Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-11, 11:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Charter?

Hej alla,
Tvekar inför sommaren mellan ett antal öar. Tinos, Naxos eller Karpathos, gillar öar med många fina byar att besöka och att öarna är lite större.
Har varit en hel del i kykladerna redan så min fråga gäller enbart Karpathos.
1.Om man åker charter dit, vad hamnar man på för typ av hotell. Jag gillar ju de små familjeägda pensionaten bäst. Finns det även sådana i charterutbudet? (vet att jag kan kolla upp det inne på resesajterna men någon kanske vet på rak arm?)
2.Spelar det någon roll för hotell/pensionatsägaren om jag bokar med ett resebolag (pratar naturligtvis INTE om AI nu utan vanlig charter).
Tjänar ägaren trots allt bättre på om jag bokar direkt med dem via mail?
3. Funkar det att flyga till Kreta för att sen ta sig enkelt till Karpathos därifrån eller är Rhodos bästa alternativet (ifall jag inte åker direkt till K)?
4. Rekommendera gärna ett pensionat någonstans centralt. Är beroende av bussförbindelser runt ön eftersom jag inte har körkort.
5. Ska beställa Kalimeras guide men om ni har några tips utöver den (typ egna små smultronställen ni vill dela med er av) ang K så tas de tacksamt emot.

Senast redigerad av Thira den 2015-01-11 klockan 11:31.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-11, 12:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Charter?

1. Det finns så klart alla former av hotell på Karpathos. Jag brukar bara beställa flygstol hos Apollo eller Airtours och boka boende separat. Hur pass litet och intimt vill du bo? Har du några speciella önskemål? Vad vill du INTE ha?
2. Ofta har charterbolagen bokat upp hela hotellet för säsongen, så det är inte möjligt att boka direkt.
3. Rhodos är definitivt det bästa alternativet. Därifrån går det både flyg (dagligen) och båt över till Karpathos. Från Kreta är det krångligare och längre resväg.
4. Vill du bo riktigt centralt och personligt skulle jag föreslå Blue Sky Apartments eller Amaryllis. Mitt i smeten. ;-) Men det finns flera som dessutom ligger närmare stranden om det är viktigare för dig.
5. Läs resebreven från Karpathos (enklast att gå vägen "Snabbval resmål" överst på sidan, klicka Karpathos och scrolla längst ner på den sidan så hittar du en länk som tar dig direkt till de resebrev som handlar om Karp) och även litet äldre inlägg i denna grupp, så hittar du massor av bra tips. (Jag har hur många smultronställen som helst. )

Fråga gärna mera!

Karin
med 157 dagar kvar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-11, 12:20
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charter?

Tack för svar Karin,
Främst du är skyldig till att jag intresserat mig för Karpatos. Du har skrivit så mycket om ön så jag har förstått att den skulle passa även mig som handen i handsken
Tycker det låter som en toppen-ö. Jag återkommer kanske med fler frågor längre fram.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-11, 12:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Charter?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag gillar ju de små familjeägda pensionaten bäst. Finns det även sådana i charterutbudet?
Nu har jag kollat upp charterbolagen. Airtours har inget hotell kvar som passar in här. Hos Apollo hittar du:

Calypso Bay, mycket bra läge, nära till centrum, alldeles vid stranden och många återvändande besökare.

Romantica har också många återvändare. Litet längre bort från centrum, men de har pool.

Oasis är litet och mysigt.

Sedan finns det några familjeägda hotell som är något större, som t ex Zephyros Village och Atlantis. (Jag skulle ha lagt till Parasol, men de håller tydligen på att bygga ut så jag vet inte hur det kommer att se ut till sommaren.)

Skulle du välja att bara boka charterflygstol och fixa eget boende finns det ju givetvis många andra möjligheter. Charterbolagen behåller bara de hotell som inbringar flest antal bokningar, så många trevliga ställen har utgått. Dem får man boka privat.

Själv ska jag bo på Regina, ett familjeägt och -drivet hotell mitt i Pigadia med 46 rum, fantastisk utsikt över bukten och stort poolområde. Vi gillar att bo centralt och tar hellre en transportsträcka till stränderna. Det tar tio minuter att gå ner till den bästa delen av Pigadiastranden från Regina.

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-11, 12:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charter?

Men om man bokar charter, vet du något om ifall hotellägaren då tjänar på affären eller tjänar hen bättre på om jag bokar på egen hand?
(Vill se till att gynna Grekland och grekerna så mycket som möjligt nu under krisen.)

Jag bor också mycket hellre centralt med möjlighet att ta mig till olika byar etc. Vill se så mycket som möjligt. Stränderna kommer i andra hand.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-11, 13:21
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Charter?

Har bott på Apollos hotell "Atlantis" mitt i Pigadia med perfekt läge och fantastisk utsikt! Trevliga herrar som ägare o rent o fint. Frukosten som ingick var ganska urdålig (är jag i Grekland MÅSTE jag ha yogurt till frukost!) så vi köpte egen, som vi brukar, och åt på balkongen! Vi tog flera ggr buss till fina stränder, enkelt och smidigt, och hyrde även bil för att åka runt på ön. Nära till stadsstranden och nära till hamnpromenaden och centrum. Skulle gärna bo där igen.
/emma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-11, 13:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Charter?

Om man har hela hotellet bokat av ett charterföretag så har man ju betalt för hela säsongen oavsett om det enskilda rummet är upptaget eller inte. Klart att de tjänar på affären, det är ju en säker inkomst. Det är också därför så många hotell försvinner från charterkatalogerna; de lyckas inte fylla alla rummen så det blir en extra kostnad för dem.

Om du bokar via ett bokningsföretag som booking, blir det ofta dyrare för dig än om du bokar privat, eftersom booking tar 10 - 15% i bokningsavgift. Hotellägaren själv får lika mycket betalt oavsett hur du gör.Tant Maritsa på Blue Sky brukar förvåna sig över att folk är villiga att betala extra till booking i stället för att ringa henne direkt.

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-11, 14:15
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Charter?

Karpathos är en mycket trevlig ö med fina stränder och många platser att se/uppleva, men jag tänker bara nämna två saker du inte bör missa:

Apella beach är en av de vackraste stränder jag någonsin besökt, måste absolut upplevas! (buss från Pigadia).

Åk också på en båtutflykt till den traditionella byn Olymbos längst i norr. Visst kan byn till viss del upplevas som en turistfälla, men den är absolut sevärd! (olika utflyktsbåtar utgår från Pigadias hamn)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-11, 22:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charter?

Stort tack för alla svar.
Ok, tror trots allt jag reser på "egen hand" så som jag brukar. Det är alltid lite mer spännande så.
Karpathos låter toppen. Å andra sidan älskar jag ju öarna i kykladerna. Fast det är kanske dags att sträcka sig vidare ut, de öar jag varit på förutom kykladerna har varit super de med.
Appella Beach och Olymbos ska så klart besökas ifall jag åker till K.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-11, 23:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Charter?

Ett tips när det gäller att kolla in olika boendealternativ är att gå in på Booking.com och där hitta många olika hotell och beskrivningar. Sen kan man ju välja om man vill boka också via Booking eller om man vill söka upp de intressanta hotellens egna hemsidor och boka direkt med hotellet, ofta då till lite bättre pris.

Vad gäller tips om Karpathos finns det massor här på Kalimera. Förmodar att du läst en hel del i trådarna under Karpathos. Vill du veta mera är det bara att fråga på. Jag kan säkert inte svara på allt, men här finns en del riktiga Karpathos-kännare på forumet.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska hyra ett fordon ett par dagar och ta dig runt på ön på egen hand. Det finns så mycket vacker natur, mysiga små byar och vackra stränder att uppleva. Bland stränderna tycker jag Apella, Achata och de små stenstränderna på Amopi är vackrast.

Vill du se lite bilder från Karpathos så kan du under min profil hitta två album, Karpathos 2011 resp 2008 med sammanlagt 49 bilder.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-12, 11:46
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Charter?

Jag hade några krav på hur jag vill ha mitt boende.Tyst o lugnt,ett mindre familjeägt o personligt boende.Hamnade på Sound of the Sea med Apollo.Direktflyg från Arlanda,for ner kvällen innan från Luleå för övernattning på Sky,planet går 6:30 från Arlanda så solen står högt då man kommer dit härligt...ett problem dök upp då jag kom hem..trots många o långa promenader så fick jag knappt på mig arbetsbyxorna..de hade bra mat på hotellet
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-12, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter?

Thira - du kan alltid pröva att kontakta även charterhotellen direkt. Jag vet folk som bokat på det viset, just på Karpathos.

Det är inte säkert att chartern har hela hotellen, jag vet hotell på andra öar som har ett visst antal rum vikta åt chartern, men resten för egna bokningar. När charterrummen är fyllda kan man i alla fall som kund som försöker boka med Ving få beskedet "på förfrågan hos ägaren". Det betyder då att de kollar med ägaren om hen kan skaka fram ett rum till för Vings räkning vid det aktuella datumet.

Jag har också hört att hotell med charterkontrakt får lova charterarrangören att de rum hen själv hyr ut inte är billigare än hos arrangören. Jag har dock svårt att tro att någon enda hotellägare håller det löftet
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-12, 13:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter?

Förresten, du ville ju ha tips på mindre hotell. Du skulle kunna kolla upp Hotell Kalimera, det har varit charter men tror inte det är det längre. Det är litet, jag har anhöriga som bodde där som chartergäster och trivdes väldigt bra.

Dock hittar jag det inte nu när jag googlar, får bara upp ett annat, större Kalimera på Karpathos och det ligger vid flygplatsen, inte i stan. Men någon annan här kanske har kontaktuppgifter.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-12, 14:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Charter?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Förresten, du ville ju ha tips på mindre hotell. Du skulle kunna kolla upp Hotell Kalimera, det har varit charter men tror inte det är det längre. Det är litet, jag har anhöriga som bodde där som chartergäster och trivdes väldigt bra.

Dock hittar jag det inte nu när jag googlar, får bara upp ett annat, större Kalimera på Karpathos och det ligger vid flygplatsen, inte i stan. Men någon annan här kanske har kontaktuppgifter.
Hotell Kalimera:

Telefon till ägarinnan Dina: 22450-23030
Mail: kalimerastudios@gmail.com


Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-12, 14:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter?

Men grymt Karin, tack!

Jag har bara hört gott om Kalimera. Och det blir ju än mer intressant när det inte finns på booking eller ens med egen websajt
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-12, 14:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Charter?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men grymt Karin, tack!

Jag har bara hört gott om Kalimera. Och det blir ju än mer intressant när det inte finns på booking eller ens med egen websajt
Jo, men det är ett MYCKET litet hotell. Suveränt läge, dock! Skulle tro att det är säkrare att ringa än att mejla.

Karin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-01-12, 14:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter?

Fyra eller fem rum, tror jag. Och inte lika bra utsikt från markplan som en våning upp, förstås. Det är också väldigt enkelt, man ska inte vänta sig någon lyx. Men som du säger, läget är suveränt. Centralt men ändå lugnt och vid stranden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-01-12, 15:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charter?

Ja, vad skulle man göra utan Kalimera, återigen tack alla för informativa svar.


Masse, efter att ha kollat dina bilder från Karpathos (vackert!) så såg jag att du bodde på ett hotell 2011 som heter just Kalimera och är litet. Det måste vara samma som ni, Karin och Inkfish, nämner här ovan?
Verkar alldeles lagomt för mig. Jag slår en pling dit ifall jag nu väljer Karpathos i sommar vill säga.
Har lite bryderier med att ev.inte åka till Kykladerna detta år. Rädd att jag ska sakna just precis det som jag kan bli lite mätt på emellanåt. Allt det blåvita och sockersöta. Det är f.ö en av orsakerna till att jag gillar Naxos så mycket. Det var inte bara sockerbitsbyar utan det finns alla sorters. Blandat är bäst
Nu ska jag beställa Kalimeras E- guide och se hur byarna på Karpathos verkar
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-01-12, 16:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter?

Jag kikade på Masses bilder nu och ja, det är det Kalimera vi pratar om.

Som du ser så bör man försäkra sig om att få bo på övervåningen, för att inte grönskan ska skymma utsikten. Men det KAN också vara så att det där buskaget är borttaget, det ringer någon vag klocka om det. Om det blir aktuellt för dig att boka där så kan jag fråga de mina om jag bara drömt det eller om det stämmer.

Vill du undvika blåvitt och sockersött så kan Karpathos vara ett bra val. Övriga byar är vackra, Pigadia är det dock inte - tycker jag. Men när man väl hittat sina ställen och vanor så har Pigadia sin charm ändå. Och naturen på Karpathos är betagande (även om man kan bli lite dyster till sinnet när man åker från flygplatsen till Pigadia. Resten av ön är dramatisk och vacker. Tycker jag då ).
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-01-12, 17:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Charter?

Några vänner till oss, som brukar bo på Kalimerahotellet var där och kollade i somras och fann att det är något charterbolag utom Norden som ar det hotellet nuförtiden, så det inte och boka där
Vet dock inte om det är så i år också!


Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT