Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-29, 11:13
Mikael o Carina Mikael o Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Nybro
Inlägg: 3
Standard Första båtluffen på 25 år

Hejsan,
så var det min tur att båtluffa med familjen.
Har berättat en del för mina tonårsdöttrar om min båtluff för 25 år sedan.
Vi hade tänkt flyga till Aten 20/6, vara där i 2 dagar (bokat på Adonis) och turista lite.
22/6 tar vi färja till Naxos, vi kommer att bo i Naxos stad 4-5 dagar, vidare till Amorgos, Egiali, vara där 4-5 dagar.
Vi avslutar med Santorini ca 3 dagar (bokat på Honeymonn Beach), varifrån vi flyger hem 4/7.
Som den försiktiga general jag är har jag lite funderingar kring båtresorna:
jag skulle vilja boka båten Aten-Naxos den 22/6, är det onödigt?
Vad tror Ni om dom andra båtresorna Naxos-Amorgos ca. 27/6, Amorgos- Santorini ca. 1/7?
Mvh
Mikael
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-29, 12:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Jag hade förbokat Naxosbåten, dock tror jag det räcker med att ni köper biljetter i Aten, när ni kommer.
Jag har dåliga erfarenheter av att försöka köpa biljett till BlueStar-båtarna till Naxos, utan att ha bokat. Om det nu är den ni avser åka. Visserligen åker ni mitt i veckan och inte absoluta högsäsong, men ändå.
Avser ni att ta snabbåten tror jag inte ni behöver förboka. Där finns det nog plats. Tror f.. det, med de priserna
De andra resorna behöver ni nog knappast förboka.

Ha en trevlig luff!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-29, 13:05
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Mer än ett par dagars framförhållning ska inte behövas en onsdag i juni. Att krångla med internetbokningar och göra upp om biljettleveranser är onödigt krångligt.
Det räcker absolut att köpa på plats samma dag i Pireus men när ni nu ändå är i Aten kan man alltid gå förbi en resebyra och köpa biljetter någon dag i förväg.
Samma med resterande båtturer. Köp på plats när ni passerar en resebyrå.

Ha det fantastiskt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-29, 15:46
Mikael o Carina Mikael o Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Nybro
Inlägg: 3
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Vilket fantastiskt forum detta är,
jag fick en del synpunkter direkt.
Jag har desutom kollat runt lite i forumet.
Känner mig dock lite osäker på detta med båtbiljetten ut från Pireus.
Om man åker med Blue Star t.ex 22/6, 07:25 till Naxos så kan man alltså antingen beställa på deras hemsida, eller via en agent, och hämta ut biljetten på ett kontor nere i hamnen innan avgång.
Kan man även köpa biljetter på en "resebyrå inne" i Aten dagen innan och få biljetterna i handen.
Eller också åker man till Pireus på morgonen man skall åka, köper biljetter, frid och fröjd, det fanns, och åker iväg.
Båtbiljetter mellan andra öar vi tänkt besöka köper jag när vi anländer till en ny ö.
Ha en mycket bra dag
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-29, 16:02
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Jeg mailede for nylig til Blue Star angående billetter; Santorini > Naxos > Santorini.

Blue Star svarede, at man kunne booke billetter online og senere hente billetterne på havnen før afgang.

Om jeg skulle ønske det ville Blue Star skicka billetterne til min hjemmeadresse.

Svar fra Blue Star:

You can make a reservation through our website and collect the tickets from our port office before embarkation.

We can also send you a print out.


Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-29, 21:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Det enklaste är att köpa biljetter på plats. Är ni nere ett par dagar på förhand så är det bara att gå in på en resebyrå som säljer biljetter för Blue Star så betalar ni där och får biljetten rakt i handen. Det är inga problem att hitta en sådan resebyrå i Aten, ni behöver alltså inte åka ut till Pireus för att köpa biljetten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-30, 20:44
Mikael o Carina Mikael o Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Nybro
Inlägg: 3
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Hej igen,
det löser sig nog med båtbiljetter.
Någon som har någon erfarenhet av följande boende i lägenhet:
Naxos: Anthony Studio
Amorgos: Lakki Villige

Gud vad börjar se fram emot luffningen i sommar.
Mikael
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-30, 21:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

I slutet av juni och början av juli behöver ni inte förboka ert boende. Välj på plats så får ni lättare det som passar just er. Jag har inte bot på något av de boenden ni efterfrågar information om utan bott på andra ställen.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-30, 21:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael o Carina Visa inlägg
Amorgos: Lakki Villige
Gick förbi där (2009) och kika in. Såg lite slitet ut med lösa kakelplattor vid poolen. Men de kanske har renoverat? Har dock inte bott där, så jag kan inte lämna nån större recension. Det ligger dock bra, med nära till stranden. En liten bit bort från själva byn.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-31, 10:46
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 872
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

Jag och maken bodde på Lakki Village i början av oktober 2008. Då var det givetvis inte många gäster och vi fick en 2 rums studio för 50€/natt. Vi trivdes utmärkt och det var så mysigt att på morgonen inta sin frukost i trädgården med utsikt över havet och byn. Vi upplevde det inte som särskilt slitet mer än som det alltid är i slutet på säsongen, lite trasiga stolar och prylar som ligger slängda här och var. Som Netwolf också skriver så ligger det alldeles intill stranden villket gör att man kan få sig både ett morgon- och kvällsdopp och promenaden in till byn upplevde inte vi som särskilt lång. Tror att det kan vara ett bra boende för en tonårsfamilj.
//maji
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-31, 20:15
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Första båtluffen på 25 år

2005 bodde vi på Antony´s studios på Naxos. Det var väldigt rent och fräscht och stora studios till bra pris (juni). Petros som ägde stället var otroligt trevlig och hans gamla föräldrar också. Petros har bott i Sverige och pratar svenska, hans föräldrar pratar bara grekiska. Läget är också bra, någon minuts promenad ner till stranden för ett morgondopp och gångavstånd till centrum. Lugn gata. Viss havsutsikt från balkongerna.

Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT