Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-14, 16:57
bebbe87 bebbe87 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 13
Standard Blåsigt?

Hej! Jag och sambon funderar på Amopi Karpathos 27 aug-10 sep i år.
verkar vara en väldigt vacker ö!
Men blåser det väldigt mycket? blir man typ blästrad vid stranden? sakerna flyger omkring eller är det mer en vind som finns där och kan vara mer svalkande?
Sen funderar vi även på utbudet i supermarket i amopi? finns saker så att man kan inhandla frukost? Läsk om man inte dricker alkohol och inte bara vill ha vatten?
Hoppas på svar!
mvh Bebbe87/Isabella
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-15, 09:49
zvempa zvempa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 33
Standard Sv: Blåsigt?

Om jag vore nykär och inte hade ögonen för något annat än min älskade så spelade det ingen roll var vi bodde på Karpathos i alla andra fall så skulle jag INTE bo i Amopi. Allting finns och utgår från Pigadia det finns inte ens bensinstation någon annan stans på ön. Mitt råd är bo i Pigadia hyr bil eller åk med olika båtar eller bussar till andra ställen och bli nöjd med ert besök på en av de härligaste öarna i grekland.
Hjärtliga kramar Z
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-15, 12:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Blåsigt?

Jag håller med ovanstående. Amoopi består av en mängd hotell utslängda i en backe. Några bra tavernor hittar du där och någon liten supermarket. Det finns inte mycket att göra i Amoopi, utan allt finns i och utgår från Pigadia. Vill ni kunna ta en båtutflykt eller bussturer till andra orter måste ni ta taxi in till Pigadia på morgonen, eftersom bussen in till stan inte har börjat gå än. Vill ni uppleva litet kvällsliv, barer, caféer, shopping, kvällspromenader etc. måste ni ta taxi hem på kvällen. Den sista bussen från Amoopi in till Pigadia går vid fyratiden på eftermiddagen, därefter är det taxi som gäller. Bo hellre i Pigadia och ta bussen till Amoopi någon dag för att bada.

När det gäller den "förfärliga blåsten" som alla har hört talas om så kan jag lugna er på den punkten. Nere vid flygplatsen är det nästan alltid blåsigt, så det är där windsurfarna håller till. Men för det mesta kan man ligga även på sandstränderna där utan att bli blästrad. De dagar det tar i ordentligt är det bara att se varifrån vinden blåser och sedan ta sig till en strand som ligger i lä, alternativt välja en stenstrand; det finns alla sorters stränder på Karpathos. Jag som inte gillar stenstränder alls brukar åka till Finiki när det blåser ordentligt. Där badar man vid en sandstrand mitt inne i byn, skyddad av berg på tre sidor och en pir på den fjärde.

Under alla de år som jag har åkt till Karpathos - de flesta resorna har varit längre än två veckor - har jag bara upplevt riktigt jobbig vind under några enstaka dagar. Däremot har jag upplevt flera perioder då Meltemin inte har blåst alls, och då går alla och längtar efter vinden. Den vanligaste blåsten på Karpathos är en skön fläkt som gör att man står ut med värmen.

Ta er runt på ön så mycket ni kan; det är en fantastiskt vacker och dramatisk natur. Strosa runt i de små byarna och upplev det grekiska vardagslivet.

Läs igenom den här Karpathosgruppen; gå gärna några år tillbaka så får ni flera tips om vad man kan se och göra, och gå in och håll koll här då och då under sommaren så får ni dagsfärska rapporter från oss som är därnere. Läs även resebreven från ön; det enklaste sättet att hitta dem är att gå in på Karpathos under fliken "Snabbval resmål" här ovan och sedan scrolla ner till botten av sidan. Där hittar du länkar till alla resebreven från Karpathos.

Karin
som har bara 94 dagar kvar till årets månadslånga resa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-15, 13:19
bebbe87 bebbe87 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 13
Standard Sv: Blåsigt?

Hej!!
Tack för era svar!!
intressant att få lite tips!
Hmm vilket fall som blir det nog Amopi. Då vi året runt bor i en by på 40 personer och närmsta affär ligger 7 km bort. Så vana med lugn är vi och trivs med det=) vi är nog mer att vi kan ta taxa någon dag in till stan om vi skulle vilja ha mer liv=)
Det ända vi är lite osäkra på är ju om man klarar sig med det utbudet som finns i supermarket i Amopi? Är det dyrt med taxi förresten? Vi funderar på att skippa transfern och ta taxi istället från flygplatsen till Amopi?
/Isabella
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT