Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-08-20, 18:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det här med kvitto...

Vi har også fått en blanding av papirskrevne og skikkelige kassakvitteringer på årets Hellasferier, og jeg må innrømme at vi ikke leker "skattepoliti" i feriene - selv om vi kanskje burde det

- på SAKIS taverna i Parga fikk vi ikke en papirkvittering engang.
Da vi ville betale kom servitøren til bordet, kikket litt og skrev "19" med store tall på papirduken!

(- spurte ikke om maten smakte/ kommenterte ikke alt som var igjen på fatene, men d e t er en annen sak og har ikke med kvitto å gjøre, men hvorfor er "Sakis" så populært )
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-08-20, 19:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

- på SAKIS taverna i Parga fikk vi ikke en papirkvittering engang.
Da vi ville betale kom servitøren til bordet, kikket litt og skrev "19" med store tall på papirduken!

(- spurte ikke om maten smakte/ kommenterte ikke alt som var igjen på fatene, men d e t er en annen sak og har ikke med kvitto å gjøre, men hvorfor er "Sakis" så populært )
Men Kari, tar Du inte med duken som kvitto??? Det gör alltid vi

Vi har alltid fått jättegod mat på Sakis och alltid väldigt trevligt bemötande och det är därför VI går dit...skulle aldrig återvänt annars....Men det kan tydligen vara olika då. Vi har kanske haft tur de sammanlagt säkert 8-10gånger vi ätit där på våra Pargaresor 1999, 2001 och 2010.

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-08-20, 21:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Kari, tar Du inte med duken som kvitto??? Det gör alltid vi Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-08-21, 00:06
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Det här med kvitto...

Att det brister i det s k samhällskontraktet i Grekland kan inte ha undgått någon. Vi vet alla att det måste ske förändringar till det bättre om Grekland ska förbli en självständig och oberoende stat. Genom att, som turist, kräva korrekta kvitton hjälper vi faktiskt grekerna och slipper i förlängningen bidra till Greklands försörjning via våra egna skattsedlar. Alltså är det en god gärning att kräva maskinkvitton ;-)
Pnyx
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-08-21, 10:18
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Det här med kvitto...

Sen är det ju en annan sak att maskinskrivna kvitton inte på något sätt är en garanti för frånvaro att skattefusk. Bara att det blir lite krångligare att smita.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-08-21, 10:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Sen är det ju en annan sak att maskinskrivna kvitton inte på något sätt är en garanti för frånvaro att skattefusk. Bara att det blir lite krångligare att smita.
Eller det omvända; en handskriven nota är inte med automatik liktydigt med skattefusk. Om tavernaägaren redovisar sina (samtliga) intäkter korrekt så får skattmasen det han ska (hur ofta nu det sker?).

Med hänsyn till ovanstående har jag ingen som helst ambition att leka skattepolis i Grekland och försöka begära den ena eller andra sortens kvitto. Att skatteuppbörden fungerar tycker jag är upp till Grekerna och deras myndigheter.

Lars
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-08-21, 11:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Det här med kvitto...

Även jag hade problem förra året på Parga/Sakis. Det var omöjligt att få ner pappersduken (kvittot) i plånboken. )
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-08-21, 11:54
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag ber ALLTID om kvitto och kommer fortsätta göra så. Accepterar inte några handskrivna kvitton när vi äter ute, varför skulle jag det? Jag själv har fått skatten/moms höjd via el, vatten, tvavgift, sopavgift, kommunala avgifter, nya skatter etc etc. Alla måste bidra sen är det ju tyvärr de som redan lite har som får stå för den största bördan ( sänkta löner och pensioner bla) så självklart inget konstigt att lyfta frågan här. Som turist tycker jag absolut att man ska be om kvitto, kan iofs vara att någon känner varför ska jag som inte bor här bry mig? just därför de flesta här bryr sig om Grekland och då anser jag att vi oxå skall bry oss och be om kvitto.

Camilla
Et tankekors det Camilla skriver her, og at man som turist bør bry seg.

Turistnæringen anses jo å ha stor betydning for Hellas' økonomi. Det blir et dilemma å ikke kreve maskinell kvittering - som jeg heller ikke gjør .

Under en ukes opphold på Kalymnos i sommer ble tilsammen seks tavernaer besøkt, samtlige leverte håndskreven kvittering uten firmamerke på. (At en av disse tavernaene nå er på 'ikke-listen', er en annen sak.) Som turist blir da mitt 'bidrag' å støtte opp under holdninger og systemer som er ødeleggende for landet. Undres over om fenomenet er mest markant på øyene, der mange turister ferdes .

Leste forresten at Syriza ikke aplauderte aksjonen på Hydra, at man heller burde se på utlendinger som drar inn leieinntekter på ferievillaer i øyriket. Leieinntekter som - om jeg forsto det rett - er penger det ikke skattes av. Tja, å rette skyts mot 'De andre' og ikke 'Vi' gir kanhende noen ekstra stemmer ved neste valg . Men det kan vel knappest hjelpe på den greske motviljen mot å betale skatt.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-08-21, 13:15
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
..., at man heller burde se på utlendinger som drar inn leieinntekter på ferievillaer i øyriket. Leieinntekter som - om jeg forsto det rett - er penger det ikke skattes av.
For å leie ut en ferievilla så kreves det en såkalt EOT-lisens hvis utleieperioden er under tre måneder. I tillegg til de tiltak av bygningsteknisk karakter som må gjøres så koster en slik lisens anslagsvis 5000 euro å skaffe seg, tar et år eller to, samt at man må regne med at det påløper et par tusen euro i året å vedlikeholde denne lisensen.
Har man ferievilla i Hellas så plikter man å levere inn en selvangivelse hvert år og der skal leieinntekter oppgis.

Hva folk gjør/ikke gjør vet jeg ikke, men har en viss forståelse for om noen leier ut sin villa til venner og bekjente til en rimelig penge uten å oppgi dette til beskatning. I Norge kan man leie ut for 10000 uten å måtte skatte av det. 85 % av beløp over 10000 blir beskattet med 28%.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-08-21, 13:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Eller det omvända; en handskriven nota är inte med automatik liktydigt med skattefusk. Om tavernaägaren redovisar sina (samtliga) intäkter korrekt så får skattmasen det han ska (hur ofta nu det sker?
I dagens Ekathimerini står att läsa att över hälften av de företag (inom turistbranschen) som undersökts av finanspolisen "slarvade" med skatten. Det högsta antalet skattesmitare upptäcktes på Naxos (73,9 procent), Santorini (68,4 procent), Mykonos (64,5 procent) och Paros och Antiparos (63,7 procent).
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-08-21, 14:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det här med kvitto...

Mouche, ikke min mening å avspore trådens tema - det er så mange aspekter i saken, sikkert dumt av meg å nevne hva Syriza skal ha sagt.

Uansett; innlegget til Frappe/Camilla får meg til å undres over turistenes rolle når det gjelder kvitteringer. Det underliggende alvoret (min subjektive tolkning) er at 'vi' turister på sett og vis unndrar oss eller frasier oss et slags medansvar. Det er jo faktisk sant, for meg, om j e g tar ordene hennes seriøst. Jeg for min del prøver ikke en gang å be om skikkelig kvittering . Så tanken slår meg, hva om fem eller 50 turister daglig etterspurte dette - kan hende ville det ha betydning? Om vi var modige nok...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-08-22, 12:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Så tanken slår meg, hva om fem eller 50 turister daglig etterspurte dette - kan hende ville det ha betydning?
Det borde ha effekt tycker man. Nu verkar i alla fall myndigheterna ta detta på stort allvar. Här finns en del att läsa om de ökade kontrollerna. Där finns även en lista över de turistorter där det fuskas mest.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-08-22, 14:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med kvitto...

Stämmer väl med de siffror som framförts tidigare och de försök till analyser som jag sett. Där angavs svartsektorn som 70-80 % inom vissa områden. Kändes bra att min favoritö inte fanns med på listan. För jag vet att det förekommit kontroller där i år.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-08-22, 16:28
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Det här med kvitto...

Om man ska försöka förstå varför det här fenomenet med momssmitning mm verkar så svårt att bli av med så tror jag att det till viss del handlar om konkurrens och ibland ren överlevnad för tavernorna. Enligt min erfarenhet ligger de flesta tavernorna som ligger i närheten av varandra på ungefär samma prisnivå. Om man ligger för högt i förhållande till de andra riskerar man att inte få speciellt många kunder (om inte maten är exceptionellt god förstås!). Om då granntavernorna fuskar med momsen så "tvingas" man att också göra det för att kunna hålla relativt låga priser och inte slås ut.

Så ser min lilla amatöranalys ut. Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-08-22, 17:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Re: Det här med kvitto...

Citat:
Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.
Stort tack!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-08-22, 18:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Re: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Om då granntavernorna fuskar med momsen så "tvingas" man att också göra det för att kunna hålla relativt låga priser och inte slås ut.

Så ser min lilla amatöranalys ut. Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.
Ja och om ingen fuskade så hade situationen varit den samma och troligtvis hade ekonomin sett annorlunda ut i landet.

// Helén - också hobbyanalytiker
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-08-22, 18:38
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Det här med kvitto...

Tja, skattesnusk er vel noe som forekommer i alle land, og trolig mest i de land hvor det er lettest og konsekvensene relativt små?
Mye tyder på at i Hellas har det vært enkelt å gjøre det, og konsekvensene nærmest ikke-eksisterende og i en slik situasjon tror jeg vi alle hadde vært litt "greske"?

I Hellas betaler man ikke arbeidsgiveravgift, men IKA. Dette er et system hvor det gjøres en sjablongmessig vurdering av hvor mange timer som går med til å male huset, legge fliser osv og så betaler man etter den oppgave som en godkjent ingeniør oppgir til myndighetene. Hvorfor er det slik? Tja, trolig fordi det jobbes for det meste svart og arbeidsgiveravgift på ingenting blir jo ingenting? Det er forklaringen jeg får av folk i bransjen her.

Skattesnusk er meget utbredt og gjøres av ale som har muligheten for det kan det synes som, og dette må det slås ned på og stoppes, men det kommer til å ta tid, laaaaaang tid!

Og det er ikke min oppgave å gjøre noe med det, etter mitt syn!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-08-22, 19:51
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Det här med kvitto...

Ja, problemet hade förstås kunnat åtgärdas för länge sedan om politikerna bara hade tagit tag i det. Hårdare konsekvenser och bättre kontrollsystem hade nog gjort susen! Men tyvärr verkar Grekland ha haft fega populistiska politiker under en lång tid och därför har inget hänt. "Systemet" med fusk har därmed blivit alltför etablerat och situationer liknande den jag beskrev ovan har uppstått. Att nu snabbt försöka fixa det genom att hoppas att restaurangägare ska "ta sitt ansvar" låter sig därför inte göras så lätt!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-09-24, 08:52
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Det här med kvitto...

Jag har fått ett kvitto på ett boende för första gången i Grekland
Detta var på Hotell Corali i Rafina förra veckan
Blev lite överraskad

Riitta
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-09-24, 09:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med kvitto...

På Skopelos fick vi kvitto nästan överallt utan att behöva fråga efter det. Undantaget en affär där jag handlade en tröja till barnbarnet, fick inget kvitto trots att jag bad om det.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT