Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-11, 22:29
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Hej!

Jag och min pojkvän behöver hjälp med att välja ö, precis som många andra som desperat vänder sig till er på Kalimera efter att ha gått vilse på internet och texter om och bilder på alla vackra, grekiska öar. Jag har googlat, letat, läst (har läst massor av trådar här på Kalimera) men jag har svårt att hitta någon ö där vi kan ”bocka av” allt på listan som vi önskar så jag försöker komma fram till några som kommer nära i alla fall. Ber om ursäkt för den långa texten men jag tänkte att det är lika bra att jag är så specifik som möjligt redan från början.

Vi kommer att resa v 38 (mitten av september) och är borta en vecka. Vi behöver alltså åka till en ö som inte är alltför krånglig att åka till men vi behöver inte direktflyg eller så, utan flyg + färja är ok. Flyg+flyg+färja+färja+övernattning+färja funkar dock inte, då får vi resa nästan alla dagar vi är borta. Eftersom vi önskar en lugnare ö, som inte är så ”turistig” så inser vi också att om det går direktflyg så blir det inte så lugnt eller ”oturistigt”. Vi måste också hitta flyg+färja som inte är alltför dyrt (bor i Göteborg men kan resa till Arlanda eller Malmö om det är värt det tids- och pengamässigt).

Vad vi önskar:

*En vecka där vi kan koppla av från vardag, stress och krav och bara njuta av skönhet, god mat och ett enklare liv, kombinerat med några utflykter som snarare understryker än motsäger det jag skrev ovan.
*Helst ej charter. Vi vill inte ha stora hotellkomplex, utan föredrar intimare boenden med karaktär (behöver ej vara lyxigt men fräscht och rent) och charm.
*Bo i eller gångavstånd till en pittoresk och vacker by/liten stad med slingrande gränder, mysiga torg eller strandpromenader och tillräckligt många tavernor så att det finns lite att välja mellan men som ändå inte är så stort så att det tappar ”mysfaktorn”. Liv och rörelse är ok, men ingen partystad/by, utan fokus på goda måltider med bra råvaror i en vacker miljö, där man får uppleva det genuint grekiska (så långt det går ändå). Jag vill till Grekland, inte till lilla Sverige och jag ser massor fram emot att få testa på grekisk mat.
*Gärna gångavstånd till en fin strand. Jag har hittat flera byar och öar som uppfyller många av kraven men då finns ingen strand i närheten. Att åka till stränder blir i så fall lite av ett äventyr. Jag gillar äventyr i vanliga fall och brukar vilja äventyra för mycket på semestern och kommer hem helt slut. Det hade jag inte tänkt denna gången. Jag kommer säkert vilja hyra cyklar/fyrhjulingar eller ta bussen runt ön och upptäcka badvikar, andra byar, resten av ön osv, men jag vill inte *behöva* göra det. Jag ska också kunna bara ta det lugnt varje dag om jag vill. Leva livet i det lugna och lilla och i stunden.
*Vackert, klart, turkosblått vatten som tar andan ur en. Sandstrand, stenstrand eller klippbad spelar ingen roll. Vi är båda vuxna och kan bada på alla typer av stränder, och både långgrunt och djupt. Gärna mindre, mysigare stränder i vackra omgivningar, antingen avsides badvikar (då menar jag såklart inte den som finns nära staden/byn, där förstår jag att det lär finnas lite folk), eller en strand med någon taverna på, där man kan äta lunch. Jag älskar att bada i varmt vatten (är värsta badkrukan om vattnet är kallare än 20°).
*Majestätisk natur, gärna höga berg (jag är ångermanlänning till ursprunget och känner mig som hemma fastän jag är borta om jag får vara där det finns höga berg, gärna med utsikt över havet) som sluttar ner i badvikar och som tar andan ur en, för att det är så vackert. Vart jag än reser brukar jag till slut hamna uppe på ett berg för att titta på utsikten.
*Boende med havsutsikt. Budget 3000-5000 kr för en vecka och två personer. Pool om det är en bit att gå till en strand. Är det nära en strand behövs ej pool. Har boendet en balkong eller terass med havsutsikt är det ännu bättre, där man kan sitta och njuta i lugn och ro av sin frukost, medan man tittar bort mot horisonten, eller dricka ett glas vin samtidigt som man tittar på solnedgången.


Öar som jag tittat på hittills:

*Skopelos. Älskan grönskan, bergen, den vackra naturen och det turkosblå vattnet. Skopelos stad verkar jättefin och mysig och ön och staden verkar inte vara alltför exploaterad utan känns fortfarande ”grekisk”. Finns dock ingen strand i staden så då måste man åka någonstans om man vill bada.

*Amorgos. Oj så mäktig ö! Har läst om den speciella känslan som verkar infinna sig när man kommer till Amorgos och den tilltalar mig. Aegiali har en liten strand men verkar vara en rätt liten ort i övrigt. Finns där många tavernor eller lessnar man efter två kvällar om byn bara består av en hamnpromenad och inte så mycket mer? Resten av ön verkar ha mycket att erbjuda men då måste man resa runt vilket jag vill ska vara en möjlighet men inte ett måste.

*Naxos. Lite turistig kanske? Har den storslagen natur? Jag har svårt att få någon uppfattning om den när jag läser och ser på bilder förutom att den ska ha fina sandstränder.

*Folegandros. Chora verkar mäktig och pittoresk och har utsikt över havet. Är en bra bit att gå till närmaste strand dock även här. Dyrare boende än på andra öar?

Milos: fina stränder. I övrigt är det svårt att få grepp om var man ska bo om man vill ha den där speciella bykänslan med gränder och tavernor. Vad tilltalar med Milos förutom stränderna?

Sifnos: många här verkar gilla ön. Är Kastro finaste byn? Verkar också vara lite dyrare än andra öar. Det ska finnas en liten strand i närheten av Kastro men jag hittar ingenstans hur lång tid det tar att gå till den.

Kefalonia: Verkar ha vackra stränder och storslagen natur men inga pittoreska byar?

Dedokaneserna har jag inte så bra koll på än. Många verkar gilla Tilos men den verkar också vara väldigt liten med en liten huvudort?

Det är väl de öar jag har läst mest om. Kom gärna med andra förslag om jag har missat något!

Har ej i detalj undersökt vad det kostar att ta sig till alla öar. Räknar med att flyga till antingen Aten, Santorini eller Skiathos (eller ta färjan från den där orten utanför Aten till Skopelos). Aten blir nog billigast men i slutändan får jag räkna på vad allt, inklusive färjan kostar. Jag tänker att jag ska ha tre bra ö-alternativ och sedan räkna på resrutt och kostnad till de tre alternativen innan jag/vi bestämmer oss.

Vet att det här blev mycket text, hoppas att någon orkar ta sig igenom den.

Tack på förhand och tack för ett bra forum!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-11, 22:47
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Min och många andras favoritö är inte med på listan
SAMOS....

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-11, 23:29
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".


Motsvarar Samos min beskrivning ungefär? Var ska man då bo?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-12, 08:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Hej och välkommen till Kalimera!

Med ett så långt inlägg borde det väl gå att komma fram till vilket resmål som passar er. :-)

Skopelos.
Fantastisk ö. Men ni måste åka buss, bil eller moped för att komma till fina stränder, som det finns många av.

Amorgos
Den ö som jag tror stämmer bäst in på era krav. Stranden i Egiali är inte liten, dessutom finns det fler stränder i närheten. Det finns tillräckligt många tavernor. Jag föredrar Katapola, men där finns ingen jättebra strand i byn, men det går badbåtar till bättre stränder.

Naxos.
Naxos är turistiskt i Chora och längs stränderna söder om Chora. Naturen är storlagen, men inte alls som på Amorgos.

Folegandros.
Det är en bit att gå till de bästa stränderna, men det går buss, eller hyr ni moped. Kanske något dyrare boende, men då marginellt.

Milos:
Stränderna slår det mest i övärlden. Däremot tycker inte jag att byarna stämmer på era krav.

Sifnos
Kastro är den finaste byn, men där finns inga fina stränder i närheten. Min favoritby är Faros där det finns flera stränder, och det är nära till andra stränder. Dock är Faros pyttelitet.

Kefalonia:
Fin ö på alla sätt och vis, men stämmer inte in på era önskemål.

Tilos.
Jag tror att Tilos skulle passa perfekt.

Av mina fem favoritöar har du nämnt fyra: Tilos, Amorgos, Sifnos och Skopelos.

Om jag skulle välja en av dessa öar åt er skulle jag ha valt Amorgos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-12, 09:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

För en vecka skulle jag välja en ö med flygplats eller en ö med "nästan garanterad" färja samma dag som flyget landar/avgår. Då går väl dessvärre både Amorgos, Folegandros och Sifnos bort.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-12, 09:44
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Välj Amorgos! Ni kommer INTE att ångra er!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-12, 10:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Och då säger jag (naturligtvis ) Karpathos! En vecka i Lefkos ger dig allt du har beskrivit ovan. Direktflyg; även om du åker charter så finns det inga stora hotellkomplex (det finns inte mer än ett par sådana på hela ön) utan du hamnar på ett privatägt, personligt boende. Fantastiska stränder, dramatisk natur, många bra tavernor, lugn och ro. Hyr ett fordon så kan du ta dig runt på ön om du skulle tröttna på sol och bad.

Karin
som åker ner om 36 dagar för att tillbringa fyra veckor i Pigadia.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-12, 14:31
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Att cykla till en bergsby på Samos är som att cykla upp för Skuleberget!
När jag läste vad du skrivit en gång till så kan du nog stryka Samos...
Men vi trivs som fisken i vattnet och den 12 sept bär det av igen!

Pia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-12, 17:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och då säger jag (naturligtvis ) Karpathos! En vecka i Lefkos ger dig allt du har beskrivit ovan. Direktflyg; även om du åker charter så finns det inga stora hotellkomplex (det finns inte mer än ett par sådana på hela ön) utan du hamnar på ett privatägt, personligt boende. Fantastiska stränder, dramatisk natur, många bra tavernor, lugn och ro. Hyr ett fordon så kan du ta dig runt på ön om du skulle tröttna på sol och bad.

Karin
som åker ner om 36 dagar för att tillbringa fyra veckor i Pigadia.
Tinnie: jag känner igen mig i din beskrivning av önskemål inför mitt val av grekisk ö och jag håller med dig karinafp Mitt val föll på Karpathos och Lefkos i september, fast två veckor, utifrån de råd och beskrivningar jag bland annat fått här på Kalimera. Er budget håller nog, om det är plus flyg. Jag reser med Apollo och kommer att bo på Three Dolphins. Detta hotell stämmer också bra in på din beskrivning av önskat boende.

Tyvärr, Tilos hade jag inte valt nu för en vecka efter det att katamaranen Sea Star har slutat köra. Tilos är annars en fantastiskt underbar liten pärla.


Kanske väl många, och bra tips här, för att det ska bli lätt att välja.



/ Maggy
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-12, 17:48
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Cykla uppför Skuleberget?! Galet!

Vad gulliga ni är som svarar!

Några följdfrågor:

Lefkos på Karpathos ser väldigt litet ut på bilderna. Vi vill ha lugn och ro men inte att det ska vara för lugnt eller dött heller utan vi vill kunna strosa lite på kvällarna i gränder eller i byn. Är byn större än vad Googles bildsök visar? Hur är huvudorten på Karpathos? Partystad? turistig? Mysig? Pittoresk? Charter skulle ju vara rätt praktiskt eg, direktflyg från Sverige och allt. Det är jag som ser hotell framför mig med Bamseklubbar och Sällskapsresan.

Jag läste ett inlägg som någon skrivit här eller på TripAdvisor som handlade om Kamares på Sifnos. Hon skrev att allt var på väg att stänga och kändes lite dött i mitten av september när hon var där. Tror ni att det kan vara så i Egiali också, med tanke på att det är väl en hamnby av liknande storlek? Samma fråga gäller också Tilos. Skopelos stad hade den fördelen att den verkade vara lugn och mysig men ändå inte pytteliten (fast saknar då istället strand...)

Tack på förhand!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-12, 17:54
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Håller med de flesta om Amorgos. Den verkar passa in mest på era önskemål.
Som det ser ut nu går det färjor från Aten (Pireaus) och från Santorini varje tisdag, torsdag och lördag till Amorgos (hamnen heter Katapola. Ni kan ju boka flygstol med Apollo till Santorini och Naxos förutom till Aten även om det kanske blir lite dyrare.
Från Naxos går det oftare färjor. Här kollar ni tider http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

Jag hittar mina billigaste biljetter genom flygresor.se eller bokasmart.se

Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-12, 18:14
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Har ni kollat på Kalymnos?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-12, 18:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

[QUOTE=Tinnie;361583Lefkos på Karpathos ser väldigt litet ut på bilderna. Vi vill ha lugn och ro men inte att det ska vara för lugnt eller dött heller utan vi vill kunna strosa lite på kvällarna i gränder eller i byn. Är byn större än vad Googles bildsök visar? [/QUOTE]

Nej, inte direkt. Lefkos är en plats där man solar och badar på dagarna, äter gott och avslutar kvällen med en drink. Inte mycket till gränder att strosa i.

[QUOTE=Tinnie;361583Hur är huvudorten på Karpathos? Partystad? turistig? Mysig? Pittoresk? Charter skulle ju vara rätt praktiskt eg, direktflyg från Sverige och allt. Det är jag som ser hotell framför mig med Bamseklubbar och Sällskapsresan. [/QUOTE]

Huvudorten Pigadia är en liten och trivsam stad, tycker jag. Massor av bra restauranger, och i september är det fortfarande liv i stan, även om det är lugnare än under juli och augusti. Långt ifrån någon partystad. Under högsäsong kan det vara liv och rörelse på Acropolis på kvällarna, men i september är allt lugnt. Klubbar och diskotek håller till utanför staden, så ingen blir störd. Det enda i "Bamseklubbsväg" är Konstantinos Palace och Alimounda Mare, öns två stora hotellanläggningar, men om ni bor inne i Pigadia lär ni inte märka mycket av dem. De ligger en bit bort från stan, längs stranden. (Och inte ens de har någon "Bamseklubb", men de kan ha underhållning för sina gäster på kvällarna, vilket kan störa de som bor i närheten. Fast efter midnatt ska de stänga av högtalarna utomhus.) Det "turistiga" består av souvenirbutikerna längs det centrala promenadstråket. Det går att undvika dem om man vill. Annars är det rätt mysigt att strosa runt där och titta på saker. Slinka in på en bar och ta en drink, stanna till och prata med folk ... det är mycket lätt att få kontakt med Karpathosborna. Öppna och vänliga människor.

Att bo inne i Pigadia är en bra tanke. Det är därifrån bussarna utgår, det är där taxitorget ligger och det är även därifrån båtarna går till de olika stränderna längs ostkusten och upp till Diafani och Olympos. Den bästa biten av stranden är den som ligger allra längst innerst, närmast staden. Där har du fin sandbotten så långt du kan gå.

Själv bor jag på hotell Regina, mitt i staden. Strålande utsikt ner över bukten, riklig frukostbuffé, trevligt poolområde och nära till allting.

Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-12, 18:48
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Nej, Kalymnos har nog gått mig förbi. Jag har kollat på många öar men inte just den. Ska genast googla!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-12, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Citat:
Ursprungligen postat av Tinnie Visa inlägg
Nej, Kalymnos har nog gått mig förbi. Jag har kollat på många öar men inte just den. Ska genast googla!
Alla öar finns på Kalimera. Här hittar du till exempel drygt 25 sidor om Kalymnos.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-12, 19:13
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Skopelos är inget dumt val med sin otroligt vackra natur och mysiga stad. Dessutom fina natursköna stränder! Visserligen ingen vettig strand i Skopleos stad men ni kanske kan hitta ett hotell med pool. (Apollo, Airtours och Ving har alla hotel med pool i sitt utbud). Annars går det bussar till de fina stränderna med deras turkosblåa vatten.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-15, 00:37
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Hej igen och tack för alla svar!

Tänkte återkoppla hur det gick. Min och pojkvännens uppdelning är så att jag letar åt massa information för jag har tålamod till sånt och det har inte han. Jag är dock sämst på att bestämma mig för saker vilket han inte är. Så jag letar åt några alternativ som jag gillar och kan tänka mig och sen väljer han mellan dem.

De valen han fick presenterade för sig var Skopelos, Amorgos och Karpathos. Efter mycket funderande bestämde vi oss till slut för Skopelos. Vi fick tag på flygstolar med Apollo från Landvetter till Skiathos, som visserligen blev mycket dyrare än vad vi tänkt oss, men ändå rätt smidig resa. Anledningen till att Skopelos vann över Karpathos (som eg var ännu smidigare resa) var att Skopelos stad verkar så himla fin, jag längtar efter att traska omkring där och att jag läste en reseberättelse om någon som åkt till en Marine Park vid den närliggande ön på A och sett delfiner. Delfiner! Amorgos lockar mig massor fortfarande men jag tänker att det blir ett annat år och att jag/vi då har länge tid på mig/oss och kombinerar med andra öar i närheten, tex Santorini, Folegandros, Naxos, Sifnos eller Milos.

Så det blev Skopelos! Vi väljer nu mellan Denise Hotel och Thea Home Hotel, som båda verkar ha balkonger med havsutsikt och pool, för de dagar vi inte orkar ta oss någon annanstans.

Jag ska köpa E-brevet och även ge mig in i Skopelos - forumet och ställa frågor om färjor, bra restauranger, smultronställen osv. PEPP!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-05-15, 21:33
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Thea Home Hotel bokat!

Är det september snart?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-05-16, 14:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Citat:
Ursprungligen postat av Tinnie Visa inlägg
Thea Home Hotel bokat!
Grattis!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT