Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-14, 15:43
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Istället för Karpathos

God fortsättning,
Skulle bli så glad om ni kan hjälpa mig och familjen att komma fram till vart vi ska resa i sommar, vi har diskuterat fram och tillbaks och blir inte klokare. Förra sommaren var vi på Karpathos och där stormtrivdes vi, men vi vill upptäcka någon ny ö i sommar. Vi bodde i Amopi, och tyckte om lugnet där, utbudet av restauranger, alla stränderna som fanns på gångavstånd men ändå var så olika , närheten till "storstan" m.m. Finns det någon ö som har något liknande att erbjuda? Helst vill vi nog flyga charter i sommar.
Vi har tidigare varit på Rhodos, Kreta, Amorgos, Iraklia, Naxos, Folegandros och Sifnos. Våra favoriter av dessa öar blev nog Amorgos och Folegandros.
Tack på förhand/Rossa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-14, 18:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Istället för Karpathos

Jeg skal til Milos i sommer, hva med å prøve den øyen...? Høres ut til å kanskje kunne være noe for dere
Ellers er jo også Skiatos eller Skopelos gode valg...

Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-14, 18:27
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Istället för Karpathos

Jeg holder med Ia... Skiathos, Skopelos og Alonnisos er et godt valg.

Skiathos har de dejlige og gode strande - dog mange turister i højsæsonen.

Skopelos har en meget smuk by. Den er erklæret bevaringsværdi. Her er ikke nær så mange turister som på Skiathos. Der er også gode strande på Skopelos - dog skal man køre til dem. Enten med bus eller bil. Her er "ægte" græsk.

Alonnisos er helt stille. Strandende ligger heller ikke her tæt på byen. Badebåde udgår fra "hovedstaden".

På alle tre øer er der grønt og frodigt og hyggelige mennesker.

Mange hilsner
Mette
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-14, 18:40
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Istället för Karpathos

Hej Rossa!

Var du än hamnar tror jag varje grekisk ö har nåt speciellt att erbjuda. Även fastlandet har säkerligen jättefina ställen.

Själv är jag ju Kos-fantast och kan rekommendera det men eftersom ni gillade Karpathos o ville ha något liknande med lugnet där så passar kanske Kalymnos bättre än Kos.
Jag har varit både på Karpathos o Kalymnos oxå och tycker det är jättefina öar. Karpathos har dock bättre stränder än Kalymnos.
Kan inte säga vilken som är bäst men jag har varit fler gånger på Kalymnos och tycker det är en jättemysig ö med trevliga människor och fin natur.
Trots detta fortsätter jag alltid att åka till mitt Kos och kommer nog alltid att göra det.

Lycka till med erat val vad det nu blir.

Sanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-14, 18:44
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Istället för Karpathos

Förra året var vi också på Karpathos och det var första gången där för vår del. Vi tyckte också mycket bra om vår vistelse där och kan nog tänka oss att någon gång besöka den ön igen.
Vi har tidigare varit på ett 20-tal andra grekiska öar och funderade på var vi skulle åka detta året.
Efter en del funderingar och med en del hjälp av detta forum så bestämde vi oss för att i år får det bli en tvåveckors tur till Skopelos/Skiathos. Så nu åker vi den 8 september och börjar med första veckan på Skopelos och med ett boende på Denise.
Vi är övertygade om att det är ett mycket bra val. Vi kanske ses där?

Olle
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-14, 19:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Istället för Karpathos

Velger dere Skiathos så kan dere jo bo et stykke fra byen ved flotte strender og hvor det er stille og rolig... og med flere tavernaer og supermarkeder i nærheten (som på Amoopi) , men samtidig kjapt nå byen med buss som går oftere og lengre ut på kveldene/natta enn den gjør til/fra Amoopi. Dessuten synes nå jeg Skiathos by er kosligere enn Pigadia... (men det er min smak).

(Dessuten så tror jeg Apollo selger kombinasjonsreiser med en uke på Skiathos og en på Skopelos..., noe å tenke på..? )

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-01-14 klockan 19:16.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-15, 21:48
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Istället för Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Velger dere Skiathos så kan dere jo bo et stykke fra byen ved flotte strender og hvor det er stille og rolig... og med flere tavernaer og supermarkeder i nærheten (som på Amoopi) , men samtidig kjapt nå byen med buss som går oftere og lengre ut på kveldene/natta enn den gjør til/fra Amoopi. Dessuten synes nå jeg Skiathos by er kosligere enn Pigadia... (men det er min smak).

(Dessuten så tror jeg Apollo selger kombinasjonsreiser med en uke på Skiathos og en på Skopelos..., noe å tenke på..? )

Ia
Tack för goda råd, ska kolla upp alla förslag som ni skrivit. Grekland har ju mycket att erbjuda och vi hittar säkert någon ny mysig ö att besöka i sommar. Jag kan tänka mig att återvända till Karpathos, Amorgos och Folegandros igen, men vill nog helst upptäcka lite fler nya öar innan vi återkommer.
Har ni fler förslag tas dom tacksamt emot.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-16, 07:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 351
Standard Sv: Istället för Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa Visa inlägg
Har ni fler förslag tas dom tacksamt emot.
Det finns inte så mycket att välja på om ni ska åka charter, i alla fall inte om man ska jämöra era favoritöar Amorgos och Folegandros där turismen är småskalig. En ö jag tror skulle passa är Tilos, det är en ö med mycket charm. Till Tilos kan ni åka charter med Apollo och Ving.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT