Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-20, 17:54
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Juli 2011

Nu börjar jag få ihop lite om vad som hänt i sommar och höst. Jag börjar med juli!


Min dotter med familj
Två underbara veckor i juli var dom på semester i Rethymno och bodde då på Lefkoniko Litza, som ligger ca 300 meter från mig, på samma gata. Deras lägenhet hade ett toppenläge, rakt ut till en en stor altan och en pool 10 meter bort. Vi satt ofta på deras altan på kvällarna och det var härligt svalt med en svalkande vind från havet, som var en del av utsikten. Så härligt att få rå om dom under dessa två veckor, som gick alldeles för fort.

Bilden togs när det var grekisk afton på deras hotell. Min dotter är alldeles tokig i Zorba och kan absolut inte sitta still då.



Yngsta barnbarnet njuter i solen på stranden



Kritsabo
I juli fick jag besök av Kritsabo med fru. Det var dom som jag fick åka med från Chania flygplats när jag flyttade ner förra året. Jättekul att ses och prata igen! Det blev kaffe, raki och små ostpajer på min balkong. Jag förärades en mycket vacker turkos textil, dom visste min favoritfärg. Tack Kritsabo!


BoCina
I mitten på juli kom Bosse (BoCina) till Kreta och besökte mig i Rethymno en av dagarna. Av honom och Cina fick jag en underbart mjuk och gosig filt...gissa färgen?
Vi åt en lunch på Sotos och jag fick erbjudande att följa med till Chania, klart jag nappade på det. Vi träffade Lugnagatan som visade oss runt i gränderna där han bodde och så bjöd han på lunch i sin lya, mycket trevligt. Efter det åkte vi till Platanias och träffade Kickie som jobbade, så det blev bara en kort stund. Hon sa Nilam var här och undrade om vi vill träffa henne. Såklart vi ville det, så vi sökte upp dom på deras hotell och fick en halvtimmes samvaro med dom, jättekul att få träffa dom också. Vi åkte sedan tillbaka till Rethymno och åt middag på Knossos i venetianska hamnen. Ett trevligt ställe med rolig personal. En av dom, en man som är bror till ägarinnan är en riktig spexare. Han hade några olika musikinstrument som han spelade på, dels från balkongen ovanför tavernan...och dels vid borden. Ett par som satt där fick prova på att spela och dom hade garanterat roligt, men det hade vi också. Kan verkligen rekommendera denna taverna, den med blåa bord och stolar är det. Tack Bosse för en helt fantastisk dag!

BoCina och Lugnagatan framför Lugnagatans lya i Chania




"Spexaren" på Taverna Knossos i venetianska hamnen



Wardakis och Kotsiras
Onsdag den 27 juli ringde Wardakis, vilket hon aldrig gör från Sverige, så jag frågade direkt...är du på flygplatsen? Nja...inte riktigt då, men imorgon är jag där. Snacka om snabba puckar! Beställa ena dagen och åka nästa dag. Jättekul att hon kom och att hon bodde hos mig den veckan. Nu fanns det ju ett mycket starkt skäl att hon kom...Yiannis Kotsiras!! Jepp...så jag, Wardakis och Lena åkte till Chania för att se konserten med Yiannis Kotsiras, åååh vad bra den var...och han tål att titta på också! Eftersom sista bussen till Rethymno går för tidigt, så hyrde vi ett rum i Chania på Casa del Amor, blev ju inte många euro/person. Vi passade också på att träffa Lugnagatan när vi var i Chania.

Konserten med Yiannis Kotsiras ( enda bilden jag fick eftersom batterierna tog slut)




Kvällsdopp
Några kvällar i juli var jag och badade. Verkligen ljuvligt i vattnet...och på stranden...vid den tiden på dagen.
Så här vacker var solnedgången en av kvällarna




Yanna

Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-20, 18:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Juli 2011

Det låter som en trevlig sommar, att träffa vänner, äta gott, göra utfärder och bada!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-20, 19:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Juli 2011

Ja Monica, det var det verkligen! Kunde inte varit bättre med barn, barnbarn och alla goa vänner!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-20, 19:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Juli 2011

Underbar läsning! Vilken stor "svenskkoloni "ni är nu på Kreta.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-20, 19:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Juli 2011

Lissi, det är betydligt fler på sommaren än på vintern!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-20, 21:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Juli 2011

Jag som alltid gillat Chania bäst har fått en ny favorit
Så mycket god mat till billiga priser på så många mysiga ställen var länge sen jag upplevde....Parastratima=suveränt, liksom Minares, Sotos, Samaria och stället på A där vi åt sista kvällen och där jag hade en ny bekantskap som bordsgranne....Han som var
Om inte förr så återkommer jag 2013!!!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-21, 21:15
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Juli 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag som alltid gillat Chania bäst har fått en ny favorit
Så mycket god mat till billiga priser på så många mysiga ställen var länge sen jag upplevde....Parastratima=suveränt, liksom Minares, Sotos, Samaria och stället på A där vi åt sista kvällen och där jag hade en ny bekantskap som bordsgranne....Han som var
Om inte förr så återkommer jag 2013!!!

Lissi
Ja det gäller att upptäcka Rethymno, att upptäcka pärlorna!
Ja din bordsgranne ja...Benjamin tror jag han hette!
2013 måste du absolut komma, Lissi, blir hur kul som helst!

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-22, 09:57
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Juli 2011

Wardakis och Kotsiras
Onsdag den 27 juli ringde Wardakis, vilket hon aldrig gör från Sverige, så jag frågade direkt...är du på flygplatsen? Nja...inte riktigt då, men imorgon är jag där. Snacka om snabba puckar! Beställa ena dagen och åka nästa dag. Jättekul att hon kom och att hon bodde hos mig den veckan. Nu fanns det ju ett mycket starkt skäl att hon kom...Yiannis Kotsiras!! Jepp...så jag, Wardakis och Lena åkte till Chania för att se konserten med Yiannis Kotsiras, åååh vad bra den var...och han tål att titta på också! Eftersom sista bussen till Rethymno går för tidigt, så hyrde vi ett rum i Chania på Casa del Amor, blev ju inte många euro/person. Vi passade också på att träffa Lugnagatan när vi var i Chania.

Hej Yanna!
Hann inte skriva något igår. Totalt vrängd dag. Ja det var en trevlig helg vi hade i Chania. Fick ju även träffa Wardakis och Lugnagatan och det var en possitiv upplevelse. Synd att jag inte kunde komma med och äta middag med BoCina var ju ute på annat äventyr den kvällen.
/Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-22, 14:20
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Juli 2011

Hej Lena! '
Ja vi hade väldigt trevligt! Både när vi var i Chania och det vi hann med i Rethymno när du var nere.
Man kan inte hinna allt hur gärna man än vill, Lena, det kommer säkert många tillfällen till!

Yanna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-22, 16:25
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Juli 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag som alltid gillat Chania bäst har fått en ny favorit
Så mycket god mat till billiga priser på så många mysiga ställen var länge sen jag upplevde....
Lissi
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Ja det gäller att upptäcka Rethymno, att upptäcka pärlorna!
Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT