Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-10, 14:47
KALLAMARIA KALLAMARIA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 2
Standard Vandra i Grekland berg Byta tipps

Hej
Jag vet hur man tar sig fram på Olympen men jag skulle vilja ha tipps på andra vandringar eller hemsidor om vandringar

Till Gudarnas berg tar man sig lämpligen via Katerini därifrån går bussar till Litothoro Väl i Litothoro kan du antingen välja att ta en taxi tuill Prioni 20 km eller gå till Prioni 10km ca 5 timmars vandring i skön men jobbig miljö man går fråm 400möh till 1100 möh Passa på att äta lunch hoss det gammla paret i Prioni.
Fortsätt sedan upp till Ref1 på 2100möh jobbiga 3 timmar ca här kan du bo och äta (typ vandrarhem) turen mot toppen går i bra men jobbig teräng tar ca 4-5 timmar enkel tur, även här finna ett "vandrarhem" sov över här eller gå samma väg tillbaka.

Några "glömm inte"
karta 1:50000
vatten
varma kläder det är kallt på 2000möh
innomhusskor
vandringsstavar

ta inte med
sovsäck
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-12, 22:17
catarinahs avatar
catarinah catarinah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Vandra i Grekland berg Byta tipps

Jag älskar att vandra, lagom strapatsrikt, men kan inte ge dig andra tips än vandringarna på Tilos - och det kanske inte "räknas" som bergsvandring! Men berg är det, och flera timmar kan man gå till någon av stränderna, och sedan tillbaka igen framåt eftermiddagen!
De här "vandrarhemmen" du skriver om - hör de till någon organisation som det finns länk till, eller är de "privata"? Skulle gärna vilja vandra på Gudarnas berg!!

Förresten har jag vandrat på Kreta också - bl.a. från Loutros på sydkusten - rakt upp över berget till Anapoli och vidare västerut till Aradena-ravinen. Gå den ner - en fantastisk ravin!!! - och sen längs havet tillbaka till Loutros! Det tog en dag, med lite pauser här och där! Vi gav oss iväg kl. 8.00 och kom tillbaka ca 18.00. Vi hade matsäck med oss, men man kan äta både i Anapoli och innan man går ner i ravinen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-16, 09:10
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vandra i Grekland berg Byta tipps

Jag vet hur man tar sig fram på Olympen men jag skulle vilja ha tipps på andra vandringar eller hemsidor om vandringar

Hej !

Jag har vandrat mycket i Grekland och jag har även börjat med bergsklättning. Det finns hur mycket som helst att välja på. All beror var du vill åka och vilken svårighetsgrad. Vill du bara vandra på leder där det finns bergsvandrarhem eller tältar du?

Det finns mycket på nätet men mest på grekiska, jag vet inte hur mycket grekiska du kan. Det finns även organiserade föreningar som ordnar vandringar, både längre och kortare varje vecka.

Hör av dej om du vet var du ska åka så kanske jag kan ge dej tips.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-16, 09:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vandra i Grekland berg Byta tipps

Skriv gärna lite mer om dina vandringar. Låter mycket spännande.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-18, 19:37
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vandra i Grekland berg Byta tipps

Jag kan berätta mycket om vandring eftersom det ligger mej varmt om hjärtat. Om jag måste välja mellan öarna och bergen blir det svårt men till sist vinner bergen!!!!!

Jag har vandrat alla tider på året, både kortare och längre turer. Vi bor alltid i tält om det inte är allt för kallt. På vintern kan det var skönt att få ta sej en varm dusch och sova i en säng.
Det enda som kan hindra en vandring är snöstorm eller kraftiga regnskurar på vintern. Regn kan göra att stenar faller och det blir otroligt halt. De vackraste vandringarna har varit runt jul. Har firat jul uppe på en bergstopp flera gånger och besökt någon lite bergskyrka och tänt ett juleljus.

Det brukar även vara fint på våren i mars eller april när alla blommor börjar visa sej. Min senaste vandring i påskas var på södra Peleponessos. Det var en riktig vårvandring med fågelsång och blommor. Vi träffade intressanta människor som har vandrat i hela sitt liv. Tex, en gammal man på 81 år som var uppe i bergen och samlade örter. När man möter människor i bergen blir man alltid vänligt bemött. De har mycket att berätta och känner till bergen bra.

Kallamaria skriver att man inte behöver sovsäck men det tycker jag är det viktigaste. Tältet kan jag vara utan men sovsäcken är det viktigaste!
Vatten finns överallt i bergen och man behöver bara ta med sej en vattenflaska och fylla på vid källor.

Vi tar med oss mat för den tid vi har tänkt stanna i bergen men oftast passerar man någon liten by där det alltid finns en taverna och de brukar ha den bästa grekiska husmanskosten!!!

Har tyvärr inte tid att skriva mer nu men om någon har frågor skriv gärna.

Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-19, 10:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vandra i Grekland berg Byta tipps

Tack för dina beskrivningar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT