Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-10, 10:02
skatalite skatalite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 4
Standard Vart ska vi resa?

Jag och min fru (24 respektive 23 år gamla) har fått för oss att resa till Grekland i september detta år. Ingen utav oss har varit i Grekland förut, och min fru har inte varit längre än till Danmark (hehe).

Vi är inga festprissar, utan tycker istället om att ha det mysigt. Min fru har fått för sig att hon väldigt gärna skulle vilja rida på en åsna (någon med erfarenhet utav detta?) och se , typ, delfiner och liknande. Jag skulle gärna vilja dyka på något ställe (med eller utan tuber, det kvittar, bara man kan låna grejerna någonstans eftersom jag inte har något eget), men samtidigt är det inte det viktigaste att göra för mig.

Vi hade också tänkt oss att öluffa... men var ska vi åka? Vart ska vi ta vägen? Har ni vänliga själar något förslag, eller har vi för höga anspråk?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-10, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Köp Jannes ö-luffarskola då får ni en bra bild av ö-luffning.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-10, 13:41
skatalite skatalite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Köp Jannes ö-luffarskola då får ni en bra bild av ö-luffning.

Eva
Då var det beställt! Tack för tipset.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-10, 14:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vart ska vi resa?

på Santorini og ved Lindos på Rhodos kan man ri på esel... "stakkars dyr"

Klarer dere å komme dere til Satorini i September til en vettug pris så hadde jeg valgt det + en øy i kykladene... f.eks. Naxos, Paros eller Milos
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-11, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Det finns dykföretag på många öar där du kan följa med ut och dyka, med eller utan tuber. Åsneridning är utdöende, men finns kvar på en del öar, som på Santorini där det finns hur många åsnor som helst. Delfiner ser man ibland när man åker båt. När vi var på Tilos i våras såg vi flera delfiner nära stranden i Livadia. Utanför ön Alonissos i Sporaderna finns Greklands enda marina nationalpark. Där finns stora möjlgheter att se delfiner. Arrangerade utflykter till nationalparken utgår från Alonissos, men även från Skiathos pch Skopelos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-12, 21:05
skatalite skatalite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Tack så mycket för era svar och tips!
Vi har bestämt oss för att resa till och från Santorini, med en och annan utflykt i Kykladerna (i alla fall Naxos, har vi bestämt).
Ser fram emot det!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-14, 10:37
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Vart ska vi resa?

När ni kommer till Santorini så snälla ge upp tanken på åsneridning.Träffar ni någon åsna så titta djupt i stackarns ögon, där syns tydligt vad dom tycker om sitt liv. vi älskar grekland och i dom flesta fall greker men det här otyget gör oss riktigt riktigt besvikna att det fortsätter.Hoppas ni får en bra semester, Mvh Peter å Stina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-14, 11:36
idass avatar
idas idas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
När ni kommer till Santorini så snälla ge upp tanken på åsneridning.Träffar ni någon åsna så titta djupt i stackarns ögon, där syns tydligt vad dom tycker om sitt liv. vi älskar grekland och i dom flesta fall greker men det här otyget gör oss riktigt riktigt besvikna att det fortsätter.Hoppas ni får en bra semester, Mvh Peter å Stina
Bra skrivet, tycker det är viktigt att man som turist tar sig en funderare innan man rider åsnor/kameler, klappar lejon/papegojor eller vad det må vara.
Har djuren det bra? Är det ett värdigt liv? Allt handlar om efterfrågan, om turister inte är intresserade kanske det går att få till en ändring.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-14, 21:31
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vart ska vi resa?

Citat:
Ursprungligen postat av idas Visa inlägg
Bra skrivet, tycker det är viktigt att man som turist tar sig en funderare innan man rider åsnor/kameler, klappar lejon/papegojor eller vad det må vara.
Har djuren det bra? Är det ett värdigt liv? Allt handlar om efterfrågan, om turister inte är intresserade kanske det går att få till en ändring.
Håller också med. Jag vet hur åsnorna har det här på Santorini genom vår veterinär, de flesta får springa upp och ned för den slingriga höga backen från Fira´s hamn upp till byn med feta turister...upp och ned i värsta fall hela dagarna! De flestas hovar och hälsa är i uselt tillstånd. Här är lite info: http://www.thedonkeysanctuary.org.uk/view/greece

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT