Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-17, 19:44
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Resan går till Thassos

nu i juni och jag och min sambo och våran 4 åriga son ska åka dit! Vi bor ju långt norrut, lång uppe i norra norrland så nu undrar vi om det är någon som har varit dit? Vi längtar nu så mycket efter god mat & sol & bad så vi räknar nu varje dag som går.

Vi ska bo på ett hotell som heter Ilio Mare i 2 veckor och skulle gärna vilja veta om någon annan har varit dit och kan berätta hur deras vistelse var på denna gröna ö!?

Några andra tips som man bör tänka på när man reser med en 4 åring?

Mvh Marie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-17, 19:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resan går till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunflower
Vi bor ju långt norrut, lång uppe i norra norrland
Ursäkta en nyfiken fråga istället för svar på dina frågor, men var då? Vi är några norrbottningar som brukar träffas och äta gott grekiskt ibland, ni kanske skulle ha lust att vara med någon gång? Det är därför jag undrar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-18, 06:53
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Resan går till Thassos

Vi bor uppe i Kiruna och här finns det inga grekiska restauranger tyvärr men hade önskat det... Ja vad trevligt att träffas sådär!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-20, 07:12
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Resan går till Thassos

Ingen som vet något om denna vackra ö???? Ok jag ska då själv söka och läsa lite om den!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-28, 08:23
Jenkan Jenkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Resan går till Thassos

Thassos är den bästa av Greklands alla öar!!
Första gången jag var där (ca 20 år sedan) var man lite av en sensation då inga charterresor gick från Sverige till Thassos (vi bilade ner med familjen). Har varit på Thassos över 20 ggr o saknar det lika mkt varje gång jag måste lämna ön.. Jag slår ett estra slag för Skala Potamia med den bästa stranden på ön.. Även Potos o Limenaris bör nämnas. Huvudstaden limenas är mysig, men badet här är mindre bra.. Prinos skulle jag aldrig välja att spendera ens 1 vecka..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-29, 11:47
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej Jenkan!
Kul att träffa här på forumet någon som tycker lika mycket som jag om Thassos. Det finns inte många här som har besökt ön och bara några inlägg också. Jag har också varit där sedan år 1988 tjugotals gånger och ska resa till ön i slutet av maj och ska bo i Skala Potamia en vecka. Jag ska flyga med Blue1 till Aten och därifrån med Agean Airlines till Kavala, då det inte finns några direkta rimliga flyg från Finland. Alltså lite komplicerat, men jag ville stanna också ett par nätter i Aten.
Känner du något litet billigt hotel/pension i Limenas (Thassos stad)?
Jag har bott oftast I Potos eller Limenaria, för länge sen med barn också i Limenas, men dom var "pausalresor"(?)

Hälsningar
Eija
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-29, 11:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej Eija!

Jag tänkte på dig direkt när jag såg Jenkans inlägg! Vad bra att ni börjar bli en liten Kalimera Thassos-koloni

Nu kan ni ju turas om att berätta riktigt mycket gott om ön, så blir det nog snart fler och fler som åker dit och sedan vill vara med och berätta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-29, 12:31
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej! Vi har bokat resa till Skala potamias två veckor i juni! Har aldrig varit där tidigare, ska bli väldigt spännande!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-29, 22:27
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Resan går till Thassos

En fråga till er som hart vart på Thassos tidigare.Hur är utelivet och shopping på ön?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-30, 08:41
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Resan går till Thassos

Det er muligheter for litt shopping i Thassos by men det er inte noen party øy.
Som de fleste steder så er det alltid noen som holder åpent litt lengre, men du kommer inte til å møte på mange "club 18 pub til pub" gjenger
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-30, 09:53
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Resan går till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Hej Eija!

Jag tänkte på dig direkt när jag såg Jenkans inlägg! Vad bra att ni börjar bli en liten Kalimera Thassos-koloni

Nu kan ni ju turas om att berätta riktigt mycket gott om ön, så blir det nog snart fler och fler som åker dit och sedan vill vara med och berätta

Hej!

Ja vad kul att det blir fler som kan berätta om den vackra ön Thassos och jag lovar er att efter vi har kommit hem därifrån så ska jag berätta om hur vi haft det, både det dåliga och bra förstås och jag har kameran med mig så foton ska jag ta under vistelsen vi är där och använda mig av dom här inne så andra kan ta del av dom.

Mvh Marie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-30, 16:25
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej på er alla!
Det är verkligen kul att märka att det finns redan några som vill resa till Thassos.

Ulrikas! När i juni ska ni vara i Skala Potamia? Kanske vi ses där någon dag!?

Jag ska ha gäster efter en halv timme, men berätta lite närmare vad ni är intresserade av, så försöker jag svara senare om jag bara kan. Jag vet inte särskilt mycket om nöjeslivet, då jag har varit där oftast i början av juni och det är mycket lugnt då, men ett och annat har jag läst t.ex. på tyska sidor. Där finns hemskt mycket info om tavernor, vandringar med fina bilder osv.

På återhörande
Eija
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-01, 09:41
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej! Vet egentligen inte varför det blev Thassos. Surfade runt för något år sedan och hittade denna ö. Har varit på Kreta de senaste 5 resorna, dags att se något annat! Vi funderar på att hyra bil och göra lite utflykter. Annars är vi intresserade av det "grekiska". Vi letar gärna restauranger som ligger lite avsides. Barnen (12 ch 15) vill nog bara bada! Är väldigt intresserad av att veta mer om Skala potamia!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-01, 09:42
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Resan går till Thassos

Vi ska vara där 13-27 juni
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-01, 11:08
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resan går till Thassos

Hej på dig Ulrikas!
Ni ska komma till Skala Potamiás efter mig, jag ska lämna byn den 9. juni!

S.K. är egentligen bara hamnen av bergbyn Potamiá och är i dag en av de viktigaste turistorterna på Thassos, just för den fina strandens skull tillsammans med "Golden Beach", Chrissi Ammoudiá. Längs den smala strandgatan finns det många tavernor, caféer och hotel. "Centrum" är hamnen med sina båtar, ännu i dag ligger i havet nära stranden tyvärr ett vrak av det skeppsbrutna fraktfartyget Trizan, men hoppas att inte mera på sommaren!
Vägen omkring ön går norr om byn, bara 14 km till Limenas, "huvudstan". Senaste sommar vandrade jag över bergen från Panagia till Limenas, det var verkligen en fin rutt och tog cirka tre timmar, men man måste absolut ha en god karta och resebok med. Man kan också vandra längs stranden via Makriammos till Limenas, där kan man ju inte gå vilse, 14 km, cirka fyra timmar. Det ska jag göra i juni.

Där finns verkligen många goda tavernor, jag har tyckt t.ex. om Alikoni, god fisk. Om bar och discos vet jag inte så mycket, det finns några populära där,
i synnerhet på högsommaren.
Bergbyarna Potamiá (besök Vagis-museet!!) och Panagía är förstås "MUST"-ställen. Du hittar säkert mycket info genom Google. Kortare fotturer kan kan man göra från Skala P till Potamiá eller från Panagía till Potamiá.

Såsom du märker, tycker jag mycket om att vandra, nog om att simma också men inte så mycket om att bara ligga på stranden!
Det lönar sig att titta på några Thassos-sidor, där kan man hitta mera info och tips. Med bil eller bus lönar det sig absolut köra runt ön, ca 100 km, Det finns så många mindre stränder där man kan vara alldeles i lugn och ro,Aliki stranden i söder är en av mina favoriter. Och besök bergbyn Theologos, min favoritby, vägen går från Potos. Och... Kastro (med Jeep!!), och Maries och alla dessa härliga bergbyar. Om ni stannar bara en vecka, måste ni lämna mycket för nästa gång!!

Men fråga mera, gärna försöker jag att svara.
Hälsningar Eija
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-04, 15:53
Jenkan Jenkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Resan går till Thassos

Jag prominixade Makriamos-Limenas.. en underbar tur!!! Man kan dock inte ta med för mycket att dricka!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-07, 13:14
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Resan går till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunflower
Ingen som vet något om denna vackra ö???? Ok jag ska då själv söka och läsa lite om den!
Läs under Snabbval resmål (längst upp till höger) här på Kalimera.
Ilio Mare ligger tydligen i Prinos. Har inte bott i Prinos men varit där på marknaden som pågår varje måndagsförmiddag. Den bör ni besöka. I övrigt går det färjor dit från fastlandet och det finns rätt fina stränder även om dom inte kan mäta sig med t.ex.Golden Beach på andra sidan ön.
Sten-Åke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT