Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-07, 17:38
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Förskottsbetala boende?

Hur ser ni på att förskottsbetala, ca 20 %, på boende nästa sommar?

Vi har hittat ett boende som vi så gärna vill bo på nästa sommar, men dom vill ha 20 % insatt på ett grekiskt bankkonto NU. Hm.....funderar. Grekisk bank, konkurs, finns överhuvudtaget boendet nästa sommar...

Samtidigt så drömmer man ju om nästa sommar, planerar och är lite kräsen , vet vad man vill ha och vara ute i god tid. Gillar att ha en planerad semester att se fram emot.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-07, 18:52
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Förstår ditt dilemma, men råder dig att vara försiktig. Som tiderna är här i Grekland nu för tiden, vet man inte, som du själv antyder, om boendet finns kvar i sommar.

Yvonne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-07, 19:29
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Jeg ville aldri ha leid ut til noen som ikke ville betale et depositum på 20%! Dette er vel forøvrig helt standard og natulig nok etter mitt syn.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-07, 21:19
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Ok, det var olika svar .

Har förbokat en del boende tidigare år, men aldrig förskottsbetalat. Möjligtvis lämnat ett Visa-kortsnummer. Men oftast inget (bortsett från bokning genom större bokningsfirmor och ej direkt till hotellägaren)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-07, 21:38
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
....konkurs, finns överhuvudtaget boendet nästa sommar...
Det kan du väl inte vara säker på när det gäller Sverige heller! Företag går i konkurs i Sverige också hela tiden!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-07, 21:52
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Jeg ville aldri ha leid ut til noen som ikke ville betale et depositum på 20%! Dette er vel forøvrig helt standard og natulig nok etter mitt syn.
Det kommer jo an på hva en legger i det å leie ut. Hadde det dreid seg om langtidssleie, eks., av et hus eller leilighet ... men et hotellopphold?
Jeg har aldri blitt bedt om å betale depositum ved forhåndsbestilling av hotell i Hellas, heller ikke i Norge eller andre land.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-07, 22:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Jeg har aldri blitt bedt om å betale depositum ved forhåndsbestilling av hotell i Hellas, heller ikke i Norge eller andre land.
Det är väldigt olika det!
När vi har bokat utomlands har det ibland förekommit att hela summan dras direkt många månader innan resedatum, men man har haft möjlighet att avboka ändå (summan skulle då återbetalas). Men ska man bo där så har man betalt många månader i förväg. Så var det tex i Paris där hela vår vistelse drogs 9 månader innan.... Vi hade f ö en underbar vecka där. Det är väldigt olika hur avtalen är. I Grekland däremot har vi aldrig betalat i förväg mer än för hyrbilar.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-07, 22:39
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det kommer jo an på hva en legger i det å leie ut. Hadde det dreid seg om langtidssleie, eks., av et hus eller leilighet ... men et hotellopphold?
Jeg har aldri blitt bedt om å betale depositum ved forhåndsbestilling av hotell i Hellas, heller ikke i Norge eller andre land.
Her er det snakk om "boende" og jeg regnet med at det da ikke dreide seg om hotelrom. Trådstarter kan sikkert avklare dette.

I 2011 booket vi rom på et lite familiehotell på Kreta og også en leilighet på Kreta og begge ganger betalte vi et depositum som jeg syntes var helt greit.
Andre her nevner at de har oppgitt et kredittkort/nummer og hva innebærer det egentlig?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-07, 23:09
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Hej!
Vi har ett par gånger satt in en handpenning i förskott, till ett Grekiskt bankkonto för ett boende vi vill ha.
Det har fungerat utmärkt!

Man kan ju aldrig veta om någon bank går i konkurs eller så.

Jag ska snart boka ett boende som vi verkligen vill ha, om de vill ha handpenning till sitt Grekiska bankkonto igen, skulle jag bara tveka lite.

Jag är rätt säker på att jag bokar, men man kan ju aldrig veta hur det blir.

//Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-08, 09:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Andre her nevner at de har oppgitt et kredittkort/nummer og hva innebærer det egentlig?
Det innebär att om den som bokat inte dyker upp så dras första natten på det kontonumret.(eller flera nätter om detta stått i villkoren för bokningen) Många bokar ju boende i Grekland genom bookingcom och där får man alltid uppge kontokortsnumret, det har alltid fungerat utmärkt vid bokning. Vi hade en sådam bokning nu förra veckan i Pireus.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-08, 10:34
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det innebär att om den som bokat inte dyker upp så dras första natten på det kontonumret.
Som nettop er mitt poeng og da er jo det nesten akkurat det samme som å betale et depositum.
Hvis man er så usikker på den banken man skal benytte, det hotellet man vil bestille rom på osv så vil mitt råd være å velge et annet sted, eller bli hjemme.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-01-08, 12:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Det gäller en "apartment" som vi ska hyra i tio dagar. Eftersom det är en liten ort, så är utbudet inte så stort. Annars hade vi valt ett annat ställe att bo på.

Kreditkortsnummer har jag, som någon nämnde, uppgett för bokning av hotellrum andra dagar. Där känner jag mig inte orolig. Eftersom vi har för avsikt att resa så är det ju inget problem och har man betalat med kreditkort så står ju banken för ev. kostander i samband med konkurs. Det är just det där med "grekisk bank" i dessa tider.

Får fundera lite till......
Frågan är om man ska ta beslutet med hjärtat eller hjärnan . Summan är ju inte SÅ stor, så kanske att vi chansar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-01-08, 13:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

[QUOTE=Deia;261311]
Kreditkortsnummer har jag, som någon nämnde, uppgett för bokning av hotellrum andra dagar. Där känner jag mig inte orolig. Eftersom vi har för avsikt att resa så är det ju inget problem och har man betalat med kreditkort så står ju banken för ev. kostander i samband med konkurs. Det är just det där med "grekisk bank" i dessa tider.[/QUOTE

Men är det inte samma villkor här ändå för dig, med svenskt kreditkort?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-01-08, 14:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Att förskottsbetala med kreditkort ska väl inte vara någon större fara om man får en säker anslutning, det går alltid att göra en reklamation på kreditkortsbetalningen om inte boendet finns kvar då man kommer dit. Att göra en överföring till ett grekiskt konto känns väl lite sådär. Att banken skulle gå omkull är väl ingen större risk men det kan ju faktiskt vara så att verksamheten är nerlagd då man kommer fram och då är nog pengarna att anse som försvunna.
Tyvärr så är det väl så att fler och fler börjar ta ut förskottsbetalning. Många har bokat rum och aldrig dykt upp, hotellägaren står med tomma rum och väntar på de som bokat medan han tackar nej till de som vill ha rummet. Enligt vad jag förstått är detta ett allt för vanligt beteende, speciellt bland svenskar vilket har gjort att vi kanske måste förskottsbetala i någon högre omfattning än andra.
Om man sedan ska förskottsbetala eller inte är ju en delikat fråga. Måste man ha precis det boendet man har hittat så får man väl chansa på att betala eller så chansar man på att dyka upp och att rummet finns kvar.
Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-01-08, 16:20
dagmarhartman dagmarhartman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 1
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Det politiska och ekonomiska läget i Grekland är ju minst sagt ansträngt för närvarande. Det handlar nu inte om att bedöma säkerheten avseende vanliga och normala banktransaktioner. Vad kommer att hända den närmsta tiden? Kommer banker gå i konkurs? Kommer Grekland att uteslutas ur Eurosamarbetet? Risken att enskilda företag går i konkurs ökar ju också i den kaotiska grekiska ekonomin.
Det låter oklokt att i denna situation skicka pengar till grekiska banker, i alla fall om det gäller större summor. Det är inte på något sätt långsökt att man f.n. löper stor risk att förlora det man sätter in. Mitt råd är att avvakta den ekonomiska utvecklingen i landet. I bästa fall kan en stabilisering ske inom de närmaste månaderna.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-01-08, 16:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Jag har förskottsbetalat många gånger förut, men idag skulle jag inte göra det så långt innan resan, jag skulle avvakta utvecklingen i Grekland.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-01-08, 19:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Hvor mye (lite) penger er det snakk om? 100 euro? Bli heller hjemme er mitt råd!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-01-08, 20:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hvor mye (lite) penger er det snakk om? 100 euro? Bli heller hjemme er mitt råd!
Men det är väl ändå en långsökt slutsats! För Dig kanske det inte spelar någon roll om Du förlorar 100 € eller mer men andra kan ju faktiskt hellre vilja vara säker på att pengarna inte försvinner....
Deia: Du får nog själv gå på magkänslan och ställa "säkerheten" att i bästa fall få det boende ni vill ha och alltså förskottsbetala mot att i värsta fall förlora pengarna.

Jag vet att min värdinna på Tinos också vill ha en natts förskottsbetalning av gäster hon inte känner för det har blivit alltför ofta gäster inte dykt upp vid båten och när hon upptäcker det så har andra rumsuthyrare fått de som sökt rum. Ett otyg och ett väldigt respektlöst uppträdande av de som bokat.
Det underlättar ju inte för de som ska leva på rumsuthyrning och får ju den effekten att alltfler vill ha garanti för första natten.

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-01-08, 20:45
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Har aldrig krävts på förhandsbetalning under alla de år vi har öluffat i Grekland. "Dé årner säj" som vi säger i Värmland.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-01-08, 21:07
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Förskottsbetala boende?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hur ser ni på att förskottsbetala, ca 20 %, på boende nästa sommar?

Vi har hittat ett boende som vi så gärna vill bo på nästa sommar, men dom vill ha 20 % insatt på ett grekiskt bankkonto NU. Hm.....funderar. Grekisk bank, konkurs, finns överhuvudtaget boendet nästa sommar...

Samtidigt så drömmer man ju om nästa sommar, planerar och är lite kräsen , vet vad man vill ha och vara ute i god tid. Gillar att ha en planerad semester att se fram emot.
Jag förstår din orolighet om förskottsbetalning. Speciellt nu när det är som det är i Grekland. Jag skulle inte betala i förskott pga att det är oroligt på marknaden.

Kan du inte få dem att ändå reserva rum utan att du betalar i förskott? Hoppas det går eller att det kanske går att vara kall och boka närmare resan.

Själv kommer jag nog bara boka själva resan och boka boende när jag är på plats, alternativt närmare resans avgång.

Hoppas du får ett vettigt svar som gör att det du kan besluta dig om hur du vill göra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT