Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-03-21, 12:17
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Aten

Har just varit på ett två veckors besök i Grekland. I Aten och hittade ett för mig nytt museum. Kotsanas, det grekiska antika teknologimuseet. Visar uppfinningar från antiken. En robot som serverar vin eller ett inbrottslarm är bara två exempel på vad du får se. Det blev ett spännande besök. Museet ligger inte långt från Syntagma. Hemsida www.kotsanas.com.
Ett annat museum tips är Benaki. Har lokaler på flera ställen i stan. Jag gillar det som ligger på Pireos 138 i Gazi området bäst. Hemsida www.benaki.gr
Fler favoriter i Aten: Stavros Niarchos Foundation Cultural Center https://www.snfcc.org/default.aspx. Placerat mellan Pireus och Glyfadia. Gratis buss från Syntagman. Gratis entré. Arkeologiska museet http://www.namuseum.gr/ och Kykladmuseet https://www.cycladic.gr.

Aten var på ditt bästa humör. Sol och varma dagar och lite svalare kvällar. Inte för många andra turister. Vill du åka kollektivt fungerar det nya biljettsystemet utmärkt. Är du över 65 får du 50% rabatt på alla biljetter även de till och från flygplatsen. Den vanliga biljetten som gäller i 90 minuter kan du nu köpa på ett tiokort och få en extra resa. Vill du ha senior rabatten måste du köpa den i en bemannad biljettkassa på stationen. Kostar €6 istället för €14.

Ett par ”udda” matställe i centrum, som jag gillar Το στεκι του Μακη (Mikes place) i den centrala marknaden på Athinas ett par minuters promenad från Monastiraki. 6 bord, massor med fisk på menyn, men också lammkortletter mm. På Niki gatan tvärgata till Ermou (nära Syntagman) ligger Makalo och på Ermou 111 ligger Cafe 111.

Jag hann också med ett fyra dagars besök på Lesvos för att titta till lägenheten och träffa lite vänner. Ön var täckt av grönska och blommor. Det mesta på marken hade slagit ut tre fyra veckor tidigare än normalt. Det är så vackert så man vill hellre stanna kvar än resa tillbaka till vintern i Malmö
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-03-21, 15:56
p480ulf p480ulf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 14
Standard Sv: Aten

Tack för tipsen Claes! Vi är ett gäng gubbar som ska till Aten en vecka i början av maj. Några kommer att kunna ta del av pensionärsrabatten... Jag tar tacksamt emot tips från fler på vad man inte får missa vid besöket i Aten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-03-21, 16:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Aten

ÅÅÅ, nu får jag Atenlängtan...ständigt på lur sen de veckor jag hade i november 2016 med gott om tid att driva runt. Det finns massor att upptäcka i denna kaotiska stora småstad. Enligt en vän från Kroatien: den galnaste stad han sett...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-03-23, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Aten

Tack snälla Claes för alla tips!

Det är länge sedan jag var i Aten, alltför länge sedan. Längtar alltid dit, men det blir allt mer sällan vi åker det hållet. Helst ska man bara vara i Aten, utan att åka vidare till öarna, och det är hög tid för en sådan resan känner jag.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-03-23, 14:21
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Aten

När var du där senast? Du bor ju inte så långt från Copenhagen Airport och Aegean airways har både bra tider och bra priser. Välkommen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-03-24, 17:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
När var du där senast?
Jag tror att det är fem eller sex år sedan. Alldeles för länge sedan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT