Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-07, 12:09
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Japp - då var det klart! Har precis som så många andra här på Kalimera fastnat för Karpathos
Har nu bokat vår årliga resa i maj och 2 veckor. Tredje året i rad nu = tradition!
Vi kommer som vanligt bo i Pigadia och denna gång på hotell Diakonis (bodde där även första resan).
Har även bokat 2 nätter i Lefkos via booking.com på Nikos Studios. Nån som har erfarenhet av Nikos? Tips på vad vi ska hitta på i Lefkos? Vilka stränder är bäst? Bästa restaurangerna?
Vet att det inte finns nåt att "göra" i Lefkos förutom sola, bada, äta, promenera men det passar oss utmärkt!

/Greklandsnoviser
Som åker om 103 dgr
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-07, 17:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av Greklandsnoviser Visa inlägg
Tips på vad vi ska hitta på i Lefkos? Vilka stränder är bäst? Bästa restaurangerna?
Vet att det inte finns nåt att "göra" i Lefkos förutom sola, bada, äta, promenera men det passar oss utmärkt!
Ja, du skriver ju själv vad man kan göra i Lefkos. Vill du göra något annat får du ta dig därifrån. Hyra bil och närmare utforska norra delen av ön, till exempel? Mesochori, Spoa, Aghios Nikolaos nedanför Spoa, Olympos, Avlona...
Åker du till Spoa rekommenderar jag en lunch på H Folia, tavernan alldeles i början av byn. Athoula gör jättegoda makarounes, den traditionella karpathiska pastarätten, och världens bästa små räkor "från Symi". De ska ätas hela, med huvud och allt. Knapriga och oerhört välsmakande.

Ständerna har du runt omkring dig; det är bara att välja den som ligger mest i lä den aktuella dagen. De är ganska likvärdiga. Under högsäsong kan det bli trångt på den mittersta, men i maj är det inga problem.

Det finns många bra tavernor i Lefkos, men Dramountana får du bara inte missa. Gå ut i köket och se vad som har lagats just denna dag och sedan pekar du: Litet sånt och litet sånt och litet sånt... Har han gjort fish cakes och crab cakes måste du prova några sådana.

Karin
som börjar bli hungrig...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-07, 19:34
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Nikos Studios har enkla rum men är nog helt okej för ett par nätter. Ligger fantastiskt vid bystranden i Lefkos med jättetrevligt värdpar som även driver Flisvos café och snackbar. Kolla om ni kan få en studio på andra våningen. Därifrån är utsikten jättefin. Precis som Karin skriver är Dramountana toppen men även Ammos har jättegod mat. Förra året upptäckte vi att hotell Krinos har ett bra kök som kan rekommenderas. Även på Central är det mycket god mat och trevligt. Innan eller efter maten är det mysigt att ta en ouzo på café Lyra & Friends som ligger först på piren innan Dramountana.

När det är blåsigt väljer vi oftast att vara på den finkorniga sandstranden i byn där det är långgrunt. När det är för varmt där är det skönt på den större stranden längre bort där det blåser mer. Den har lite grövre sand och där är det djupare och ofta höga vågor. Missa inte att gå längs strandkanten till vänster och ta ett dopp i den lilla lagunen!

Lotta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-07, 20:38
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Ja, du skriver ju själv vad man kan göra i Lefkos. Vill du göra något annat får du ta dig därifrån. Hyra bil och närmare utforska norra delen av ön, till exempel? Mesochori, Spoa, Aghios Nikolaos nedanför Spoa, Olympos, Avlona...
Åker du till Spoa rekommenderar jag en lunch på H Folia, tavernan alldeles i början av byn. Athoula gör jättegoda makarounes, den traditionella karpathiska pastarätten, och världens bästa små räkor "från Symi". De ska ätas hela, med huvud och allt. Knapriga och oerhört välsmakande.

Ständerna har du runt omkring dig; det är bara att välja den som ligger mest i lä den aktuella dagen. De är ganska likvärdiga. Under högsäsong kan det bli trångt på den mittersta, men i maj är det inga problem.

Det finns många bra tavernor i Lefkos, men Dramountana får du bara inte missa. Gå ut i köket och se vad som har lagats just denna dag och sedan pekar du: Litet sånt och litet sånt och litet sånt... Har han gjort fish cakes och crab cakes måste du prova några sådana.

Karin
som börjar bli hungrig...

He he, förstod att du Karin skulle vara först med att kommentera! Det är tur vi har dig Du har alltid svar o bra tips! Tack!
Måste absolut äta på Dramountana, hört flera som rekommenderar den restaurangen

/Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-07, 20:40
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av LottaB Visa inlägg
Nikos Studios har enkla rum men är nog helt okej för ett par nätter. Ligger fantastiskt vid bystranden i Lefkos med jättetrevligt värdpar som även driver Flisvos café och snackbar. Kolla om ni kan få en studio på andra våningen. Därifrån är utsikten jättefin. Precis som Karin skriver är Dramountana toppen men även Ammos har jättegod mat. Förra året upptäckte vi att hotell Krinos har ett bra kök som kan rekommenderas. Även på Central är det mycket god mat och trevligt. Innan eller efter maten är det mysigt att ta en ouzo på café Lyra & Friends som ligger först på piren innan Dramountana.

När det är blåsigt väljer vi oftast att vara på den finkorniga sandstranden i byn där det är långgrunt. När det är för varmt där är det skönt på den större stranden längre bort där det blåser mer. Den har lite grövre sand och där är det djupare och ofta höga vågor. Missa inte att gå längs strandkanten till vänster och ta ett dopp i den lilla lagunen!

Lotta
Tack Lotta för tipsen! Har precis skickat iväg ett mail till Nikos o bett om studio på andra våningen :-)
Bra med lite tips på olika restauranger - äta bör man annars.... ;-)

/Carina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-09, 09:37
Tino Tino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 27
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av Greklandsnoviser Visa inlägg
Japp - då var det klart! Har precis som så många andra här på Kalimera fastnat för Karpathos
Har nu bokat vår årliga resa i maj och 2 veckor. Tredje året i rad nu = tradition!
Vi kommer som vanligt bo i Pigadia och denna gång på hotell Diakonis (bodde där även första resan).
Har även bokat 2 nätter i Lefkos via booking.com på Nikos Studios. Nån som har erfarenhet av Nikos? Tips på vad vi ska hitta på i Lefkos? Vilka stränder är bäst? Bästa restaurangerna?
Vet att det inte finns nåt att "göra" i Lefkos förutom sola, bada, äta, promenera men det passar oss utmärkt!

/Greklandsnoviser
Som åker om 103 dgr
Hej, Bästa maten tycker jag aboslut att man hittar på Three Dolphins. Mamman lagar helt underbar grekisk mat och även här kan man gå ut i köket och välja. Missa inte det! :-)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-09, 09:40
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 38
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Vi funderade på Nikos men googlade lite och standarden verkade vara alltför låg för vår smak och de fick inte så bra på Tripadvisor heller med hänvisning till just standarden.


Men det beror ju på vad man prioriterar, billigt och supernära stranden eller lite dyrare en bit bort. Många här verkar ju gillar Nikos och de rekommenderas ju även i Kalimeras guide.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-09, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Är Nikos studios stället som ligger bortåt änden av den längre stranden, alltså inte någon av de små bukterna på andra sidan piren? Isåfall är det där som en bekant berättade om en del goa grejer på kaféet. T ex om en choklad- och bananpaj som gjorde att jag kommer att åka till Lefkos bara för den, om jag kommer till Karpathos igen. De lagar/bakar olika godsaker olika dagar så det kan löna sig att gå dit fler gånger
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-09, 18:41
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är Nikos studios stället som ligger bortåt änden av den längre stranden, alltså inte någon av de små bukterna på andra sidan piren? Isåfall är det där som en bekant berättade om en del goa grejer på kaféet. T ex om en choklad- och bananpaj som gjorde att jag kommer att åka till Lefkos bara för den, om jag kommer till Karpathos igen. De lagar/bakar olika godsaker olika dagar så det kan löna sig att gå dit fler gånger

Nikos Studios ligger i stort sett mitt på den fina bystranden (minns just nu inte namnet) precis bredvid en annan Nikos, "Lefkos rent a car". Förutom studios hyr Nikos och Maria ut solstolar och parasoller. I snackbaren finns diverse smårätter och drycker. Frukt och grönsaker kommer från deras egen trädgård och ofta blir man bjuden på diverse olika tilltugg. Någon choklad- och bananpaj har jag inte sett men jag väljer oftast loukoumades om jag orkar. Allt är fräscht och jättegott! De har även wifi som räcker ändå ner på stranden, i vart fall om man ligger nära muren!

Vid den längre stranden med de höga vågorna (Fragolimionas tror jag den heter) finns inget café men tidigare fanns en restaurang som hette Akti. Kvinnan som drev den hette Tina och dog hastigt för ett par år sedan. Hon var berömd för sin fantastiska mat och goda desserter. Kanske kan det vara det stället din bekant pratat om.

Lotta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-09, 19:16
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av Tino Visa inlägg
Hej, Bästa maten tycker jag aboslut att man hittar på Three Dolphins. Mamman lagar helt underbar grekisk mat och även här kan man gå ut i köket och välja. Missa inte det! :-)
YES!! Hit har jag bokat två veckor i september!! Underbart ...kommer att passa mig precis... god mat, bad, sol, vandra längs strandkanten och träffa/prata med en massa trevliga människor...bara ta dagen som den kommer...


/ Maggy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-11, 18:45
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Tack för svaren o tipsen! Ser verkligen fram emot trippen till Lefkos
Och naturligtvis Karpathos över huvudtaget!

/Vi som räknar ner......
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-12, 11:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Citat:
Ursprungligen postat av LottaB Visa inlägg

Vid den längre stranden med de höga vågorna (Fragolimionas tror jag den heter) finns inget café men tidigare fanns en restaurang som hette Akti. Kvinnan som drev den hette Tina och dog hastigt för ett par år sedan. Hon var berömd för sin fantastiska mat och goda desserter. Kanske kan det vara det stället din bekant pratat om.
Det var i somras de åkte, så det var det nog inte. Jag googlade nu och det är nog jag som blandat ihop stränderna, för jag känner igen snackbaren vid Nikos från bilder som hon visade. Dels fanns där gott att äta som hon beskrev ungefär som du, dels var bemötandet vänligt och välkomnande, inte minst mot sällskapets lille batting.

Det låter verkligen som ett jättemysigt ställe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-02, 22:28
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Karpathos = Pigadia o Lefkos!

Du har redan fått massa bra svar men måste bara instämma med de andra: Dramountana är väl värt ett besök, och lika så Three Dolphins som blev vårt favoritlunch-hak

Lefkos är litet, allt är på promenadavstånd så det är bara att välja strand efter dag Vi låg mest på den som ligger direkt efter Dramountana (stranden längst till vänster om man har näsan mot vattnet), där var det mest lä i somras iaf.

Litet mysigt avkopplande... det är Lefkos det! Jag älskade det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT