Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-11, 13:34
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Vind i Kokkari

Har lest at det blåser en del i Kokkari. Noen som har erfaring med hvordan det er i september og hvor man eventuelt skal bo??
Coanma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-12, 01:44
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vind i Kokkari

Blåsten varierar i styrka från dag till annan. Som på alla andra ställen. I Kokkari är norr den dominerande vindriktningen. Det innebär att den långa stranden i samhället blir drabbad vid relativt måttlig vind. Men det finns alternativa stränder, mer skyddade i omedelbar närhet både öster och väster om samhället.

I september var vi drygt en vecka i Kokkari. Under den blåste det måttligt under första halvan och under den andra var det praktiskt taget stiltje. Påföljanande vecka drabbades Samos under några dagar av stor-/orkanvindar från norr.

Vid vi har under främst juni bott omedelbart vid stranden och tänkt oss sköna stunder på balkong/altan. Det har alltför oftast inte uppnåtts. Istället har vi fått förmånen att bo i ett synnerligen välventilerat rum med vågors dånande brus mot klapperstensstranden. Numera väljer vi boende i ett mer skyddat läge trots förlust av en härlig utsikt över havet. Vi nöjer oss mer än väl med den vackra och lugnande utsikten över naturens grönska samt berg och dalar som manar till vandring.

Alltså - det går inte att ge ett entydigt svar om vindstyrka i Kokkari. Den är högst varierande. Jag reser mer än gärna till Kokkari i september.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-12, 13:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vind i Kokkari

Vi bodde också i Kokkari för många år sedan och senast igår tänkte jag på hur härligt det var och höra vågorna och rasslandet av stenarna in i sängen :-) Rogivande! Vi bodde också alldeles intill vattnet! Kommer dock inte ihåg hur det var med blåsten. Kan ju inte ha varit så mycket, eftersom vi badade utan problem :-)


Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-12, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vind i Kokkari

Jag gillar att det blåser och går höga vågor i Kokkari, havet blir så häftigt då.

Kolla här.

Men jag har aldrig bott i Kokkari så jag vet inte hur det är att spendera hela dagar där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT