Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-13, 20:24
Meidell Meidell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 63
Standard Santorini med barn

Hei.

Vurderer å legge sommerens ferie til Santorini, men er litt usikker på hvordan dette er som reisemål når man reiser med 3 små barn (1,3 og 5 år). Noen som har erfaring med dette?

Er også veldig interessert i tips om gode hoteller for en barnefamilie på Santorini.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-15, 10:48
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 442
Standard Sv: Santorini med barn

Hej Meidell

Jag är verkligen ingen kännare av Santorini utan har mest tillbringat en eller ett par dagar där i samband med väntan på flyg/båt. Har bott i Fira och i Kamari.
Efterom du nu inte fått något svar kanske ändå ett är bättre än inget.

Fira skulle jag absolut inte bo i med barn, det går bort direkt eftersom närliggande strand skulle vara ett krav. Dessutom är Fira inte en barnvänlig by, kan inte se mycket som skulle underhålla tre småbarn någon längre tid men det är vackert med calderan så ett besök där skulle jag ändå inte vilja missa.

Sen har vi då Kamari där det finns en strand som är lång och bred. Solstolar och restauranger och barer finns så det räcker samt att det torde kunna vara ganska nära från ert boende, beroende på naturligtvis.

Stranden är täckt med brännande het svart sand och i övergången till havet grus som inte är fotvänligt. Man går ogärna utan badskor och att bygga sandslott eller sandkakor eller vad det vara må går inte an.

Det blir fort bråddjupt. Inom en eller två meter kan man lugnt simma med god marginal till botten. Inget för småbarn alltså.

Detta är min upplevelse av Fira och Kamari på Santorini ur barnperspektiv men det finns ju fler platser att bo på, om vilka andra medlemmar här på forumet kanske kan ge tips och erfarenheter ifrån.
En del föredrar ju pool också och då faller ju problemen med het sand och bråddjup.

Ozogott
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-15, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Santorini med barn

Jag håller med Ozogott: Santorini är inget för små barn, de flesta stränder är heta, och det blir djupt fort.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-15, 19:23
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Santorini med barn

Håller med båda föregående talare. Vi har tillbringat 4 dagar på Santorini när våra barn var 2 och 4 år. Det är inget jag rekommenderar. Svart sand och fort djupt.

Men det finns många andra bra öar att resa till med barn.

Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-15, 19:39
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 851
Standard Sv: Santorini med barn

Hej,
Två timmars båtresa från Santorini ligger Naxos
//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-09, 13:40
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Santorini med barn

Har varit på santo en del gånger och en vecka med mina barn dom var då 8,7 år . Dom gillade det. Men nu har dom gått i simskola sen dom var 5 år så dom kunde simma. Men det är inte att rekommendera med mindre.. Blir som sagt djupt väldigt snabbt. Finns dock en strand monolithos men då måste man ta bilen och det finns inga affärer eller turister .. Där är det svart sand och inte stenigt och långgrundt.. Tar en 20 min ifrån kamari med bil...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT