Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-15, 18:36
Lino Lino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 49
Standard Studera nygrekiska i Grekland

Jag undrar om det inte längre går att gratis studera grekiska på universitet i Grekland? Minns att det var möjligt för utlänningar att göra det, åtminstone för 20 år sedan. Vill minnas att det förekom gratiskurser både i Aten och i Thessaloniki på den tiden. Är det nån som vet vad som blev av den möjligheten?
Lino
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-15, 19:11
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Jeg har sendt en mail til en god venn som jobber på universitetet i Athen.
Hun er ikke på jobb i morgen, men på mandag får jeg sikkert svar. Jeg mener du har rett!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-15, 20:15
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

http://www.nglt.uoa.gr/general_en.html

Jeg tror du finner den informasjonen du behøver på denne linken som går til Athens Universitet.

Jeg er selv interessert i saken da jeg har flere venner som har spurt meg om råd.

Det fines opplysninger på kalimera språk, band annet OMILO, men det koster ganske meget, ca 15 Euro pr elevtime. De har flere positive referenser i kalimera. De har kurser på 40 timer, det blir 600 Euro, En annose reklamerer med 10 euro, kurser 60 timer , samme pris 600 euro. Disse kjenner jeg ikke.

I lokalavisen for min hjemby, Anatoli finner du hver dag tilbud på pritatundervisning, pris 10 - 15 Euro pr time av kvalifiserte lærere.

Om jeg ikke tar helt feil er undervisningen gratis på Greske universiteter.
Det får jeg eventuelt bekreftet på mandag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-15, 22:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Kurserna finns kvar och ges mot en mindre avgift. Så var det tydligen också när min dotter läste grekiska vid Atens universitet för ca 10 år sedan. Men jag minns avgiften som väldigt blygsam. Upplägget verkar vara detsamma där studenterna delas in i olika grupper utifrån vilka förkunskaper de har. Tentamen efter läsårets slut och läraledda lektioner ca 16-20 tim/vecka. Resten är självstudier. Kurserna är godkända av CSN. Efter ett år är det möjligt att behärska grekiska språket både muntligt och skriftligt vilket enligt mig är en förutsättning för alla som ska bosätta sig och arbeta i Grekland. När min dotter läste var merparten av studenterna halvgreker eller hade helgrekiska föräldrar som länge bott utomlands. Studenterna kom från ca 40 olika länder och de flesta var relativt unga.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-05, 10:34
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Det er helt klart at univerisetet i Athen har de billigste kursene, det er så godt som gratis. Det som koster er imidlertid å bo et helt semester i Athen!
Derfor har jeg mere tro på høytrykkskursene

omilo
og
anixi

Det er ikke lov å legge ut linker, men alle kan jo søke på google, det kommer på direkten!

Jeg har ført en del korrespondanse med begge på vegne av en gruppe norske venner som vil forsøke seg.

Jeg kjenner de lærebøkene som brukes av begge. De er omtrent de samme, antagelig bedre enn de som brukes på universitet hvor man har pålegg fra departementet om å bruke bestemte lærebøker. Disse er de samme som brukes i de ulike komunale greskkursene for utlendinger. Disse kursene er ubrukelige!

Personlig har jeg mest tro på anixi, de tar 600 euro for et kurs på 60 timer. Omilo ligger på 600 for et 40 timers kurs.

Anixi var meget mer hjelpsomme med å skaffe detaljerte opplysninger om alt læremateriell. Omilo var ikke gode nok her!

Επικοινωνήστε Ελληνικά og Ελληνικά τώρα. Hertil kommer Triantafyllidis gramatikk samt Babiniotis. Omilo kunne ikke gi meg navn på noen grammatikk
Jeg kjenner disse bøkene meget godt, de er de beste.
Da jeg under mit arbeide i Nordnorge flere ganger måtte vikariere som gresklærer ble disse bøkene brukt. Den norske damen som var sjef for undervisningen hadde studert gresk i Athen på universitetsnivå. Hun kastet ut ”Nygrekiska 1 og 2!! Disse er alt for dårlig strukturert, det norske folkeuniversitetet, det het ”Friundervisningen” den gangen bruker dem bare fordi hjelpespråket er skandinavisk.

Mit helhetsinntrykk er derfor bedre av anixi som jeg også har anbefalt til mine venner.

Dette er også et alternativ! Jeg legger ut denne linken da det er in ikke komersiell organisasjon.

http://kypros.org/LearnGreek/

Jeg kjenner mange som har lært seg gresk på dette online kurset som er gratis!
Det som er nytt er at du nå må kjøpe en tekstbok til de ulike trinnene, men det er ikke store beløpet. Kurset er godt strukturert og lett og bruke!

Det denne kruppen av norske venner vurderer er

1. Anixi. Intensivkurs 60 timer.

2. tilbringe noen vintermåneder på Kreta, (hvor det ikke er vinter.) og lese Kypros - kursene med lokal lærer som jeg fant via annonse. Det er billig å bo på Kreta om vinteren.

Senast redigerad av kifisia den 2010-11-05 klockan 11:10.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-05, 12:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
http://kypros.org/LearnGreek/

Jeg kjenner mange som har lært seg gresk på dette online kurset som er gratis!
Det som er nytt er at du nå må kjøpe en tekstbok til de ulike trinnene, men det er ikke store beløpet. Kurset er godt strukturert og lett og bruke!
Nejdå, inte måste man köpa böckerna, allt textmaterial finns utlagt under rubriken "Notes" för varje kurs. Det är bara att kopiera och skriva ut själv, om man vill ha det på papper. Annars öppnar man ett fönster med texten och ett annat där man spelar upp ljudet, så kan man lyssna medan man läser. Utmärkt kurs, men den kräver självdisciplin.

Karin
som tar en kurs där då och då när andan faller på
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-06, 13:21
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Det å lære gresk eller et hvilket som helst språk krever selvsagt disiplin, men det er opp til deg selv å bestemme NÅR! Jeg anbefaler at flere slår seg sammen om denne typen kurs. Om dere kontrolerer hverandre, for eksempel med oversettelse går det utrolig meget bedre! Da blir det lit press, så blir disiplinen bedre!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-19, 09:30
Natalie Natalie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Värnamo/Athen
Inlägg: 9
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Jag har läst nygrekiska på universitetet och det var inte alls bra. Vi var ca 30 personen i varje grupp och vi gjorde samma saker om och om igen då det alltid var någon som inte förstod, hade gjort läxan mm. Det hela slutade med att jag slutade att gå dit och pluggade själv hemma och bara gick ca 3 ggr i månaden för att se var de var och lämnade in uppgifter som jag gjort för rättning. Sedan gjorde jag testen som man gör i slutet av maj och det var allt.
Det är sant att det är billigt men för mig gav det mig inte alls det jag ville ha.

MVH
Natalie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-19, 10:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Studera nygrekiska i Grekland

Vad trist när min dotter läste på universitetet var det både närvaroplikt och enligt henne ganska bra undervisning. Eleverna delades in i olika klasser efter vilka förkunskaper som de hade. Alla testades före studierna påbörjades och slut tentamen som var både muntlig och skriftlig gjordes i juni sedan vårterminen avslutats. Kraven vid sluttentamen var ganska höga och flera studenter fick tenta om. Betygsskalan var 1-9 och hon klarade sig bra samt lärde sig att tala flytande grekiska. Hon behärskar även språket bra skriftligt och är fortfarande efter rätt många år nöjd med sitt utlandsspråkår.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT