Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-05, 19:33
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard vilken ö?

Har nu varit på Karpathos två gånger på vår semester och vi trivs jättebra där.Men kanske måste vi prova på en ny ö nästa gång, vi har tidigare varit på Rhodos, Kreta; Samos. Är det någon som har tips på en mysig ö typ som Karpathos? Vi åker i augusti, vi åker gärna runt på vespa och upptäcker ön. Tar tacksamt mot förslag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-05, 21:43
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: vilken ö?

Skopelos föreslår jag. Samos o Karpathos tycker jag mycket om men Skopelos är ännu bättre. Stränderna där är visserligen fina men de slår inte stränderna på Karpathos. Istället finns Skopelos stad som är så vacker och mysig. Vacker natur och vackra stränder på "lagom" avstånd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-19, 14:55
alfavita alfavita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: vilken ö?

Aneta
Parga!
Riktignok ikke en øy, men det er ikke lett å forstå når man er der, supersjarmerende havnepromenade, små og smale gater og utrolig vakkert!
Paxos og AntiPaxos en drøy time unna med båt, interessante historiske steder og herlige strender i gåavstand....
Dessuten to bortgjemte små kafenion for de som vil ha det på "ekte gresk vis"

Alfavita
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-19, 15:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: vilken ö?

Ikaria kunde ju vara ett alternativ. Men, det beror ju på vilken ö ni avser ha som landningsbas vid ankomsten till Grekland. Samos ligger då bäst till om ni ska till Ikaria.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-19, 19:19
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: vilken ö?

Tack det blir inte lätt att välja, men vi har varit lite sugna på att besöka Kalymnos, vad tror ni om det? Kanske att man kan åka till Patmos ngn dag därifrån. Man har många ställen att besöka förstår jag, det finns många fina smultronställen i hela Medelhavet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-19, 19:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: vilken ö?

Kalymnos är aldrig fel Ta och läs det som är skrivet om ön på forumet och ta en titt på mina fotoalbum också

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-20, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: vilken ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Skopelos föreslår jag.
Det föreslår jag också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-28, 20:46
Leek70 Leek70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: vilken ö?

Hej
Älskar själv Samos, lite dyrt bara. Kan även rekomendera Naxos, bo i Naxos stad och hyr moppe och åk runt.
Nackdelen med Naxos är resan dit. Man flyger till Santorini, och sen är det en lång båtresa till Naxos.
Anser dock att Naxos är "jämnbördigt" med Samos.
Lire nyfiken, efter som ni varit på Samos, hur är Karpathos i jämnförelse?
Vi har bokat till Karpathos juli 2010.
Älskar Grekalnd i allmänhet, så det blir nog bra.
Har varit på Egina, Kos, Rhodos, Kreta, ( gillade ej), Samos x3, Poros, Naxos och Thassos.

Mvh Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-28, 22:55
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: vilken ö?

Vi bodde i Pythagorian när vi var på Samos, jag trivdes väldigt bra där. Karpathos har bättre sandstränder än Samos, och sen har vi nog åkt runt med moppe lite mer på Karpathos där vi har tyckt att det varit härligt med alla små byar Aperi, Spoa, Kyra Penagia, Othos , finiki och många fler. Vi har även åkt motorcykel upp till Olymbos helt klart värd ett besök. Men som sagt till Samos kommer jag att åka tillbaka till, men semesterdagarna ska räcka till mycket och i år ska vi åka till Kalymnos. Jag hoppas att du kommer att tycka om Karpathos, trevlig resa
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-29, 09:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: vilken ö?

Hej Leek70! Karpathos är kargare och blåsigare än Samos. Samos kan och andra sidan bli sådär potthett på sommaren! Men båda öarna är väldigt trivsamma.
Man ska inte ha höjdskräck när man åker vespa på Karpathos!
Slingrande vägar med 100 metersstup på sidan! God mat på många tavernor i Pigadia och fin, lång strand. Ni kommer säkert att trivas utmärkt!
Var ska ni bo förresten?

Trevlig resa! Katitzi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-12-08, 16:51
MIM MIM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: vilken ö?

Hej Aneta. Det är svårt att välja, det finns så många fina mysiga öar. Efter tjugo års resande två gånger per år tycker jag mest om, förutom Karpathos, Naxos, Skopelos och Thassos.Lycka till! MIM
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-10, 11:43
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: vilken ö?

Finska resebyråerna erbjuder nu "bara" Kos, Samos och Skiathos om man inte vill fara till Kreta eller Rhodos. Vilka av dessa skulle rekommenderas? Hurudan ö är Kos? Jag har hört att Skiathos har ganska mycket (för myclet?) turister? Någon nämnde också att de skulle ha fått nåt flyktingproblem, men kunde inte precisera vad som menades med det. Behöver nästan en ö med flygfelt eftersom vi reser med två småbarn (annars skulle ju skopelos, som också erbjuds, vara ett alternativ).
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-23, 18:46
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: vilken ö?

Hej Korfu är jättevackert grönskande kuperat fina stränder.Blev positivt överraskad trodde det var en partyö för unga.Öturen till paradise beach var underbart .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-23, 20:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: vilken ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Finska resebyråerna erbjuder nu "bara" Kos, Samos och Skiathos om man inte vill fara till Kreta eller Rhodos. Vilka av dessa skulle rekommenderas? Hurudan ö är Kos? Jag har hört att Skiathos har ganska mycket (för myclet?) turister? Någon nämnde också att de skulle ha fått nåt flyktingproblem, men kunde inte precisera vad som menades med det. Behöver nästan en ö med flygfelt eftersom vi reser med två småbarn (annars skulle ju skopelos, som också erbjuds, vara ett alternativ).

Skopelos er en flott øy, båtturen fra Skiathos er ikke lang. Personlig trives jeg bedre på Skopelos enn på Skiathos. Kanskje gikk jeg i land med 'fel fot', for meg var Skiathos litt alla kanari. Byen er livlig og strendene flotte. Ellers er Kos en øy som har fått mye 'pepper'. Men strendene er generelt bra om man foretrekker sand og strandnære tavernaer, bussnettet strålende synes nå jeg da, man kommer seg raskt og lett til strender utenfor byområdet. Etter min mening er de sistnevnte ikke særlig attraktive. Dog; Kos er et knutepunkt hva gjelder ferger til andre og mindre øyer. Det tar ikke lang tid å komme seg videre til eks. Kalymnos, Leros, Patmos. Men det gjelder jo også Rhodos, om man velger kun fly.

Hadde jeg hatt bare en uke til rådighet og reist charter med barn, ville Skopelos vært en av favorittene. Eller Skiathos.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-23, 21:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: vilken ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen
Finska resebyråerna erbjuder nu "bara" Kos, Samos och Skiathos om man inte vill fara till Kreta eller Rhodos. Vilka av dessa skulle rekommenderas?
Flyg till Kos, ta taxi eller buss till Mastihari och båt över till Kalymnos. Annars kan man faktiskt stanna i Mastihari också, en mysig liten fiskeby med härlig sandstrand och flera tavernor. Inte alls fel om man har barn med sig.

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT