Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-21, 09:47
Kimsan Kimsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 21
Standard Vart åka med mamma?

Jag och min mamma älskar Grekland men vi har inte rest tillsammans sedan jag var liten.
Mamma gillar små lugna byar med genuin atmosfär och ganska lite turister. Hon njuter mest av att promenera omkring och avnjuta maten och vinet.
Själv känner jag samma sak som henne fast jag vill ha tillgång till flera tervenor och inte känna mig utslängd i ödemarken. Dock AVSKYR jag små semesterorter med bara en genomfartsgata (if you know what I mean) utan trivs bäst i en by med lite gränder.

Vi planerar nu att åka iväg tillsammans i maj, har ni något förslag på vad vi skulle gilla? Övärlden är ju en djungel!

Viktigast är att det är en grön ö och att det går charter dit!

(hoppas nån kan hjälpa!) :S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-21, 13:27
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Som du beskriver det skall ni naturligtvis åka till Samos och Pythagorion.
Detta är en av Greklands grönaste öar och i Maj är grönskan och alla blommor rent bedövande vackra.
Pythagorion är ett jättemysigt litet ställe denna tid på säsongen. Här finns en av ö-världens mysigaste hamnpromenader kantade med tavernor och cafeer. Man kan sitta hur länge som helst och bara fölora sig själv i denna härliga miljö. Vill man sen ha lugn och ro promenerar man bara in bland de smala gränderna bakom hamnen och hittar ett naturligt grekiskt liv i en skön mix med turisterna.
Bekväm direktcharter från Sverige dessutom.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-21, 14:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Sporaderna sägs vara gröna öar. Charter tror jag finns till Skiathos och Skopelos. TREVLIG RESA!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-21, 14:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Skopelos, (det går flyg till Skiathos) eller varför inte Parga på fastlandet...(flyg till Preveza)

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-21, 15:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Citat:
Ursprungligen postat av Kimsan Visa inlägg
Mamma gillar små lugna byar med genuin atmosfär och ganska lite turister.
Jeg hang meg opp i den setningen, jeg da. Jeg er enig med din mamma, og derfor ville jeg ikke foreslått hverken Pythagorion (Samos) eller Parga. Jeg har vært begge steder, og synes Parga er svært vakker, men jeg oppfatter likevel begge disse stedene som svært turistifiserte. Parga i mai var bedre enn Parga i august (har prøvd begge deler), men likevel... (Sorry, Lissi)
Det blir jo lett nokså turistifisert, når man vil reise charter. Av alle "charterøyene" jeg har vært på, oppfattet jeg Lesvos som minst turistifisert. Østre delen av øya er svært grønn og vakker. Jeg likte meg best i Mytilini (hovedstaden) og i Molivos. Sporadene har jeg ikke besøkt, men det kan godt hende det er øyene for dere.
Hvis dere flyr charter, men kan finne bosted selv, er det nok mye enklere å finne slike byer som din mamma liker. Men det er kanskje ikke aktuelt for dere?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-21, 17:01
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Hej!

Jag var på Samos med min mamma och min bror i augusti i år. Vi bodde i Pythagorion vilket passade oss super!

Mamma fick sina promenader, lillebror fick sitt folkliv och jag fick, ja - Grekland! Om du kikar bland resebreven i vänstermenyn så kan du se lite bilder.
Visst, det är inte supergenuint, men det finns grek-kvarter. Går man ut tidigt på morgonen eller på kvällen (vid sju när alla turister är hemma och duschar inför taverna-sittningen) träffar man knappt på en enda turist. Åtminstone var det min uppfattning.

Där finns allt ni vill ha, och det är en riktigt fin ö med bra stränder och vackra vyer.

Hoppas ni får en underbar resa!

Kram
Janna, 24 (mamma är 50 och lillebror 22) =)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-21, 20:07
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Måste det vara en grön ö? Jag skulle åka till Aten eller Lamia. Lamia har flera gator, många tavernor och absolut inga turister. En universitetsstad med mycket Grekland. Eller kanske Trikala, Meteora finns inte så långt bort, men inget direktflyg. Thessaloniki ligger lite långt norr så vädret kan vara lite sämre men med direktflyg.

birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-21, 20:54
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Min första tanke var Samos. Och efter att ha läst svaren ser jag att fler håller med mig.
/Ofelia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-21, 21:22
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Sv: Vart åka med mamma?

För mej är det solklart vart ni ska resa...till Skiathos så klart.Där finns ALLT ni vill ha tror jag och lite till.En underbar ö med många jättefina stränder.Slingrande små gränder med tavernor...gamla och nya hamnen där man kan sitta och ta sin ouzo innan maten.Jag tycker det är relativt billigt att leva där och det e ju inte helt fel!!!Lycka till.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-21, 22:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Måste ni åka charter annars föreslår jag Amorgos, Folegandros eller Sifnos.
Visserligen populära öar men alla tre är mycket charmiga och inga massturismorter på samma sätt som ex Parga.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-22, 00:22
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Jeg holder med Lissi, Skopelos skal være stedet. Grøn, lung, mange vandringer, mange taveraner, skøn stad. Ikke mange disco, men mange musilbarer.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-22, 22:12
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Vart åka med mamma?

Jag tycker också att Skopelos passar bäst på din beskrivning. Tror att Skopelos by känns tillräckligt stort för dig, men ändå inte för turistiskt för din mamma.

Glöm Skiatos som rekommenderades ovan - alldeles för mycket turister, även i maj.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT