Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-13, 18:14
Hedan Hedan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 36
Standard Från Chania till Naxos

Vi ska ev ut och båtluffa i sommar. Vill starta på Kreta, helst i Chania för att sedan fortsätta med båt till Naxos/Paros. Är det någon som har gjort den resan och kan ge oss tips om boende i Kreta samt var och när båtarna till öarna går.
Hälsn. Hedan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-13, 19:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hedan
Vi ska ev ut och båtluffa i sommar. Vill starta på Kreta, helst i Chania för att sedan fortsätta med båt till Naxos/Paros. Är det någon som har gjort den resan och kan ge oss tips om boende i Kreta samt var och när båtarna till öarna går.
Hälsn. Hedan
Hej!

Detta vet jag: Att vi för två år sedan for från Kreta till Paros med snabb båt och den gick från Heraklion. Andra vet säkert mer.

Erik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-13, 19:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Frågan tarva emellertid ett klargörande... När ska resan göras?? I låg- eller högsäsong???

I högsäsong går det ju att krångla sig ned till Cykladerna genom att ta en envägsbiljett på någon av dagstursbåtarna till Santorini från Chania. Från Santorini går det ju goda förbindelser till Naxos/Paros.

Så finnes ju alltid åretrunt-nattfärjorna från Kreta till Pireus, och sedan vidare ut till öarna. Men det är ju en pärs!!!

Vi använde Kreta som ankomst- och avgångsö ett år i Maj/Juni. Då fick vi ta oss till Agios Nikolaos på östra Kreta för att kunna ta färja till Cykladerna. Ett annat år fanns en Vessla som gick från Heraklion till Santorini.

Nu har vi samma frågeställning själva i våren 2006 när vi ånyo använda Kreta/Chania som bas för en månadslång öluff.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-13, 19:58
Hedan Hedan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 36
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Tack för era svar.
Vi ska vara där högsäsong, startar i början av juli. Funderar på att flyga "in" Kreta och hem fr Aten.
Låter inte kul att ta sig till Pireus för att sedan vända "åter" till Naxos. I så fall blir det nog fr Heraklion, har ni någon aning om hur många timmars båtfärd det rör sig om? //Hedan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-13, 20:05
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Vi har gjort de resan denna höst. Flög till Chania där vi tog en övernattning . Sedan åkte vi kustbussen till Heraklion och nattfärja upp till Paros. Båten avgick från Heraklion 23.55 och ankomsten till Paros kl 7.00.

Margaretha
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-13, 20:26
Hedan Hedan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 36
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Tack snälla för svaret, kommer du även i håg om båten till Paros gick en gång i veckan eller går den fler? Vi var på Paros och Naxos i somras och jag har för mig att båt till Kreta endast gick en gång i veckan men jag är inte säker. //Hedan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-15, 07:44
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Från Chania till Naxos

Jag vet inte hur många gånger per vecka de stora färjorna går. Vi åkte från Heraklion mot Naxos-Paros en söndagkväll kl 23.55 och från Paros tillbaka till Heraklion en tidig onsdagmorgon kl 5.50. Vad jag däremot vet med säkerhet är att Hiighpeedbåten gick varje dag. Från Heraklion mot Naxos-Paros kl 9.15 varje morgon och tillbaka till Heraklion på eftermiddagen.

Margaretha
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT