Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-12, 17:50
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Estrella chips

Hej!

Ar det nan som vet om man kan hitta Estrella chips nanstans i Aten. Vet att de saljer pa IKEA men det ar bara dillchips som jag inte ar sa fortjust i. Ar helt galen i Sourcream & Onion och det ar nog det jag saknar mest i snacksvag fran Sverige..snyft..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-13, 18:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Hej!

Ar det nan som vet om man kan hitta Estrella chips nanstans i Aten. Vet att de saljer pa IKEA men det ar bara dillchips som jag inte ar sa fortjust i. Ar helt galen i Sourcream & Onion och det ar nog det jag saknar mest i snacksvag fran Sverige..snyft..
Du får nog be någon skicka ned en kartong... Finns inte Pringels sour cream? Fast det kanske inte är samma sak...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-13, 18:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Estrella chips

Finns inte vanliga "lays" (tror jag dom heter) i Sourcream and onion smak?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-14, 00:31
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Estrella chips

Hej!

Ge mig din adress så skickar jag chipsen till dig!

Jag är också chipsgalen, så jag förstår hur det känns. Just nu är det OLW´s Chilichips som gäller, det är bäst just nu Finns inte att få tag på överallt..

Hälsningar Helena S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-14, 21:33
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Finns inte vanliga "lays" (tror jag dom heter) i Sourcream and onion smak?

Jo de finns samt även ovan Pringels, men IKEA har ju även lant chipsen sourcream...just Estrella blir svårt att få tag på!

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-15, 11:03
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 61
Standard Sv: Estrella chips

Kommer till Aten nästa söndag för en mycket kort mellanlandning innan vi drar vidare till Kalymnos. Kan ha med några påsar då om du hämtar upp på flygplatsen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-15, 21:34
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Estrella chips

Gud vad ni ar snalla allihopa! Tack for erbjudandena! Trodde inte riktigt min forfragan skulle bli tagen pa allvar...
Jo jag har sett nagra andra marken som har Sourcream & Onion men grekiska chips ar ju inte alls samma sak som svenska underbara Estrella eller OLW chips. Att IKEA har lantchips ar jag fullt medveten om, de har verkligen "raddat mig". Tar en tur dit varje gang jag borjar kanna suget.
Det roliga ar att grekerna har ocksa borjat upptacka lantchips. Jag vet hur manga som helst som har varit pa IKEA och sager "du jag var pa IKEA igar och provsmakade deras chips. Hur goda som helst, kopte 10 pasar!!".

Tack for erbjudandena att kopa med er fran Sverige, men det behovs inte, har nagra kompisar som aker till Sverige regelbundet. Tankte bara om de kanske saljer de har nanstans sa man har det i narheten och kan kopa nar suget satter in.

Far val bara hoppas pa att IKEA kommer ta in det i framtiden. Tack for hjalpen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-16, 20:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Estrella chips

Jag har med ett litet leende följt denna tråd... Jag jobbade nämligen för Marabou på den tiden de ägde Estrella... Få har prismärkt så många chipspåsar som jag har gjort... Slavgöra... Det var alltså före streck-kodens tid...

Men Estrella (Betyder (liten) stjärna på Spanska!) är ett lokalt märke som bara kan köpas i Sverige och ev i Norge och Danmark. Men prata med personalen på IKEA i Athen! De kan säkert beställa de chips som efterfrågas. Estrella exporterar säkert gärna! Jag tycker det är fantastiskt att IKEA faktiskt tar hem Svenska produkter över hela världen!

Annars är Lays ett förvånansvärt bra alternativ för att vara så billiga. Mycket bra kvalitet! OLW däremot lakar inte ur chipsen, dvs potatisskivorna tillräckligt. Det innebär att det är för mycket socker kvar i dem och det kristalliseras när de friteras. Det ser man i o m att det är bruna, lite hårda chips i påsen. Det är inget farligt eller så. Det innebär endast att det har varit för mycket socker kvar...

Partsinlaga? Nä! Det var så länge sedan... Men jag uppskattar kvalitet. Och Lays är ett mycket bra alternativ om de har rätt kryddning! Annars prata med personalen på IKEA.

Jag kommer fortfarande ihåg när vi under studiebesöket i Gbg stod vid bandet där de nyfriterade chipsen kom och vi plockade och provsmakade när de fortfarande var varma... Det var på 70-talet och hälsovårdsmyndigheten var väl inte så på tårna...

Senast redigerad av Peter den 2008-11-16 klockan 20:28. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-16, 21:00
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Estrella chips

Tänk om jag hade varit med där Peter!! Varma nyfrittade chips...Mmmm.
Sorry Louisa att jag kapade lite av din tråd! OLW´s med Dill o Gräslok är mina favoriter sen 38 år!
ChipsYeasou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-16, 22:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Varma nyfrittade chips...Mmmm.
Mmmm x 17 ungefär... Ett Simpsonskt Mmmmm... Beer... Fast man ersätter beer med chips...

Men det var lite speciellt. Vi plockade chipsen från bandet innan de blev kryddade. Fortfarande varma och väldigt spröda. Är det undra på att man har krav...?

(Jag var på utbildning i 4! veckor när jag började på Marabou. I Solna. Jag hatar fortfarande hotellet i Järva Krog. Jag blev dessutom tvingad att bo där under många år därefter när jag jobbade för datorföretaget... Men Marabou skickade ner oss till Gbg för att se chipstillverkningen. När jag blev anställd på Marabou fick jag en kartong på Posten som vägde 12 Kg! I brevet som låg överst stod det: Grattis till din anställning på Marabou. Här är lite smakprov så du vet vad du ska sälja....! Jag hade kvar tuggummi och tablettaskar flera år efter...! Och jag gick ut som kursetta av oss tolv som blev anställda det året )

Citat:
OLW´s med Dill o Gräslok är mina favoriter sen 38 år!
JASSÅ? Jag skojar bara. OLW gör rätt hyfsade chips också. Fast de slarvarde i alla fall förr lite med sockerhalten i potatisen. De kanske har bättrat sig. Och just Dill och Gräslök är en fantastisk krydda på chips. Fast jag håller mig till "det andra märket"....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-17, 16:46
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Estrella chips

MEN nu har ni ju glömt Svenska Lantchips. Bäst och ännu bättre...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-17, 17:24
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Estrella chips

Varför nämner ingen Johnssons Mandelpotatischips?
Norrbottens exportdelikatess.
Alla andra chips, släng er i väggen.
Chipsens Rolls Royce.
Exporteras i mån av tillgång, men vi är först.
Eller för den vågade "Viltchips". Torkat renkött i supertunna skivor.
Antonis (Mr.A) gillade viltchips. Han reagerade på att det var annorlunda och när jag förklarade att det kom från "Santa Claus Raindeers" sa han bara "Unbeliveble".
-You are crazy up there!
-Too little of the sun!
Thats it.

Uffe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-18, 21:32
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Estrella chips

Om jag jobbade med chips skulle jag antagligen utan tvekan vara varldens lyckligaste person. Ja du Peter om du visste hur manga chipspasar jag atit, ungefar sa manga som du har prismarkt. (ok hoppas inte). Jag ar i och for sig bara 25 ar men har hunnit med ganska manga. Tur for min figur att jag flyttade till Grekland sen...

Vet inte om det lonar sig att fraga personalen pa IKEA. Tror du verkligen Estrella skulle skicka ner pasar till lilla mig bara? Later for bra for att vara sant.

Uffe du har helt ratt. Jobbade pa ICA under gymnasiet och dar salde de dessa mandelpotatischips. De var klart de godaste chips jag nansin atit.
Tyvarr ar inte produktionen sa stor vad jag har forsatt, sa det ar inte alla affarer som har det och pa mitt ICA tog det ofta slut och det kunde ta lang tid innan de levererade mer.

Men Siri vi namnde ju lantchipsen tva ganger i traden..Min trost har nere som sagt...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-11-19, 09:54
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men Siri vi namnde ju lantchipsen tva ganger i traden...
Jo, jag vet, det är svenska lantchips som säljs på IKEA, fast det tänkte jag inte på... Det är faktiskt stor skillnad på dom, och OLW's "naturchips" t.ex...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-11-19, 12:51
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Estrella chips

Apropå chips: saknar de grekiska vinägerchipsen...

Estrella eller OLW försökte lansera vinägerchips i Sverige för några år sedan, men det verkar inte ha fallit väl ut - tyvärr. Hoppas de försöker igen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-11-19, 13:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Estrella eller OLW försökte lansera vinägerchips i Sverige för några år sedan, men det verkar inte ha fallit väl ut - tyvärr. Hoppas de försöker igen.
Dom har försökt igen! Kolla in i närmaste mataffär igen, så kanske du hittar dom. Såg några senast i söndags.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-11-19, 16:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Estrella chips

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Vet inte om det lonar sig att fraga personalen pa IKEA. Tror du verkligen Estrella skulle skicka ner pasar till lilla mig bara?
Estrella är med största sannolikhet inte inblandat i detta. IKEA beställer säkert de Svenska varorna hos någon stor grossist, typ Bergendalhs eller ICA, för leverans ner. Chipsen levereras pallvis från Estrella, en sort per pall till grosisten. Men IKEA kan beställa en pall "blandat" för att få större bredd på sortimentet. Då plockar grossisten ihop olika sorter på pallen. Gör man inte det får man en pall med en sort...

Sedan är frågan om beställningen sker i Athen eller centralt i Sverige? Maila IKEA i Sverige och fråga! De gånger jag varit kontakt med dem har de varit väldigt snabba och duktiga på att svara. Jag blev t o m uppringd ett par gånger!!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-19, 22:30
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Estrella chips

Glomde bort att namna att jag faktiskt har sett Estrella chips pa nagra stallen pa Rhodos som inte alls var sa turistiga, som lokala kiosker och sma mataffarer. Sa det var darfor jag tankte att det fanns hopp for mig ocksa i Aten. Men man kan val antagligen inte jamfora Aten men Rhodos som har sa mycket turister.
Sag aven Estrella chips i Moskva (!) nar jag var dar forra aret sa passade pa att kopa med mig rejalt darifran, det var en trevlig overraskning kan jag saga, speciellt eftersom resten av resan var en flopp men det far jag ta i ett annat forum...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-24, 20:25
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Estrella chips

Hej!
Här kan du köpa dina chips. Det blir dyra chips för de har dyr frakt. Men är man sugen så...
Jennie
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-24, 20:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Estrella chips

Det var väl inte så dyrt, ca 70 kr i fraktkostnad för 2 kg, det är ju hur många påsar som helst, eller i alla fall 6st 300gr påsar, det hade jag lätt betalat. Risken är ju iofs att de kommer fram som chipssmulor, verkar ju vara en kanonsida om man bor utomlands och absolut vill ha "svensk" mat.
Julskinkan är inte gratis att få skickad ser jag, men vattnas det i munnen när man tänker på den, så varför inte?
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-11-24 klockan 21:01.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT