Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-19, 15:01
Helena&Daniel Helena&Daniel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 7
Standard Några frågor om Rhodos...

Jag och min sambo ska åka till Rhodos, 2 veckor, 20 augusti.
Ingen av oss har varit där förrut så det är lite vi undrar över:

Är det vanligt med vespor på Rhodos eller är det bussen som gäller? (Har varit på Cypern många somrar där "alla" åker Vespa...) Någor bra uthyrningsställe isåfall, cirka priser??

Går det båtturer över till Marmaris i Turkiet över dagen? (De har ju såååå bra shopping!)

//Helena&Daniel.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-19, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Är det vanligt med vespor på Rhodos eller är det bussen som gäller?
Det finns mopeder/vespor att hyra överallt. En som är bra är Antonis på Kritisgatan i Rhodos "nya" stad. Vi hyrde bil förra veckan, kostade 35 € inkl fria mil och helförsäkring, stället heter La Luna och hyr även ut moppar. Ligger efter Agia Marina nära Rhodos stad.

Citat:
Går det båtturer över till Marmaris i Turkiet över dagen?
Ja.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-19, 17:51
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Hej!
Vi åker oxå den 20 augusti. vart åker ni ifrån, med vilket bolag?
Åker dit för tredje året på rak...

Ni kommer inte att bli besvikna!!

Nyfiken
Carin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-20, 11:17
almar almar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 3
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Båtturerna går från Mandrakihamnen, kostar mellan 45-50 euro t&r...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-20, 14:49
Helena&Daniel Helena&Daniel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 7
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av almar
Båtturerna går från Mandrakihamnen, kostar mellan 45-50 euro t&r...
Undrar lite...
Hur lång tid tar båtresan? Ankommer båten centralt till Marmaris så man lätt hittar basarområden? Hur länge kan man stanna där?
//Helena & Daniel
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-20, 14:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

20 aug är det högsommar i Grekland och badvattnet är behagligt. Ingen risk för kyla vid den tiden speciellt inte i södra Grekland.

Eva (svarade på en fråga som inte verkar finnas kvar om vädret den 20 aug.)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-20, 14:54
Helena&Daniel Helena&Daniel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 7
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Carin
Hej!
Vi åker oxå den 20 augusti. vart åker ni ifrån, med vilket bolag?
Åker dit för tredje året på rak...

Ni kommer inte att bli besvikna!!

Nyfiken
Carin
Vi åker från Göteborg med Ving/My travel.
Det ska bli så skönt!
Har ni varit där förrut vid denna tid? Jag undrar hur vädret är, på dan och kvällarna är, högsommarvärme eller svalare?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-20, 16:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Helena&Daniel
Jag undrar hur vädret är, på dan och kvällarna är, högsommarvärme eller svalare?
Normaltemp den tiden är ca 30 i skuggan under dagen... Har ni otur kan det bli ännu varmare... Kvällstid? Mellan 22 och 25... Ni lär inte frysa

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-20, 17:28
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Hej!
De två ggr innan har jag åkt i slutet av augusti.... Då låg graderna på mellan 30-35. Inte ett moln på himlen!! Så underbart!!
Legat på ca 25 på kvällarna.
Längtar så mycket tillbaka!!
Åker oxå från Landvetter på kvällen den 20:e

Carin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-22, 10:42
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Det är jätte bra o åka till Rhodos runt den 20 augusti för då är det inte så mycket skolungdomar kvar som festar hela nätterna..

Det är varmt o skönt på Rhodos på dagarna o runt 25 grader på kvällarna o vattnet är underbart skönt oxå.

När ni åker till Marmaris så måste ni ha Visum för att åka dit för annars så får ni åka med samma båt tillbaka till Rhodos igen eftersom Turkiet är inte med i EU så tänk på att fixa det antingen med er resebyrå om ni åker över med dom eller båtbolaget..Hörde med folk som bor på Rhodos att det har blivit dyrare på Marmaris nu o även en del i övriga Turkiet.

Hälsa till Rhodos tyvärr så har ju halva södra Sverige inte fått någon chans att åka till Rhodos i sommar för Fritidsresor har plockat bort avgångarna ifrån Örebro o Sturup.....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-22, 12:24
jonsi jonsi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 1
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Är det något nytt att det behövs visum till Turkiet eller? Det har jag inte hört talas om.
Sen har Apollo avgångar både från Sturup och Kastrup så jag tror vi ändå blir ett par "danskar" där nere...Dessutom sponsrar Fritidsresor HIF så då är det uteslutet att åka med dom, bojkottade för alltid av denna skåning!
Åker till Rhodos om 15 dagar

Ha en trevlig helg allesamman

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-22 klockan 16:47. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-22, 13:27
ellamaria ellamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Det är vespa som gäller, men trafiken är ganska intensiv. Det går båtresor till Marmaris från Mandrakihamnen i centrum
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-22, 15:02
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Det har varit i många år att man skall ha visum för att åka till Turkiet ifrån Rhodos o det står även i alla resebolagskataloger o reseledarna berättar oxå om det..

Men det är ju upp till var o en att tro att man kommer in i landet...

Att Fritidsresorsponsrar HIF bryr jag mig inte om utan jag åker med Fritidsresor för dom har bra service o bra hotell på Rhodos...

Jag vet om att Apollo o Ving o Always flyger ifrån Sturup men vill inte åka med dom för de har inte det hotellet o den servicen som jag vill ha på min semester...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-22, 15:17
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Åker oxå med fritidsresor... (trots sponsringen av HIF)
Är så nöjd med både personal och hotell... Synd bara att "mitt" hotell inte är med i utbudet iår....

Ja ja... det skadar inte att testa nåt nytt ....

Carin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-22, 21:05
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Carin
Synd bara att "mitt" hotell inte är med i utbudet iår....
Ja ja... det skadar inte att testa nåt nytt ....
Carin
Tycker jag du gör rätt i Carin!
Såååå stor skillnad på hotellen och reseledarna är det knappast....
Hoppas ni får en jättefin semester.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-22, 21:56
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Themis
Tycker jag du gör rätt i Carin!
Såååå stor skillnad på hotellen och reseledarna är det knappast....
Hoppas ni får en jättefin semester.
Hej!!
Klart det blir bra!! Jag kommer ju till Rhodos!!
Själv då? Hur blir det för dig iår? Kommer inte ihåg om du sa när vi sågs om ni skulle iväg...
Minnet bra men väldigt kort......

Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-23, 08:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Vi bor alltid på hotel Cactus som ligger emot västra stranden för där är det bra service o bra boende o närma till stranden. Har innan bott fem år på City Center som Fritidsresor har tagit över efter Ving o det är oxå ett bra hotell o bo på o fin personal o service. Vi åkte dit när Spies hade hotellet...

Jag önskar dig Carin en trevlig resa till Rhodos själv går jag en avstickare till Mallorca pga Fritidsresor inte flyger ifrån Sturup o alla danskar gör Retho resor o skall till Rhodos så det finns inga platser ifrån Kastrup till Rhodos fuillbokat hela säsongen..

Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-23, 12:40
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Carin
Klart det blir bra!! Jag kommer ju till Rhodos!!
Precis!!
Det ser riktigt dåligt ut för mig i år.. Dessvärre.
Fick lägga mina sista slantar på en flygbiljett till Finland eftersom min syster ska gifta sig. Och det är ju också roligt.

Men jag hoppas att det blir någon träff i höst så jag kan få höra allt om er resa istället...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-23, 13:17
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av Themis
Men jag hoppas att det blir någon träff i höst så jag kan få höra allt om er resa istället...
Klart det blir!! Om inte så får vi ta tag i det!!

Bröllop är alltid kul!!
Men det är bra synd att ditt Rhodossug inte blir stillat!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-24, 00:56
patrikiden patrikiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Jag och min fru var i rhodos stad de 2 sista veckorna i juni med apollo. Vi var också till marmaris över dagen.
Men det är inte att rekomendera att ta apollos resetur, först så tar resan ca: 1 timme, när man kom fram så blev vi förda till en läderbuktik där de plockade ut personer ur publiken som fick vara modeller, sedan ner i källaren där man blev pressade av en massa säljare, skit jobbigt.
När vi äterligen kom ut, så fortsatte sälj resan, till en guld affär, likadant där. Dock inte så pushig som de i läder affärern.
Efter detta så tvingar dom oss till en restaurang som tar långtid på sig att servera maten, precis som de vill att man skall köpa så mycket dricka som möjligt. Vi satt ute i solen, skit varmt.
Efter maten så skulle vi få 4 timmar för oss själva, lovade reseledaren när jag frågade varför vi inte fick gå ut ensam.
Det slutade med att vi bara fick knappt 2 timmar kvar som var hyfsat intressanta.
En varning, priserna på de ställen som man blev förda till har inte alls bra priser. Sedan i de vanliga butikerna så sa dom att guldpriset hade gått upp. Så det är inte så billigt längre.

Vad det gäller party på rhodos så i rhodos stad så finns det allt samlat på en gata. Bara ett ställe är ett riktigt discotek, Colorado, som man brukar avsluta kvällen med. Boulovard är bra om man vill lära känna grekiska folket, många greker var där. Utöver det så finns det bara mindre barer.

Efter en veckas festade i rhodos stad så blev man lite less. Samma sak helatiden.

Vi tog bussen till Faliraki för vi hade hört att stranden var bättre där. Vi älskade stället. Bättre mat, mer utbud av shopping, stranden var en riktigt sandstrand, inte stenstrand som i rhodos stad. Och sedan utelivet grymt bättre och glöm inte att gå till Club Liquid. Klart bästa clubben.

En del restauranger i rhodos stad serverar bröd och dressing till maten, även om man inte har tagit av brödet eller dressingen så försöker dom att ta betalt för det. Så kolla notan!
Restauranger utan inkastare är oftast bättre. Varning för restaurang Elinikon. Skit dålig mat, bara salladen var ok, och de förstökt med tricket ovan.

Tyckte att restaurangerna på bargatan var bra, om man vill äta billigt och snabb mat.

Maten i Faliraki var godare. På restaruangen Orient Expressen(asiatisk) så jobbar en kille som liknar Ron Jeremy, skit lika. Och maten är super god, mums.
Pizza slize stället vid faliraki beach är kanon när man är påväg hem ifrån discot.

En sak som är väldigt bra med Grekiska folket, de är så otroligt trevliga. Jag fick gratis whiskey och ozo, av massa grekiska personer som gillade oss.
Lärde känna en vakt på club Liquid i Faliraki som bjöd min och min fru på middag på hans favorit restaurang. Han häntade upp oss med sin familj till en restaurang på ett berg med världens utsikt och bjöd på grekisk mat som man aldrig annars inte visste om. Efter förrätterna så var man mätt(vi trodde att all mat var serverad), men icke, sedan kom kycklingen. Mycket god mat.
Sånt här händer bara i grekland.

Det är väl vad jag kommer ihåg nu.

Finns lite bilder på min websida om ni är intresserad:
www.patrikiden.com

MVH Patte
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT