Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-27, 12:20
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Bali

Nu har jag fått ett överraskande bra besked från sjukan och behöver inte fler ögonoperationer närmste månaderna, så jag känner mig genast mer "lätt på foten" och frestas att bara sticka väg.
Mest gäller det rekognoncering när det gäller vinterboende, jag förstår att det är ett uttjatat ämne och jag har letat en del på forumet, men jag tror att man måste vara på plats och titta efter. "Övervintring" kan antagligen vara ett första steg mot hel överflyttning, det kan ju visa sig att jag inte vill bo där på heltid, när det kommer till kritan. Tilos kan också vara bra för mig som är naturintresserad och vill ha lugn och ro.

Men jag är hemskt ny på det här så jag fortsätter med Kreta, det enda jag känner till. Drömmen är att bara hitta en ledig flygstol på charter och sedan komma dit och vara fullständigt fri och improvisera, men det är också frestande att ta ett "paket" och få det bekvämt, jag är ju i alla fall sjukpensionär, men söker mig sakta fram mot något varmare och öppnare en Prag.

Den billigaste sistaminuten just nu,som den tjeckiska agenturen kan frambringa är Postos på Bali, Rethymnion. Det ser väldigt fint ut på bilderna. Är det någon som direkt kan säga något om Bali??
Det är väldigt frestande att jag går vidare på det här, antagligen måste jag bestämma mig idag eftersom resan är på onsdag

Het på gröten.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-27, 15:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bali

Hej! Det är fint i Bali men väldigt uppbyggt kring turism. Av en Kretensisk vän har jag hört att grannbyn "Panormo" är en mer levande ort ( lite som en småstad men med betoning på liten) vintertid än Bali som blir rätt öde när hotellen stänger och turisterna far hem. Skulle jag övervintra på Kreta skulle jag alla gånger välja en av de större orterna såsom Rethymno ( i synnerhet) eller Chania.

Bali ligger ca 20 minuter från Rethymno med bil och Panormo ca 15. Bussar går regelbundet ute på stora vägen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-15, 17:17
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Bali

Hej,-nu hemkommen- förstår jag det du säger om Bali och Panormo, av det jag såg när jag åkte förbi där under resorna till och från Rethymnon och Chania.

Det verkar vara rena "utförsäljningstillståndet" nu av det man kan förstå av banderollerna med texten "ENOIKIAZETAI" överallt på byggnader.
Jag trivdes väldigt bra i Chania och Rethymnons gamla stad är inte dum den heller, antagligen gäller det bara att våga ta steget , att ge sig av med enkel biljett och gå och knacka dörr för att få hyra för längre tid, det kan kanske samtidigt låta lätt för en ensamstående och förtidspensionerad som jag, men just nu avvaktar jag ....

(Att bara komma som en främling och förvänta sig att alla kan engelska kan också vara förmätet, just nu håller jag på för fullt att utradera mig i Sverige (skatteverket och fk) och måste åtminstone komma på god fot med myndigheterna där jag är och hinna registrera mig hos fk här innan jag flyttar vidare.)


Det pirrar i magen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-15, 20:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bali

Kul att höra att du är nöjd med resan, kollade bilderna från Rethymno(och övriga) och kände hemlängtan som vanligt... Klart du ska våga, allt att vinna! En helt ny plats vintertid och ett helt annat möte, jag lovar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT