Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-31, 16:08
Nickisa Nickisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Hjälp med maträtt!!

Hej!
har precis varit på Rhodos och på hotellet fick vi en maträtt de hade översatt "välling med grönsaker", fanns ingen grekisk översättning uppsatt och det var någon slags gryn med grönsaker, någon som vet vet vad det kan vara på grekiska, min man kan inte komma på vad det är ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-31, 18:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjälp med maträtt!!

Kan grynene ha vært trachana? (τραχανά)
Det er tørket hvete, som blandes med melk og noen ganger egg, så det blir en slags mellomting mellom gryn og pasta. Vanskelig å forklare, og det finnes lokale/flere varianter.

Du kan lage en stuing (velling) av dem ved å f.eks frese løk, hvitløk, sopp og paprika (eller hvilke grønnsaker du vil) i godt med olje. Tilsett finhakket tomat, trachana, vann eller kraft og kok til trachanaen er myk, ca 30 min. Smak til med salt og pepper. Server med feta om du vil, og brød.

Vet ikke om det er dette du mener, eller om du får tak i Trachana i Sverige… Du kan evt. bruke bulgurhvete eller kanskje veldig grov fullkornspasta i stedet?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-31, 19:15
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Hjälp med maträtt!!

Hahaha, Googles översättningsfunktion är kul. Google chrome ("nya" browsern är ännu roligare). Om man ber google översätta din maträtt blir det "πληγούρι με λαχανικά" (pli̱goúri me lachaniká) Om man söker sedan söker vidare på detta kommer det här recepten upp med bild och allt!!: http://www.sintagespareas.gr/sintage...-laxanika.html
Om du ha,r eller laddar ner, google chrome kan du få en halvtaskig översättning på svenska.
Men inte vet jag om det var detta ni åt på Rhodos. Jag hade i alla fall kul en stund
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT