Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-02-16, 12:05
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Agia Galini

Hej!


Vi håller på att planera sommarens resa och kan inte riktigt landa i var vi ska bo. Har förstått att många tycker att Plakia är ett bra ställe men nu kom även Agia Galini upp som ett alternativ.


Någon som har varit där och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Som vet om stranden är barnvänlig eller om det är stenigt och djupt fort?



Är inte speciellt förtjust i långa rader med solstolar utan ligger helst i skuggan under en Tamarisk, äter hellre gott och enkelt än påkostat och fancy, vill kunna gå till bageriet och köpa frukostbröd, är inte intresserad av pool.



Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-02-16, 13:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Agia Galini

Tja, vad kan man säga. Jag har bara varit där en enda gg och parkerat nere vid piren och strosat runt lite och ätit nåt litet på nån taverna. Tycket dock att det såg helt ok ut. Lite småmysigt men en hel del tavernor. Stranden är väl inte så mkt att hänga i julgranen, vad jag såg, men det verkar fullt badbart iaf.

Jag skulle nog kunna tänka mig att spendera nån natt eller två där. Fancy är f ö inte ordet jag tänker på när det gäller Ag Galini.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-02-16, 20:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Agia Galini

Jag brukar låta bli att svara på "tycka om"-frågor, eftersom jag ofta har andra värderingar än ni som sommarturistar 1-2 veckor. Men jag gör ett undantag. Ag. G. är en vacker ort, mycket turistisk (och inte i min smak), med många barer och tavernor. Strand och bad för barn är bra. Tät bebyggelse. Jag skulle inte kunna stanna där längre än någon dag. Vill ni ha mer omväxling under semestern välj t.ex. Sitia eller Ierapetra, där händer det mer.
Lycka till med Kretasemestern! / Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-02-17, 13:41
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Agia Galini

Precis som du säger Jannis så är det ju svårt med rekommendationer då alla tycker olika men ibland kan det vara bra med en fingervisning och jag känner nog att jag har fått min egen känsla bekräftad


Då vi har små barn med så vill vi inte ha för långa bilresor så Sitia och Ierapetra går tyvärr bort men det får nog bli några nätter i Plakias och

sen några nätter på Chaniasidan.


Tusen tack för tipsen!



//Cajsa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-02-17, 14:17
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Agia Galini

Tror du gör rätt, Cajsa, om ni har små barn med er. Agia Galini är mysigt och har många bra tavernor men har också i mitt tycke två "baksidor": byn ligger i en rätt brant sluttning ner mot havet så man behöver pigga ben . Dessutom har byn länge varit populär bland engelsmän i ung ålder vilket, tyvärr, brukar betyda en hel del högljutt nattliv......... Och, som Jannis skrev, byn är ganska turistisk......
Om Chania-sidan är aktuell, har du kikat på Georgopolis? Toppenstrand och en hel del att se runt omkring.
Catlady
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-02-17, 19:25
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Agia Galini

Hej Catlady


Tack, Georgopolis har jag inte titta på så det får jag ta och göra, de jag tittat på är Kalives och Agii Apostoli.


//Cajsa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-02-18, 13:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Agia Galini

Nea Chora, ett stenkast från Chania kan också vara ett alternativ på norra sidan. En handikappvänlig, barnvänlig och väldigt fin strand.
Många bra tavernor och gångavstånd till Chania.




Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT