sängar som de står med oavsett om de har kunder eller ej. Att de inte har sådana avtal med alla hotell, motsäger inte detta.

Ha det underbart på Kreta, ALba med familj!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-05-27, 12:36
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Hej Elisabet,
och tack för hälsningen, det ska bli härligt att komma iväg nu snart.
Nu är läget så att vi helt plötsligt vet var vi hamnar! Igår ringde dom nämligen från Apollo och frågade om vi ville ha en tvårumslägenhet på Ellina village i Agii Apostoli, mot ett tillägg på tot 900 kr. Det var någon avbokning i sista stund som gjorde att dom ringde erbjöd detta. Jag vågade inte tacka nej till det eftersom jag vet att det är ett kanonhotell, mina föräldrar bodde nämligen där för några år sedan, vi bodde på ett annat hotell men var dit och åt på tavernan som finns på hotellet och badade i poolen, det finns flera pooler på området. Stranden ligger också nära, kanske 200 m, och den är fin men ganska liten.
Vem vet, vi kanske hade fått bo lika bra ändå, som din dotter fick, men jag kände att i och med att vi hade småbarn så kändes det här himla bra, nu vet man att vi har ett fräscht boende och behöver inte flytta på oss under tiden heller. Så så kan det också gå till, jag har aldrig varit med om det förut.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-05-27, 13:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var har ni hamnat som åkt sista minuten ospec.?

Citat:
Ursprungligen postat av ALba Visa inlägg
Nu är läget så att vi helt plötsligt vet var vi hamnar! Igår ringde dom nämligen från Apollo och frågade om vi ville ha en tvårumslägenhet på Ellina village i Agii Apostoli, mot ett tillägg på tot 900 kr.
Men så bra! Då vet ni ju att ni får ett bra hotell på en familjevänlig plats för ett bra pris!

Citat:
Så så kan det också gå till, jag har aldrig varit med om det förut.
De hittar på allt för att få några hundralappar för de där sängarna som de ändå har kostnader för! Att de ringer till en barnfamilj är ju "smart" - stor sannolikhet att den tackar ja!
Men jag förstår dig, jag skulle ha gjort detsamma om jag hade småbarn! Fy farao för icke-kvalitativ tid under de få semestardagarna - och med barn tar ju allt mycket längre tid! Nu slipper ni sånt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT