Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-19, 09:54
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Vilken ort?

Hej!
Vi funderar på Samos i juni 2 v. Läser och läser och kan inte bestämma oss för om vi vill bo i Kokkari eller Pythagorion. Vet att det är svårt att råda andra men ändå tacksam om ni vill försöka. Tidigare har vi varit på Karpathos, Skopelos och förra sommaren underbara Tilos.
Mvh ElisabethK
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-19, 11:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 756
Standard Sv: Vilken ort?

Jag har bott i Pythagorion och det är en trevlig liten ort, med många bra restauranger. Har bara varit i Kokkari på dagsbesök, så jag kan inte uttala mig om hur det är att bo där. Däremot så lär det vara blåsigt där. Läs mer här.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-19, 19:50
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 779
Standard Sv: Vilken ort?

Vi bodde två nätter i Kokkari i somras, jag tyckte det var charmigt men som Netwolf skriver det var väldigt blåsigt. Vi bodde även fem nätter i Pythagorion o bodde vid Potokaki stranden och promenerade in till stan på kvällarna och det hade jag valt igen.
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-20, 00:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Vilken ort?

Jag har återvänt till Pythagorion nio gånger och vet att du inte blir besviken om du åker dit Var på rundresa en gång och stannade till i Kokkari och då var där mycket vågor. Det är det sällan i Phytagorion, utan havet brukar vara spegelblankt. Trevlig resa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-20, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 447
Standard Sv: Vilken ort?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag har återvänt till Pythagorion nio gånger och vet att du inte blir besviken om du åker dit Var på rundresa en gång och stannade till i Kokkari och då var där mycket vågor. Det är det sällan i Phytagorion, utan havet brukar vara spegelblankt. Trevlig resa
Jag gillar Kokkari, men som andra har skrivit blåser det ofta och vågorna kan gå höga på stranden. En av fördelarna med att bo i Kokkari är att det är nära till de fina byarna i Näktergalsdalen och till fina stränder, som Lemonakia och Tsamadou. Ändå vill jag slå ett slag för Pythagorion, som jag bott i mer än tio gånger. Visst är det turistiskt, men ack så fint det är. En av mina favoritbyar i Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-11-20, 10:46
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Vilken ort?

Vi var på Samos och bodde i Pyth. där vi hade det riktigt bra. Åkte vespa til kokkari en dag och tyckte det var ett mysigt ställe. Men 2 veckor där hade för oss blivit för länge så kanske ni kan bo 1 vecka på varje ställe?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-11-20, 11:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vilken ort?

Hvis jeg skal tilbake til Samos, er jeg helt sikker på at jeg også neste gang vil bo sentralt i Vathy (Samos stad). Men når det gjelder de to byene det er spørsmål om her, er uten tvil Kokkari min favoritt. Nå er ikke jeg så opptatt av bading og strandliv, men det finnes jo flere strender der, slik at man kan finne et sted som er skjermet mot de fleste vindretninger.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-11-20, 21:45
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Vilken ort?

Har bara varit på Samos en gång och då i Pythagorion som vi tyckte väldigt mycket om! liten charmig by med fin hamnpromenad. Visst, lite turistig men hade fortf. charm och känsla. Vi hade turen att vara där på den årliga festivalen! Hela Pythagorion stad var avstängd för biltrafik och det var massor av folk! De firade frigörelsen från Turkiet med stor fest för alla, "slag" på havet med skepp, bomber o granater och ett jätte fyrverkeri! Grekerna var otroligt gästvänliga och jättetrevliga..... de bjöd alla på dricka ur stora tunnor och festen varade hela natten! Dit vill jag igen!
/Emma
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-11-21, 10:41
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vilken ort?

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Har bara varit på Samos en gång och då i Pythagorion som vi tyckte väldigt mycket om! liten charmig by med fin hamnpromenad. Visst, lite turistig men hade fortf. charm och känsla. Vi hade turen att vara där på den årliga festivalen! Hela Pythagorion stad var avstängd för biltrafik och det var massor av folk! De firade frigörelsen från Turkiet med stor fest för alla, "slag" på havet med skepp, bomber o granater och ett jätte fyrverkeri! Grekerna var otroligt gästvänliga och jättetrevliga..... de bjöd alla på dricka ur stora tunnor och festen varade hela natten! Dit vill jag igen!
/Emma
När firas detta?
Årligen?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-11-21, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 447
Standard Sv: Vilken ort?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
När firas detta? Årligen?
5-6 augusti, årligen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-11-21, 21:28
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Vilken ort?

Vi var på Samos 2008 och bodde i Pythagorion. Vi bodde högt upp och hade fin utsikt över taken och havet. Staden (byn?) var väldigt mysig med sina gränder och trappor, vi hittade några fina "trädgårdsrestauranger" i gränderna mellan huvudvägen och hamnpromenaden. Vi hyrde bil och körde bl a till Drakei på västsidan, var med på en utflykt med vandring till Manolates och tog badbåten till en av Psili Amosstränderna. Även om vi inte bott någon annanstans på Samos så kan vi absolut rekommendera Pythagorion, ni kommer säkert att trivas där!
Hälsningar
Karin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-11-21, 21:31
Mitheras avatar
Mithera Mithera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Ekerö
Inlägg: 41
Standard Sv: Vilken ort?

Vi var två veckor på Samos i somras (juni/juli). En vecka i Kokkari och en vecka i Votsalakia. Vi älskade Kokkari (Votsalakia hade vi kunnat vara utan)! Det är en mysig by/stad med promenadavstånd till allt. Det blåser, vilket gör att vågorna går höga ibland, men det såg vi bara som ett plus - dessutom blir det inte så hett och vattnet blir varmare . I Votsalakia (på södra sidan) blåste det också, men från land vilket gjorde vattnet iskallt.
Kokkari ligger nära Samos stad så man tar sig lätt dit med lokalbussen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-07, 18:32
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Vilken ort?

Tycker det bästa är att bo i Samos stad och göra utflykter därifrån!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-07, 20:09
l.anders l.anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Oxelösund
Inlägg: 22
Standard Sv: Vilken ort?

Karlovassi Är en bra utgångspunkt för vandringar och delar av staden är det bara greker och billigt. Byarna runt i kring är fina. OVandringen och stränderna Micro o Megalo Seitani är mycket vackra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT