Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-10, 19:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Stort fönster

Jag "fipplade" runt lite med datorn för ett par dagar sedan. Den blev bra mycket snabbare men några inställningar försvann. De flesta har jag fixat igen, MEN när jag klickar på en länk så kommer den nu upp som en "liten" ruta på skärmen. Förut fyllde den skärmen direkt. Som jag vill ha det! Jag har försökt släpa och dra och klicka och letat bland alla inställningar men det hjälper inte och jag hittar ingen lösning. HJÄLP!?

Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-10, 19:15
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Stort fönster

Hej Peter

Skönt veta att man inte är ensam när burkeländet lever ett eget liv. Jag har precis samma bekymmer och kan inte heller hitta inställningar o dyl som kan avhjälpa det hela. Det märkliga är att det inte händer varje gång jag klickar på en länk/öppnar nytt fönster

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-10, 19:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Stort fönster

Lugn!!!

Betaversion är ändå just Betaversion!!!

Invänta den fulla versionen!!!

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-10, 22:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Stort fönster

Alltså är det jag som är dum eller blir man så här av ett litet (nåja) glas Ouzu. Jag förstår inte riktigt vad ni pratar om? Vilket program är det som bråkar eller vad är det som bråkar? Varför pratar Arne om Betaversion?

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-11, 14:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Skönt veta att man inte är ensam när burkeländet lever ett eget liv.
EGET LIV? Jag har jobbat med eländet sedan -84 och anser fortfarande att det är en "Alien..." Ful och bits...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Betaversion är ändå just Betaversion!!!
Nu tror jag att Herr Arne tror att jag har varit ute och tallat på (skånska för känna på, testa, osv) Longhorn eller Vista som det tydligen ska heta. Men det har jag inte. (Jag kommer att hålla fingrarna borta från Vista rätt länge, tills jag ser att den är hyfsat stabil.) Jag körde några riktigt brutala rensningspgm för XP. De var väldigt effektiva... I vissa lägen lite för effektiva.... Nu kommer t o m startsidan (som för övrigt naturligtvis är Kalimera) upp som liten ruta. Jag blir vansinnig!!!! Jag vill att alla nya rutor ska komma upp som "fullskärm". HJÄLP!!!?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Alltså är det jag som är dum eller blir man så här av ett litet (nåja) glas Ouzu.
Nu ska jag vara snäll.

Citat:
Vilket program är det som bråkar eller vad är det som bråkar?
Det är just den frågan jag ställer! Så fort jag klickar på en länk, och nu t o m startsidan kommer upp som "liten ruta" när jag vill att de ska fylla hela skärmen!!!! Det måste vara någon inställning någonstans, men jag kan faan i mig inte hitta den! Jag blir Zebrarandig av frustration....

Citat:
Varför pratar Arne om Betaversion?
Som jag skrev ovan så tror jag att Arne tror att jag testat Vista. Dvs efterföljaren till XP som kommer att släppas strax efter nyår. Tja, om PytteMjuk håller tidsplanen... Och det brukar de ju alltid göra... Vista skulle egentligen släppts före Jul men det smög sig redan där... Ha ha ha...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2006-11-11 klockan 14:55. Anledning: Tangetbordssmet...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-11, 15:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Stort fönster

Precis exakt!!! Jag utgick från att du plockat hem betaversionen av Windows Vista, och där är det en del trassel att ordna upp innan man får datorn att funka perfekt....

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-11-11, 16:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Precis exakt!!! Jag utgick från att du plockat hem betaversionen av Windows Vista Arne
Huvvaligen, det vågar jag inte. Beta av Vista lär vara som att gå på slak lina insmord med vasselin.... Urrk... Möjligtvis hade man kunnat testa den i en annan partition (typ:H) som inte påverkar :C disken. Men då måste jag skapa en ny partition med tex Partion Magic, och det orkar jag inte... Nä, jag väntar tills dess jag hör att Vista är hyfsat stabil... Men det ska bli intressant att se vad PytteMjuk har lyckats tillföra den här gången.

Efter min senaste "brutalgenomgång" av datorn går den som ett "skållat Troll på Extacy"! Sånär på att vissa inställningar inte vill fungera.... Men det löser sig väl så småningom...

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-11-11, 16:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stort fönster

Det här har du naturligtvis redan kollat men: visa/verktygsfält/anpassa/helskärm?

Efter det finns det visa/verktygsfält/lås verktygsfälten också.

Men jag vet inte om det är detta du behöver göra...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-12, 09:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stort fönster

Är det alltså Internet Explorer det gäller?

Enligt vad jag har läst så öppnas fönstren alltid i samma storlek som de senast stängdes. Så fungerar det också om man provar. Till exempel om man gör ett fönster litet innan man stänger det så blir fönstret samma storlek nästa gång man öppnar IE.

Jag tror inte att man kan ändra detta i programmet.

DOCK så har ibland samma sak hänt mig som nu tydligen har hänt med din dator, nämligen att fönstren tycks göra som de vill och öppnas i liten storlek varje gång oavsett hur jag senast stängde. Har ingen aning om varför det ibland blir så och inte heller varför det sedan alltid blir som vanligt igen, men det blir det i alla fall, så mitt bästa tips är: Håll ut! Och medan du gör det kan du ju se till att alltid stänga fönstren i den storlek du vill ha dem, så kanske datorn till slut fattar det
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-11-12, 11:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
DOCK så har ibland samma sak hänt mig som nu tydligen har hänt med din dator, nämligen att fönstren tycks göra som de vill och öppnas i liten storlek varje gång oavsett hur jag senast stängde. Har ingen aning om varför det ibland blir så och inte heller varför det sedan alltid blir som vanligt igen, men det blir det i alla fall, så mitt bästa tips är: Håll ut!
Det där känner jag också igen! I perioder lever fönstren sitt eget liv. Fast det är nog ett tag sen det hände nu.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-11-12, 12:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stort fönster

Bruk Mac heller....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-11-12, 12:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Stort fönster

Hmm, jag har ju fortfarande inte fått svar på min fråga tidigare men får väl börja anta att det är Internet Explorer som lever ett eget liv. Just detta fenomen med fönster som öppnas i fel storlek är som andra nämner ett återkommande problem. Det ska som några redan har sagt öppnas i samma storlek som det senast stängdes i. Vad som brukar kunna ställa till det är om man har haft flera fönster öppnade, det är alltså då man stänger det SISTA fönstret som räknas. Jag har för mej att jag hos någon fick vara så drastisk så att jag startade om datorn, öppnade Internet Explorer, maximerade fönstret, stängde på krysset högst upp till höger och slutligen startade om datorn igen. Förklaringen den gången tror jag var något reklamfönster som hängde sej i bakgrunden utan att det blev synligt över huvud taget men då jag gjorde denna procedur på nystartad dator så han aldrig reklamfönstret komma fram, efter lite rensning var det borta också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-11-12, 15:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det här har du naturligtvis redan kollat men: visa/verktygsfält/anpassa/helskärm?

Efter det finns det visa/verktygsfält/lås verktygsfälten också.

Men jag vet inte om det är detta du behöver göra...
Där lägger man till och bort symboler i verktygsfältet, så det "fungerer icke"... Tyvärr, men tack ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Är det alltså Internet Explorer det gäller?

Enligt vad jag har läst så öppnas fönstren alltid i samma storlek som de senast stängdes. Så fungerar det också om man provar.
Det är egentligen i Outlook jag har störst problem. Jag spelar schack på nätet och får ett mail med en länk för varje nytt drag. Förut kom då alltid fönstret upp på helskärm, men nu så kommer det som liten ruta.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det ska som några redan har sagt öppnas i samma storlek som det senast stängdes i. / Jag har för mej att jag hos någon fick vara så drastisk så att jag startade om datorn, öppnade Internet Explorer, maximerade fönstret, stängde på krysset högst upp till höger och slutligen startade om datorn igen. /
Har testat detta också men det hjälper inte. Jag stänger alltid ner från helskärm, men lika förb... så kommer det upp som liten ruta nästa gång. Jag har för mig att jag för länge sedan såg en inställning som hette ung.: "visa alltid nytt fönster som helskärm". Det kan t o m vara så länge sedan att det gällde Win 98... Så den finns kanske inte längre eftersom det SKA gå automatiskt... Men som sagt vissa pgm lever ett eget liv...

VALIUM! Mitt kungarike för några Valium....

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-11-12, 16:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är egentligen i Outlook jag har störst problem. Jag spelar schack på nätet och får ett mail med en länk för varje nytt drag. Förut kom då alltid fönstret upp på helskärm, men nu så kommer det som liten ruta.

Peter
Hmm, är det bara just dessa länkar som det är problem med? I så fall kan det ju vara något dumt med länkarna. Jag har inte OE installerat så jag kan inte kolla om det finns någon inställning i det hur det ska hantera länkar då man klickar på dem. Vissa program gör olika för om man håller ner ctrl eller shitft då man klickar, vet inte hur det är med OE i detta fall. Blir det samma sak om du kopierar länken och klistrar in den i adressraden på IE?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-11-12, 17:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stort fönster

Jag har OE och tror inte man kan välja storlek på fönstret för länkar i mejl. De brukar öppnas i samma fönsterstorlek som andra sidor. Har du testat och skicka mejl till dig själv med andra länkar för att se om det blir likadant då?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-11-12, 18:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stort fönster

Enligt de här länkarna SKA dina schacklänkar inte öppnas i mindre storlek än andra länkar...

Googleresultat 1

Googleresultat 2

Googleresultat 3

Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-11-13, 01:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Bruk Mac heller....
Jamen det får väl finnas gränser!!! Apple började tillverka Mac enbart för att Norrmän också skulle kunna hantera datorer... Deras geniala gränssnitt (som PytteMjuk sedan stal) var så genialt i sin enkelhet så t o m våra kära grannar i Väst skulle kunna hantera det...

Peter
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-11-13, 01:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hmm, är det bara just dessa länkar som det är problem med? I så fall kan det ju vara något dumt med länkarna.
Alltid på schacklänken men även andra IE rutor. Det började direkt efter att jag "fipplat" med burken... Så jag misstänker att det hände något där... När jag startar IE så kommer första sidan som stor. MEN, om jag sedan startar en session till, vilket man behöver ibland, då kommer session två som liten ruta! Infarkten närmar sig....

Citat:
Blir det samma sak om du kopierar länken och klistrar in den i adressraden på IE?
Den blir ju samma som rutan var från början, dvs stor.

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-11-13, 02:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Enligt de här länkarna SKA dina schacklänkar inte öppnas i mindre storlek än andra länkar...

Googleresultat 1

Googleresultat 2

Googleresultat 3

Skratta du...! Men skrattar bäst som skrattar sist. Och även en blind höna hittar ett korn.... Skulle det visa sig.

Ettan gav noll och intet.

Tvåan däremot.... Jag hade rensat ALLT utom Tidigare... Och där hade tydligen något skit fastnat!!! Så fort jag tömde den filen så fungerade det igen!!!! Stora fönster som på beställning. Men det är ju ingen fil som man normalt sett brukar, eller behöver rensa.

Trean borde egentligen rendera dig lite smäll på tentaklerna, men du slipper undan med en varning den här gången, eftersom du faktiskt lyckades hitta svaret och hjälpa mig. Om det inte vore för att bläckisar är så slemmiga skulle jag skicka en "Puss i pannan..."

Peter - Happy days are here again...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-11-13, 09:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stort fönster

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jamen det får väl finnas gränser!!! Apple började tillverka Mac enbart för att Norrmän också skulle kunna hantera datorer... Deras geniala gränssnitt (som PytteMjuk sedan stal) var så genialt i sin enkelhet så t o m våra kära grannar i Väst skulle kunna hantera det...

Peter

Med dine computeristerte problemer tatt i betraktning, er det kanskje litt nordmann i deg også?

Omsorgsfull hilsen fra Admirala, som har store, fine vindu
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT