Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-20, 15:57
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Kontraster

Så har även jag och modern kommit ner. Lämnade ett kallt och vinterskrudat Stockholm med SAS 06.00-plan till Aten i går morse. Efter att ha förberett incheckningen via Internet i fredags kväll så var det bara att skriva ut boardingkorten och bagagetaggarna i automaten på Arlanda. En dryg kvart i kön till Bagage Drop och sen var vi igenom. Allt som allt max 25 min! Helt acceptabelt.

Planet lyfte på tid och vi kom efter ca 3,5 tim till ett Aten med ca 12 gr, mulet men inte mörka moln och i stort sett vindstilla. Säga vad man vill om SAS men den här gången var det fantastskt trevliga flygvärdinnor, inte så där "proffesionellt" trevliga utan ärligt personligt trevlig. Då gör det inte något att planen inte är splitternya och sätena lite nersuttna (man har ju förståelse för deras ekonomiska läge). Nästan så man överväger det som någon skrev om tidigare, att om man köper 3000 aktier i SAS så får man 10% rabatt.

Väl nere på Kretas mark så väntade Lucia (!) från en lokal biluthyrare i Plakias. Verkar lite oekonomiskt att de kör de ca 12 milen från Plakias till flygplatsen för att leverera en bil, men så här under lågsäsong så löser de det genom att köra dit bilen själva (Lucia och hennes man driver firman, och som företagare så räknar man ju inte arbetstiden på samma sätt) och sen åka med tillbaka. Lite okenventionellt för oss kanske, men klart ekonomiskt och miljövänligt (bara en bil ToR istället för två). Samtidigt kul för oss eftersom vi nu fick tillfälle att diskutera allt möjligt under bilresan.

Jag passade på att förhöra mig om hur säsongen varit (trög inledningsvis men bra i slutet så sammanfattningsvis rätt OK), hur biluthyringen fungerar (kontrakt med researrangörer en förutsättning, vi "löshyrare" blir bara grädde på moset), hur det står till med den grekiska ekonomin (betydligt värre än vad som framgår av de tidingsartiklar vi sett) och allt möjligt annat.

Som numera lite "bosatt" i Plakias vill jag ju gärna gynna de lokala företagarna och entreprenörerna. För att det skall fungera för oss att komma ner och bo där, särskilt så här "off season" måste det ju finnas ett levande samhälle. Det är till syvende och sist mer värt än att i varje läge hitta den billigaste hyrbilen eller vad det nu än handlar om.

När vi kom fram till Plakias åkte vi först ner till hennes kontor och fixade hyrbilskontraktet och betalningen. Därefter "hem" där hustrun (och Bosco) väntade med lite Ouzo-meze. Helt underbart att efter en lång resdag få sjunka ner i soffan och slappna av. Det hade hunnit mörkna men det var vindstilla, växlande molninghet och ca 16-17 grader!

Fortsättning (med lite bilder) följer.......

Senast redigerad av bocina den 2009-12-20 klockan 16:01. Anledning: felstavningar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-20, 18:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kontraster

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Därefter "hem" där hustrun (och Bosco) väntade med lite Ouzo-meze. Helt underbart att efter en lång resdag få sjunka ner i soffan och slappna av. Det hade hunnit mörkna men det var vindstilla, växlande molninghet och ca 16-17 grader!
Det låter verkligen jättehärligt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-20, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kontraster

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Därefter "hem" där hustrun (och Bosco) väntade med lite Ouzo-meze. Helt underbart att efter en lång resdag få sjunka ner i soffan och slappna av.
Kan förstå att det är en alldeles speciell känsla när man efter ganska många timmars resa kommer fram och är "hemma" istället för att installera sig på ett hotellrum. Ouzo-meze känns ju inte heller som någon belastning.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-21, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kontraster

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Därefter "hem" där hustrun (och Bosco) väntade med lite Ouzo-meze. Helt underbart att efter en lång resdag få sjunka ner i soffan och slappna av. Det hade hunnit mörkna men det var vindstilla, växlande molninghet och ca 16-17 grader!
Oj vad det låter underbart!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-21, 14:54
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Kontraster

En fråga: hur gör man när man förbereder incheckningen via Internet? Är det något man måste göra?
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-21, 16:04
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Kontraster

Hej,

jag loggade in med mitt bokningsnummer och sen kunde jag välja sittplats, och tydligen kan man även i vissa fall också skriva ut boardingkortet hemma. Men det var enligt uppgift ngt tekniskt fel som gjorde att det inte går när man har Internet Explorer 8. Så jag fick skriva ut boardingkortet vid automaten på Arlanda. Jag var ändå tvungen att gå till den för att få ut bagagetaggen så det var inget merarbete. Däremot hade jag förmodligen fler platser att välja på när jag bokade dem kvällen innnan.

Efter att jag satt på bagagetaggarna så var det kön till "Baggage Droppet" men den var bemanad med 6 personer så, trots att kön var lång, så tog det inte mer än 15 minuter!.

Tyvärr kan Cina inte utnyttja den möjligheten när hon har hunden med sig eftersom den måste checkas in och betalas manuellt på Arlanda. Den här gången hade hon ju som agt åkt i förväg så jag och modern kunde utnyttja alla tekniska moderninteter.

Bo
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-21, 18:41
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Kontraster

Tack för svaret!

Gunilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-21, 18:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kontraster

Hej bocina!
åkte du lördagmorgon, i så fall var vi på samma flyg!!
Vi åkte vidare till Peloponnesos, här har vi haft idag strålande sol och +15 grader .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT