Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-08, 11:20
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Vädret?

Hej! Nu närmar sig avresan med stormsteg och vi kollar frenetiskt vädret!! Alldeles nyss kollade jag en hemsida om Thassos där det stod att det idag är 15 ° och molnigt?! Någon som vet om detta stämmer? Vill ha LITE varmare gärna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-08, 15:24
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Vädret?

Var inne och kollade på www.apollo.se
Scrolla ner så långt det går så hittar du en väder sida där. Det såg väl hyfsat ut...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-08, 18:20
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Vädret?

Hejsan!

Vi återvände från en veckas semester på Thassos (Limenaria/Blue View) för 3 timmar sedan. Vädret på Thassos idag på morgonen var åskväder, regn + en liten tromb ute till havs. Det var dock enda gången under hela veckan som det regnade, vanligtvis var det ca 22-27 grader. Det blåste dock lite kyligt nästan varje dag så det gällde att välja strand lite efter vindriktningen. Om vinden ligger rätt rekommenderar jag Pefkaris strand mellan Limenaria och Pothos, annars är Alyki bra eftersom den vätter både öster och västerut.

Ska plita ihop lite mer om veckan när jag har tid. Rekommenderar dock att man tar sig tid att åka upp till bergen och titta på bergsbyarna. Alla bergsbyar utom Kastro är i princip anslutna till ringvägen med asfaltväg...även Skala Prinos avstjälpningsplats har asfalterad väg - vilket vi märkte efter en felkörning.

Priset för hyrbil var ännu väldigt förmånligt om man hyrde direkt från de lokala uthyrarna. 38 € för tre dygn med liten bil tycker jag var ganska bra, 69 € för tre dygn med jeep (fast + 2 € / däck om man ville försäkra även dom, vilket man kanske vill om man ska upp i bergen).

Och akta er för sjöborrar när ni badar i havet. På många stränder fanns det typ 20 st per kvadrathalvmeter (räknade vid pefkari).

Senast redigerad av Stefulainen den 2006-06-08 klockan 18:27.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-09, 08:30
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Vädret?

22-27 ° låter helt ok, men jag vill helst slippa regn Var ni något på östra sidan? Vi ska bo i Skala potamias, har hört att stränderna där är fina! Sjöborrar? Usch, dom är inte trevliga! För många år sedan på Kreta trampade jag på sjöborrar, fick uppsöka läkare för att få ut alla taggar! Det var ingen rolig upplevelse!

Ulrika, åker på tisdag

Senast redigerad av Kalimera den 2006-06-09 klockan 09:41. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-09, 08:39
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vädret?

Hej!

Det har plotsligt blivit svalare i Grekland. I gar natt var det riktigt "kallt" i jamforelse med for ett par veckor sen. Idag regnade det lite pa morgonen och det ar runt +20 grader. Jag forstar att ni vill ha en varm semester men jag trivs battre med det har vadret!!

Ps. Sjoborrar ska man inte trampa pa, dom ska man ata och det passar bra med ett glas ouzo till! Ds.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-09, 09:03
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Det har plotsligt blivit svalare i Grekland. I gar natt var det riktigt "kallt" i jamforelse med for ett par veckor sen.
Igår kom det telefonsamtal från byn och det är riktigt kallt. Snöade över Olympos och byn drabbades av kyla och kallt regn. Det blev till att starta upp oljekaminen igen

//Zanét
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-09, 09:36
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Igår kom det telefonsamtal från byn och det är riktigt kallt. Snöade över Olympos och byn drabbades av kyla och kallt regn. Det blev till att starta upp oljekaminen igen

//Zanét
Men vad är det frågan om? Har vädret fått fnatt? Här ska det bli högtryck och när vi åker till Grekland är det lågtryck Det är väl inte långvarigt får vi hoppas, vill ha sooool
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-09, 10:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas
Men vad är det frågan om? Har vädret fått fnatt? Här ska det bli högtryck och när vi åker till Grekland är det lågtryck Det är väl inte långvarigt får vi hoppas, vill ha sooool

När det är varmt i Sverige brukar det vara svalt i Grekland och tvärsom, brukar alltid stämma när jag pratar med familjen i Sverige.

Men dåligt väder håller inte isig så länge i Grekland, så ta det lugnt solen och värmen kommer tillbaka snart.

Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-09, 22:48
Zeemee Zeemee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: I resväskan
Inlägg: 6
Standard Sv: Vädret?

Jag känner mig också en smula orolig för vädret. Men på 14 dagar borde vi ju ändå lyckas pricka in flest sol och bad-dagar ändå...(?)

Vore ju typiskt om det var ihållande lågtryck just nu...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-10, 08:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vädret?

Tror inte att ihållande lågtryck existerar i Grekland
Var inte orolig,snart är det säkert hur varmt som helst

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-10, 09:11
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Vädret?

Hej hej!

Jag hoppas också att det tar och vänder nu så vi får en riktig varm och skön semester nere i grekland*Thassos*!

Åker nu bara om 10 dagar och allt vi önskar oss är en varm och skön ledighet där nere. Vi åker ju från norrland och här kan man inte säga att vi har fått uppleva värme alls i sommar.

I dag är det mulet och bara 10 grader ute och det blåser och vi längtar snart i hjäl oss att få sätta oss på planet mot varmare bredd grader

Mvh Marie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-10, 18:07
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Vädret?

Vi har vänner som befinner sig på Thassos och hela denna vecka har de haft dåligt väder. Regn, åska o kallt mest hela tiden. Idag fick vi ett SMS där det stod att de var nästan dränkta på stan av ett riktigt åsk-oväder och störtregn. Vi har själva varit på Naxos o Kos från den 20 maj till 2 juni och haft en otrolig värmebölja med temperaturer på mellan 28 och 35 grader. Ofta så blåser det ju ganska mycket på Naxos men det fanns dagar då det var i stort sett helt vindstilla. Nu brukar ju inte dåligt väder vara så ihållande denna tid på året så Ni har säkert jättestora chanser att få fint för allt oväder måste ju ha kommit ner nu.

Margaretha
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-10, 21:03
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Vädret?

Ps. Sjoborrar ska man inte trampa pa, dom ska man ata och det passar bra med ett glas ouzo till! Ds.
[/QUOTE]

Tack, jag vet! Och det vet min svärmor med... men hur tillreder man sjöborre.. skulle gärna smaka! Grillar man dom eller vad???
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-10, 21:46
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vädret?

Det har regnat idag i Aten och det har varit som en typisk svensk sommardag med sol, moln, regn och aska.

... men hur tillreder man sjöborre.. skulle gärna smaka! Grillar man dom eller vad??


Vi kanske skulle flytta den har sjoborre-traden till "mat och dryck" ?

Sjoborre ska enligt min mening atas pa stranden helt farska.Dom ska atas raa men man kan aven tillreda. Man oppnar sjoborren med en speciell "sjoborre-tang" annars . Innuti ligger rommen som en stjarna i skalet och det ar DET man ater. Man skoljer borren med havsvatten och sen haller man pa lite farskpressad citron och om man vill lite oliv-olja. Sen ar det det bara att grava ur rommen med en sked eller en brodbit. Det ar gott med en grekisk sallad till och ouzo passar jattebra! Mmmmm...............Man maste dock veta vilken sorts sjoborre som ar atbar. OBS! OBS!

Senast redigerad av Eirini den 2006-06-10 klockan 21:52.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-10, 21:48
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard

..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-10, 22:06
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Vädret?

[quote=Eirini]Det har regnat idag i Aten och det har varit som en typisk svensk sommardag med sol, moln, regn och aska.

Hej!

Vet du hur vädret ska bli de närmaste dagarna? Jag är solälskare och har verkligen sett fram emot att sola och bada! Jag har frusit så länge här nu så jag behöver "tina upp" Vad är det för grader i havet? Jag är ingen badkruka, badar mycket och länge, men min sambo badar inte om det är under 20 °

Ulrika, åker på tisdag
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-10, 22:19
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vädret?

Det kommer enligt vaderprognosen bli ungefar +24-25 grader i Aten fram till tisdag men man vet ju hur det ar med prognoser. Just nu ar det +15 grader ute.
Jag badade i forrgar och det var vastlig vind, da blir det kallare i vattnet, men jag tyckte inte att det kan kallas "kallt". Har ingen aning hur manga grader och det beror pa var ni ska aka. Det ar ganska stor skillnad pa badtemperatur pa olika oar beroende pa strommar i havet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-10, 23:24
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Det kommer enligt vaderprognosen bli ungefar +24-25 grader i Aten fram till tisdag men man vet ju hur det ar med prognoser. Just nu ar det +15 grader ute.
Jag badade i forrgar och det var vastlig vind, da blir det kallare i vattnet, men jag tyckte inte att det kan kallas "kallt". Har ingen aning hur manga grader och det beror pa var ni ska aka. Det ar ganska stor skillnad pa badtemperatur pa olika oar beroende pa strommar i havet.
Hej!

Vi ska till Thassos, östra sidan! Varmt eller kallt i vattnet, bada ska jag göra varje dag
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-11, 09:03
axmanandersson axmanandersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 18
Standard Sv: Vädret?

Enligt väderprognosen som länkas via Kalimera, så verkar nu vädret stabiliserat sig och det det regn som sågs tidigare i slutet av nästa är borta. Så jag tittar på den och inte SMHI.
Men vad gör det med ett litet regn, vi är ju i allafall i Grekland!
Vårt plan ska lyfta om 23 timmar från Kastrup
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-11, 11:52
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Vädret?

Hallo Ulrikas och VARMA hälsningar från Thassos. Jag kom hem i går kväll.
Hela veckan jag stannade där (utom sista dagen) var det hemskt skönt och varmt! På sista dagen regnade det hela dagen, det kom vatten verkligen mycket och mina skor är ännu alldeles våta då det var så fuktigt inne att dom inte torkade! Men man sade att redan på veckoslutet vore det åter varmt med 25 grader. Alltså inget bekymmer!! Er resa ska säkert bli härlig!

Jag ska fara på tisdagen till våra sommarstuga men om du har något att fråga, skicka mail!

mvh/Eija
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT