Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-17, 21:22
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Vilka restauranger faller du för?

Vad får dig att gå tillbaka till samma restaurang igen? I Grekland, i Sverige - är det någon skillnad?

Jag har nog oftare favoritställen i Sverige än i Grekland faktiskt. I första hand handlar det om maten. I andra hand om god service. Okej, rent otrevlig, nonchalant eller överlägsen personal är inte roligt, sådan som får en att känna sig som något katten släpat in, att man inte är trendig nog... Sällan jag råkat ut för lyckligtvis.

I Grekland är det mest barnen som fått favoritställen, oftast inte samma som min man och jag, men för barnens (tonåringarnas) skull har vi gått tillbaka. Vi är nyfikna och prövar gärna nytt.

Men favoriter hos maken och mig är...
...ställen med god mat. Med god mat menar jag inte mat för ögat utan mat som är lagad med omsorg och kärlek, husmanskost med smaker som växer i munnen, gärna ugnskokade rätter.

...ställen med korrekt service, ställen där man behandlar folk lika oavsett klädsel, professionellt helt enkelt. (Därmed inte sagt att kunden alltid har rätt, att gäster får bete sig hur som helst.)

...men också ställen där servicen kanske är lite halftafflig, all mat inte kommer in samtidigt, men personalen är trevlig, okonstlad och hjärtlig. Ofta är det här restauranger vi ramlat in på första dagen/kvällen och som fått en plats i vårt hjärta.

...personal med humor som månar om "barnen" (tonåringarna) och skojar är inte heller fel.

Däremot har jag svårt för restauranger med inkastare och hysteriskt trevlig personal särskilt i kombination med smaklös mat.

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-17, 22:09
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

I Grekland har jag inte hunnit med att få så många favoritställen än. Jag är nyfiken och vill gärna prova på olika ställen.

Är inte personalen trevlig eller servicen bra går jag inte tillbaka hur god mat de än serverar. (Inte om de inte bytt personal.) Är toaletten mycket ofräsch går jag inte gärna tillbaka.

Viktigt för mig och min familj är:
Trevlig (utan överdrift) personal.
God vällagad mat samt portioner så man blir mätt.
Trevlig atmosfär samt rent och snyggt.
Ljudnivån/akustiken är viktig. Man ska kunna prata med och höra varandra i sällskapet.

Här hemma i Stockholmstrakten däremot så har jag ett par riktiga favoritställen. Några är:
Sandhamns värdshus
Faros på gatan
Ammos på Ringvägen
Esperia på St Paulsgatan. (När det inte är för mycket folk, ljudnivån där blir alldeles för hög)
La Cucina på Renstiernasgatan
Noodle house på Götgatan
Shanti på gatan
Sushistället snett mot Skrapan på Götgatan

Senast redigerad av Mollybus den 2009-09-17 klockan 22:24.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-18, 10:31
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Restauranger dit greker går, de vet hur man väljer bra ställen med vällagad mat, så är jag osäker tittar jag alltid på vilken typ av gäster restaurangen har. Sitter där greker vid ett dignande mezebord går jag in.

Jag gillar fint inredda ställen, där man ansträngt sig för att skapa en fin miljö för oss gäster, men riktigt enkla tavernor med plastdukar serverar ofta den godaste maten i Grekland.

Naturligtvis är personal och service viktigt, men jag tycker att stämningen på restaurangen är minst lika viktig, och den bidrar ofta gästerna till, både vad gäller bordsskick, allmänt uppförande och ölsinne. Vad gäller klädsel är den naturligtvis sekundär, även om vi med insikt i branschen vet hur mycket grekerna uppskattar när man åtminstone försöker ta seden dit man kommer, särskilt om de ansträngt sig för vår skull.

Något jag starkt ogillar är när man märker att det råder dålig stämning bland personalen, när chefen skäller på servitriserna i köket så att det hörs ut till gästerna osv. En sådan restaurang lämnar jag direkt, även om kyparen kommit för att ta beställningen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-18, 10:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Om vi nu pratar Grekland föredrar jag traditionella tavernor med ungsrätter och smakrik mat på grekiskt vis tillagade av bra råvaror. Hellre få men goda rätter än en omfattande meny där maten inte håller måttet. Vid ett par tillfällen nu på Lesbos fick jag mat som var helt kall i mitten antagligen värmd i micro och det gör ingen glad. Ägare som skäller på personalen är inte heller trevligt för någon så såna ställen försöker jag också undvika. Eftersom det är slow food rätter som jag föredrar får gärna mor eller gammelmor stå i köket.

Jag gillar också när man kan få en kvarts kanna vin utan krusiduller. Om man äter ensam kan ett glas vara för lite och en halv liter för mycket.

Vill också gärna ha potatis tillagad i ugn och inte bara friterad potatis. Finns det killing, briam, stifado och citronkyckling har jag alltid svårt att välja maträtt. Något som jag inte lyckades få tag på under årets resan var grillad lever som brukar vara underbart gott annars fanns det flera ganska bra matställen i Molivos och Petraområdet men till Folegandros höga nivå nådde de ändå inte riktigt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-20, 09:23
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Tack Mollybus för restaurangtipsen i Stockholm!
Jag börjar bli lite sugen på att äta grekiskt ute. Eller varför inte hemma. Vi har tre flaskor retsina kvar, den där billiga sorten med kapsyl.
Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-20, 19:48
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tack Mollybus för restaurangtipsen i Stockholm!
Jag börjar bli lite sugen på att äta grekiskt ute. Eller varför inte hemma. Vi har tre flaskor retsina kvar, den där billiga sorten med kapsyl.
Aina

Retsina är gott.........i Grekland. Jag hade bara drukit det i Sverige ett par gånger och gillade det inte alls. Men döm om min egen förvåning att jag nu i somras, först på Milos och sedan alla gånger vi drack det,tyckte det smakade gott. Jag har faktiskt inte vågat dricka det hemma än.

Igår åt maken och jag en Gyros/Pita på Götgatan. Den var superb!Första gången vi testade det härhemma.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-21, 21:46
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Ouzon räcker längre i Sverige också! Vi har fortfarande lite kvar av den halvliter vi köpte på Samos för två år sedan. Och när vi kom hem med den hittade jag ett par centimeter kvar i en flaska inköpt på Kreta minst tio år tidigare.

Är det snabbmatstället på Götgatan, inte så långt från ringen, som du menar, mollybus? Har inte prövat det än.

Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-21, 22:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om vi nu pratar Grekland föredrar jag traditionella tavernor med ungsrätter och smakrik mat på grekiskt vis tillagade av bra råvaror. Hellre få men goda rätter än en omfattande meny där maten inte håller måttet. Vid ett par tillfällen nu på Lesbos fick jag mat som var helt kall i mitten antagligen värmd i micro och det gör ingen glad. Ägare som skäller på personalen är inte heller trevligt för någon så såna ställen försöker jag också undvika. Eftersom det är slow food rätter som jag föredrar får gärna mor eller gammelmor stå i köket.
Vill också gärna ha potatis tillagad i ugn och inte bara friterad potatis. Finns det killing, briam, stifado och citronkyckling har jag alltid svårt att välja maträtt.Eva
Jag plockade bort det som inte stämmer på mig, det med vinet och lever. Bortsett från det så känner jag att jag lätt äter på restauranger du tipsar om Eva
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-21, 22:51
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ouzon räcker längre i Sverige också! Vi har fortfarande lite kvar av den halvliter vi köpte på Samos för två år sedan. Och när vi kom hem med den hittade jag ett par centimeter kvar i en flaska inköpt på Kreta minst tio år tidigare.

Är det snabbmatstället på Götgatan, inte så långt från ringen, som du menar, mollybus? Har inte prövat det än.

Aina
Exakt det stället var det. Jag har alltid tyckt det stället sett lite sisådär ut men i lördags var det bråttom med att äta något snabbt och så blev det där. Och det var jättegott för att citera en känd "kocka"!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-24, 13:50
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vilka restauranger faller du för?

Det finns en restaurang som alltid kommer att leva i minnet. Den första kvällen besökte vi Klimataria i Methoni på Peloponessos, det blev sedan alla kvällar under veckan. Trevlig familj, personlig service och en flaska vin från ägarens egen vinkällare när vi åkte hem. Men det bästa var maten, ingen meny utan en disk där man kunde välja på dagens rätter. Allt vi åt var fantastiskt gott, vällagat och även inovativt. En kväll frågade ägaren om vi gillade lamm i ugnen, han skulle tillaga det nästa dag om vi ville, vi svarade naturligtvis ja. Vi hade funderat varför han inte haft lamm tidigare. Det visade sig att han hade fått lamm av dålig kvalitet så han serverade det inte, kvalitet var viktigt. Priserna var inte högre på den här restaurangen.
En kväll när det regnade lånade sonen pappas bil för att skjutsa hem oss till vårt hotell som låg lite utanför Methoni. Omtänksamhet i allt.

I övrigt är vi förtjusta i små enkla restauranger, gärna med lysrör i taket, maten brukar vara mycket bra och inte tillrättalagd för oss turister.

Carina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT