Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-06-15, 13:07
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Är definitivt inget ankare,men som kryssare är ger vi oss skaplig tid att se alla öar mer än från hamnen.
På 12 resor har vi besökt 18 öar och bara återvänt till:
Santorini, eftersom flyget landar där. I övrigt har man sett ön så har man.
Naxos, eftersom det är Kykladernas pärla och navet i båttrafiken.
Kreta, eftersom det är ett eget land som kräver tid för att uppleva till fullo.
Sten-Åke

Måste rodnande som ovanstående erkänna att vi redan gjort två resor i år utan att besöka Grekland.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-06-15, 13:15
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Numera är jag nog Amorgosankare.
Räknade för skojs skull ut öar,ggr,år osv. Här är resultatet:
Började blygsamt med Hydra -79-81,3 ggr
Ios 80-84,9 ggr.
Paleochora 87-95,5 ggr
Georgiopoli 96,1 gång
Kalymnos 96,1 gång
Santorini,Naxos,Amorgos 99.... hittils 6 gånger
(Samos några dagar -03,när vi inte fick tag i flygstolar till Santorini och hade
långa,bitvis besvärliga båtresor -och också underbara- fram och åter till Cykladerna).

Amorgos är för mig det fulländade! Häpp!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-06-15, 13:22
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Minst en resa varje år går till ett beprövat favoritställe...men de varierar oxå, sen går minst en resa till något helt nytt...sen blir ofta detta nya en favorit som besöks året därpå...så då är man lite av varje kanske..?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-06-15, 15:03
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

"Kringflackare", kan det vara något ? Utav två kategorier väljer jag således ingen av dem. Jag vet inte hur jag skulle beskriva kringflackaren men för vår del betyder det att Grekland är ett alldeles för stort och intressant land för att vi skulle kunna bli någon av de två kategorierna. Varför finns bara TVÅ att välja på undrar jag dessutom

Efter några resor med början 1999 fann vi att våra avverkade öar och våra planer för kommande, faktiskt skulle komma att innebära att vi nu varit i alla fyra väderstrecken.

Lefkas i väster, Thassos i norr, Samos i öster och Santorini i söder för att nämna några av de besökta öarna. Nu läggs visserligen Kreta till om 4 veckor så söder får bli med dubbelt. Vi har aldrig riktigt förstått hur vi genom att återvända skulle finna en bra ö lika bra som den första gången vi besökte den. TROTS att vi hittat många upplevelser som visserligen SKULLE kunna få oss att återvända, men ändå.......

Därför blir vi inga ankare. Några kryssare är vi inte heller då vi lika envetet som när vi "startade" 1999 (Parga) håller fast vid att vår grej är CHARTER. Därför får man snabbt några dussin andra grektokar på sig när vi ändå är inne nu på om man är luffare eller chartrare.

Men för att vara sig själv en smula motsägelsefull så finns det ingenting som hindrar oss att i FRAMTIDEN bli ankare eller åtminstone närma oss den kategorin. Vi kanske finner den ö som får oss tveklöst återvända och därigenom BLI ankare men den dagen den sargen (ishockeyspråk......)....sorgen. Kanske Kreta kan bli "ankar-ön" men det är en delvis felaktig benämning i så fall. Det finns så många orter på Kreta med så skiftande karaktärer att det blir både rätt och fel.

Var det någon som blev någe klok på detta svammel ?

"Kringflackare".......ska kanske utredas grundligare ?




Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-06-15, 15:04
FrazzeTiger2s avatar
FrazzeTiger2 FrazzeTiger2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Hej!

Definitivt ett ankare eller vad sägs om Santorini för fjärde året i rad?! på samma lägenhetshotell!??!! I år tänkte jag varierar mig lite grann iaf eller vad sägs om att börja på Kalymnos 10 dagar sedan vidare med tidig morgon färja till Naxos stanna där i 6 timmar?! för att sedan åka vidare till Santorini (såklart!!) i 7 dagar för att tillslut avsluta i Aten 3 dagar. Betyder detta att jag kan få vara en väldigt tillfällig kryssare iaf??:-). Jag vill så gärna bli en kryssare men Santorini håller mig i sitt järn grepp och tyvärr har jag inte så mycket semester som då skulle behövas för att bli en riktig kryssare :-(. Men jag håller mig till Grekland (på sommaren iaf) :-).

//Annette
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-06-15, 15:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Varför finns bara TVÅ att välja på undrar jag dessutom
Hur mycket tid tror du att jag har egentligen?

Ert resande är smart! Det där med väderstrecken gillade jag. Du kan få ha en egen kategori så länge då. Vi kan kalla den Kompassen

Malina kallar sig Amorgosankare, tänk, det kan jag förstå. Amorgos är en typisk ankarö. Vilket kommer mig att tänka på nåt som jag ska fråga på Amo-forumet...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-06-15, 15:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av FrazzeTiger2
Hej!
Jag vill så gärna bli en kryssare men Santorini håller mig i sitt järn grepp och tyvärr har jag inte så mycket semester som då skulle behövas för att bli en riktig kryssare :-(. Men jag håller mig till Grekland (på sommaren iaf) :-).

//Annette
Du låter som Gummibandskategorin: kämpar dig ut men med ett gummiband i ryggen som studsar dig tillbaka till Santorini igen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-06-15, 16:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

[QUOTE=inkfish]Hur mycket tid tror du att jag har egentligen?

Tja, 273 inlägg säger väl en del, eller......?


Ert resande är smart! Det där med väderstrecken gillade jag. Du kan få ha en egen kategori så länge då. Vi kan kalla den Kompassen


Ber att få buga och tacka för det ! Vi kan ju verkligen säga att vi har sett vilka skillnader öarna har i dessa väderstreck. Mycket som skiljer dem, mycket som binder dem samman.



Hasse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-06-16, 10:09
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jag skrattade när jag läste inkfish´s beskrivning av ankaret, jag är ett solklart sådant!

1987 var jag på väg till Santorini. Klev av båten på Naxos för att sola och bada ett par dagar.....och blev kvar i tre veckor. Sedan dess har jag återvänt 14 gånger, har sammanlagt tillbringat drygt 59 veckor av mitt liv på ön.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
* när nån ber om ö-tips på Kalimera svarar ankaret alltid med samma ö. Oavsett om frågan är Bästa partyön? Bästa badön? Bästa barnön? Bästa shoppingön? Bästa matön? osv. Som av en slump passar Ankarets ö bäst till ALLT!

Ja, det stämmer ! De första åren var jag partysugen singel. Sedan kom jag tillbaka med min sambo och efter ytterligare ett par år som småbarnsförälder. Naxos fyller alla behov!

1987 gick det inga charterresor till Naxos, mycket har förändrats sedan dess. En del till det bättre och en del till det sämre.Jag (vi) har trivts lika bra hela tiden.

En bieffekt av mitt ”avhopp” från den planerade Santoriniresan är att min syster är bosatt på Naxos sedan 1993. Detta påverkar naturligtvis vårt val av ö.

Att återvända år efter år innebär att man inte behöver fundera så mycket, det blir mer som att åka till landet. Vi vet vad som väntar, det är tjusningen med det hela, man faller in i lunken på en gång (utan att för den delen göra exakt samma saker varje år). För kryssaren låter detta säkert tråkigt. För oss ankare är det riktig semester.

/Ulrika som åker tillbaka til Naxos 10 juli


PS.Jag kom till Santorini till slut, på två dagars "utflykt" från Naxos 1990. Nu för tiden återser jag Santorini på "genomresa" när vi åker från flygplatsen ner till hamnen. DS.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-06-16, 10:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Så talar ett tvättäkta ankare

Jag känner igen mycket av det du skriver från min egen ankarperiod.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-06-16, 10:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jo, men det ÄR ju så enkelt! Grekland passar ju alla och man kan faktiskt hitta partyöar som SAMTIDIGT är rofyllda och man kan få ALLA behov tillfredställda vart man än kommer! Visst det är ju därför vi återvänder till detta fantastiska land år efter år!

Jag minns ännu första barnfria semestern 1992 med min dåvarande man..Barnen som var halvvuxna vägrade åka med så vi åkte på en kombinationsresa till Patmos /Samos på 2 veckor ...Ankomsten till Patmos en underbar kväll har för evigt etsat sig fast i mitt hjärta! DÅ visste jag att jag var "fast"..... Sen dess har det blivit Grekland varje år, för det allra mesta en gång, men några år både 2 och 3 gånger, till nya platser var gång med något undantag.. .......Och till Patmos ska jag återvända helt klart och stanna längre än den vecka det då gällde!

Alla, ankare, kryssare eller lustångare hittar sitt Grekland!
3 dagar kvar och glädjen och förväntan bubblar..en NY ö ,SYMI, väntar på oss!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-06-16, 13:31
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Amorgos är en typisk ankarö. Vilket kommer mig att tänka på nåt som jag ska fråga på Amo-forumet...
Vad är det för forum? Något jag missat?

Kallithea
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-06-16, 14:08
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Efter att troget ha ankrat på Tilos i flera år, krysser vi i slutet av årets Tilossemester lite försiktigt vidare till Kalymnos. Men det här med ankring är lite allmängiltigt, tycker jag. Jag har min favvokrog, bästispub mm. Eller varför inte måste-ha-ölet? Eller definitivt-enda-frun och dito son?

Bluesea (3 dagar före avfärd)
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-06-16, 15:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Hrrm, kryssarmentalitet när det gäller familjen verkar inte bra, det har du rätt i

Kallithea: Amorgos-forumet här på Kalimera, förstås
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-06-16, 18:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Vilken underbar fråga.
Det är väl bara att sälla sej till Kryssarna nu då men egentligen skulle jag vilja bli mera Ankare. Problemet är ju att det kan vara mycket bättre att vara Ankare på någon ö som vi ännu inte hunnit besöka, eller sedan kanske de har gjort om något på en ö som vi tidigare har besökt, det måste man ju kolla upp före man bestämmer sej.
Men på ett ställe skulle jag faktiskt ha lust att bli ankare men den orten får jag inte nämna för min kära hustru eftersom hon genast får en svår längtan dit också. Då är det inte ens en ö så jag vet inte om man blir ankare där.

Mvh Janérik (c:a 30 besökta öar samt en hel del av fastlandet också testat)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-06-16, 18:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Kul svar, tack allihop!

Noterar att Kreta är enda stället som har mer än ett ankare, vad kan det betyda
Svaret på den frågan är väl inget som jag tror att Kreta Ankaren håller med om. Min teori är att det nog har att göra att det är enklast att ta sej dit från olika orter i landet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-06-16, 19:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Problemet är ju att det kan vara mycket bättre att vara Ankare på någon ö som vi ännu inte hunnit besöka, eller sedan kanske de har gjort om något på en ö som vi tidigare har besökt, det måste man ju kolla upp före man bestämmer sej.
Det där var väl kryssarens själ i ett nötskal. Bravo Janérik
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-06-16, 22:19
caro caro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 18
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Oj vilken massa ankare! Är själv en kryssare och tycker om att uppleva nya, små långsamma öar. Älskar att planera och läsa om olika öar och vart vi ska åka, det är ju halva resan! Kommer kanske bli ett ankare om orken tryter....långt in i frammtiden
Hälsningar Caro
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-06-17, 12:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Men Sandiman....om Du nu är på väg till Turkiet så är Du nog "kryssare"
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-06-17, 12:30
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Svaret på den frågan är väl inget som jag tror att Kreta Ankaren håller med om. Min teori är att det nog har att göra att det är enklast att ta sej dit från olika orter i landet.

Mvh Janérik
Eller att det finns nåt för alla på ön.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT