Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-14, 18:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Är du ankare eller kryssare?

Helt utan nyanser har jag funderat kring två typer av resenärer:

Ankaret:

* hittade sin favoritö från start och har aldrig lämnat den. Reser efter mottot Varför byta när man kom till paradiset direkt?

* har omfattande Greklandsvana. Men trots att h*n varit i Grekland runt 30 gånger har h*n bara besökt två öar. En av dem ligger på dagsutflyktsavstånd från den andra, hemmaön.

* ankaret har inga åsikter om prisutvecklingen det senaste året i Grekland. H*n får ändå stammispriser på både boende och mat och märker därför inga ökningar.

* ankaret ägnar hela senare hälften av november varje år åt att skicka julkort till folk på Ön.

* när nån ber om ö-tips på Kalimera svarar ankaret alltid med samma ö. Oavsett om frågan är Bästa partyön? Bästa badön? Bästa barnön? Bästa shoppingön? Bästa matön? osv. Som av en slump passar Ankarets ö bäst till ALLT!


Kryssaren:

* anger minst fem öar varje gång nån frågar Vilken är din favoritö? H*n är som en ornitolog som kryssar fågelarter – kryssaren kryssar öar. Reser efter mottot Flest öar innan vintern vinner

* har omfattande Greklandsvana. Trots att h*n visserligen bara varit i Grekland tio gånger har h*n besökt 40 öar. Varje tvåveckors båtluff innehåller minst sex öar.

* kryssaren pratar länge och upprört om prisutvecklingen. Båtarna har ju blivit hutlöst dyra!

* kryssaren är en guldgruva av boendetips i hela ö-världen. Däremot har h*n noll koll på hur resten av ön ser och kan aldrig tipsa om utflykter. H*n hann aldrig utanför byn innan båten gick.

* kryssaren ägnar november åt att planera nästa års luffar på gtp så att h*n kan boka tidiga, billigast möjliga flygbiljetter. Resbudgeten ska gå till båtar, inte till flyg.

* när nån på Kalimera ber om ö-tips svarar kryssaren helst bara om båtförbindelser.

---------

Vilken typ är mest du?

Själv är jag ett solklart ankare. Besökte min första ö 12 gånger innan jag släppte taget och åkte nån annan stans. Åker tillbaka till alla öar som jag gillar.

Jag har det nog i generna. Har en far som avslutar varje diskussion om Grekland, och de är många, med: "Jag FÖRSTÅR INTE varför inte alla åker till Rodos?"
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-14, 19:01
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jag är nog ett ankare som vill bli en kryssare... en kryssarwannabe alltså Har varit alldeles för mycket på Rhodos, nu vill jag upptäcka resten av öarna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-14, 19:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Du kan ju börja med Tilos, Symi och Nisyros - det är dagsutflyktsavstånd
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-14, 19:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Helt utan nyanser har jag funderat kring två typer av resenärer:

Ankaret:

* hittade sin favoritö från start och har aldrig lämnat den. Reser efter mottot Varför byta när man kom till paradiset direkt?

* har omfattande Greklandsvana. Men trots att h*n varit i Grekland runt 30 gånger har h*n bara besökt två öar. En av dem ligger på dagsutflyktsavstånd från den andra, hemmaön.

* ankaret har inga åsikter om prisutvecklingen det senaste året i Grekland. H*n får ändå stammispriser på både boende och mat och märker därför inga ökningar.

* ankaret ägnar hela senare hälften av november varje år åt att skicka julkort till folk på Ön.

* när nån ber om ö-tips på Kalimera svarar ankaret alltid med samma ö. Oavsett om frågan är Bästa partyön? Bästa badön? Bästa barnön? Bästa shoppingön? Bästa matön? osv. Som av en slump passar Ankarets ö bäst till ALLT!


Kryssaren:

* anger minst fem öar varje gång nån frågar Vilken är din favoritö? H*n är som en ornitolog som kryssar fågelarter – kryssaren kryssar öar. Reser efter mottot Flest öar innan vintern vinner

* har omfattande Greklandsvana. Trots att h*n visserligen bara varit i Grekland tio gånger har h*n besökt 40 öar. Varje tvåveckors båtluff innehåller minst sex öar.

* kryssaren pratar länge och upprört om prisutvecklingen. Båtarna har ju blivit hutlöst dyra!

* kryssaren är en guldgruva av boendetips i hela ö-världen. Däremot har h*n noll koll på hur resten av ön ser och kan aldrig tipsa om utflykter. H*n hann aldrig utanför byn innan båten gick.

* kryssaren ägnar november åt att planera nästa års luffar på gtp så att h*n kan boka tidiga, billigast möjliga flygbiljetter. Resbudgeten ska gå till båtar, inte till flyg.

* när nån på Kalimera ber om ö-tips svarar kryssaren helst bara om båtförbindelser.

---------

Vilken typ är mest du?

Själv är jag ett solklart ankare. Besökte min första ö 12 gånger innan jag släppte taget och åkte nån annan stans. Åker tillbaka till alla öar som jag gillar.

Jag har det nog i generna. Har en far som avslutar varje diskussion om Grekland, och de är många, med: "Jag FÖRSTÅR INTE varför inte alla åker till Rodos?"
Asså hallåååÅÅÅÅ - ha du lite å göra eller längtar du ba till grekland ba???
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-14, 19:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Got me...

Båda såklart!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-14, 19:31
Lisas avatar
Lisa Lisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Helt klart ett ankare som fastnade i Kretas jord 87 och sitter där än

Vidga vyeerna och bli kryssare nja kanske om jag blir en pigg
pensionär
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-14, 19:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Känner mig lite som halvankare och lite kryssare
Ankaren har fastnat på Kalymnos och kryssaren tar små provturer varannat år
Risken är stor att jag fastnar för Kalymnos, Karpathos och Aten resten av livet

Riitta 1+
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-14, 20:31
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Varken eller, tror jag. Vi kvalar möjligen in i klassen "tyngre kustkorvätare"
Vi tar en ny ö varje gång men stannar 2-3 veckor och lär känna platsen ordentligt, det mår vi bra av.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-14, 21:49
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Började som ankare och fortsatte som kryssare. Med de senare gäller även andra länder i Europa och Medelhavet. Sviker i år för första gången sedan 1984 Grekland.
Chras
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-14, 22:20
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jag är helt klart en kryssare, men som har ankaret med. Ö-luffarna blir längre och längre och visst återvänder vi ständigt till Mykonos och Naxos, men sedan skiljer sig rutten.
Har lite "zigenarblod" i oss, så det blir lite hoppande, även om vi alltid försöker oss på att stanna någon vecka på en och samma ö.
Det är kul att komma tillbaka till de invanda öarna, där vi känner till människor, men lika roligt att få se något nytt. Förra året var det Milos och Syros som blev de nya för oss. I år återvänder vi till Syros, men ska återse "som ny" Ios. Eftersom vi kommer att vara ute över en månad kan nog ytterligare någon mindre ö få besök. Karpathos, Foligandros eller varför inte ...?
Dessutom kan man ju återvända till samma öar, men inte leva på samma ställe. Det kommer vi att göra på till exempelvis Paros.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-14, 22:31
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jag är helt klart ankare!

Jag har bara varit på Kreta de få gånger jag varit i Grekland. Jag fastnade (som de flesta nog vet vid det här laget) för Makri Gialos. Det är inte en av de vackraste platser jag varit på, men jag tycker om lugnet, klimatet, naturen och framför allt MÄNNISKORNA där.

Därmed inte sagt att jag alltid kommer att åka dit. Jag skulle säkert tycka lika bra om andra platser i Grekland som t.ex Karpathos eller Trikala. Men ödet förde mig till Makri Gialos.

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-14, 22:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Kul svar, tack allihop!

Noterar att Kreta är enda stället som har mer än ett ankare, vad kan det betyda
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-14, 23:02
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Jag är helt klart ankare!

Men ödet förde mig till Makri Gialos.

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Och ödet (med lite hjälp av mig) gjorde att vi ankrade i Rethymno! Fast kanske blir vi så småningom ett "dragg-ankare" som sakterliga draggar vidare till Santorini eller annan öa! Vem vet!

Calle!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-15, 07:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Oj, finns det inget mittemellan?
Annars måste jag väl vara kryssare då, för jag har bara återvänt till samma resmål 2 ggr..nämligen Parga och Platanias på Kreta och tänk, i Platanias bodde vi tom på samma hotel som året innan!
(Jo, Aten förstås där har man ju varit ett antal gånger fast bara någon dag emellanåt till och från ett resmål....)
Annars betar vi av en ö om året i princip med utflykter till närliggande öar ...Är vi i närheten av en ö någon av oss varit på tidigare så åker vi över en dag dit..
Att flacka runt på många öar på samma semester har vi inte provat..men tanken lockar lite...så nästa år blir det nog vår första ö-luff!

4 dagar från Symi idag!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-15, 08:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Ankare,utan tvekan,visst har besökt fler öar,men Kreta återvänder vi alltid till.Kom hem i lördags bokade ny resa igår
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-15, 09:17
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Skoj fundering Inkfish!!

Jag är ett återfallsankare. Har så många gånger försökt bli kryssare, men trillar dit på Aegiali gång på gång...

Fast, å andra sidan börjar det här ankaret få fäste på andra ställen också. Och det gör det rätt så komplicerat. Om jag nu vill ha min tid på Amorgos (en vecka är absolut minimumtid...), hinna med att strosa i min favoritstad Chania (dit måste jag ju med jämna mellanrum), få en gnutta Heraklion (går ju iofs att kombinera med Chania, men det tar tid), och helst återvända till favorittavernan på Naxos.... Då är det så svårt att hinna med på den korta tid semestern varar.

Jag vill ju så gärna upptäcka nya pärlor också (kryssaren i mig...): Folegandros, Astypalea, Karpathos...

Som återfallsankare med kryssardrömmar tror jag det är allt för lätt att hamna i ett tillstånd av greklandsstress... (Bäst att stanna vid Ett Aegialibesök per år, kombinerat med ett eller två resmål till)

/anna
(två dagar kvar )
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-15, 09:55
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Kryssare helt klart, hogst 7-8 natter och da kravs det mycket for att det ska bli sa lange. Ar just nu pa Kos (samst hittills, sticker imorgon), 10:e on denna luff och nagra till blir det kommande 3,5 veckorna.

bosse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-15, 10:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Kryssare helt klart, hogst 7-8 natter och da kravs det mycket for att det ska bli sa lange. Ar just nu pa Kos (samst hittills, sticker imorgon), 10:e on denna luff och nagra till blir det kommande 3,5 veckorna.

bosse
Här kom den mesta kryssaren hittills, kul! Bli inte förvånad om du heter Potemkin nästa gång du loggar in

wilda: återfallsankare med kryssardrömmar var ett mycket bra begrepp
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-15, 10:12
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Fd ankare! Nu mera halvt ankare.. halvt kryssare! Besökte Rethymnon på Kreta i många år innan jag bestämde mig för att lägga det bakom mig och prova nya öar. Gillar dock inte att hasta runt och pressa in så mycket som möjligt under semestern. En eller ett par tre öar räcker per semester. Favoriter besöker jag gärna igen, men inte två år i rad. Planerar semestern gör jag oerhört sällan. Min mamma bokar ofta Greklands resan redan på vintern året innan och när sommaren börjar nalkas är det inte sällan jag bokar in mig på samma luff som henne. Det där planerandet faller mig inte i smaken, men visst vill jag iväg och visst har min mamma oftast organiserat en resa som faller mig i smaken när sommaren nalkas.

Kallithea
..som i år ska jobba heltid precis hela sommaren (så är det när man är relativt ny utexaminerad)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-15, 12:28
sandimans avatar
sandiman sandiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Helsingborg/Bårslöv
Inlägg: 13
Standard Sv: Är du ankare eller kryssare?

Jag erkänner att jag är ankare, en gång återfall till Kreta dock inte samma ort,
jag vägrar bli båtluffare (kass rygg) men jag är avundsjuk på dom som kan.

Erkänner i detta forum att hustrun och jag sviker Grekland i år, resa går till grannlandet Turkiet nien ö eleven (11/9) till side.

Hoppas ni förlåter mig!

sandiman
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT