Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-07, 15:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Kriminellt på Kreta

Läste detta på expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.91...-av-desperados

Känns konstigt att något sådant kan inträffa i trygghetens Grekland och då speciellt på Kreta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-07, 16:05
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Jag vill nog ha mer kött på benen än det som skandalblaskan Expresen levererat.

aake
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-07, 16:29
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Det händer otäcka saker på Kreta också, liksom på dom flesta andra ställen i världen. Det var en massaker i Finland idag.
Gunilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-07, 17:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Det gör du rätt i aake, man ska vara kritisk till allt man läser inte minst i kvällspressen.
Just denna händelse rapporteras på flera ställen, bland annat här där situationen beskrivs utförligare. Hur seriös ANA är vet jag inget om.

Men förvånad är jag inte. Det händer lika mycket i Grekland som i alla andra länder. Som turist märker man det sällan, men det betyder ju inte att det inte finns.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-07, 19:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Jösses, trodde inte jag skulle behöva försvara Expressen.
Den här gången har uttryckt sig milt; följ länken:

http://www.ana.gr/anaweb/user/showpl...11&service=100

Lefteris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-08, 08:18
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Läste detta på expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.91...-av-desperados

Känns konstigt att något sådant kan inträffa i trygghetens Grekland och då speciellt på Kreta.
Ja när man får läsa sånt här så vaknar man till och blir varse att det sker även där.

Faktum är att över hela Grekland så har droger blivit ett stort växande problem.

Jag talade med en polis i Paleochora som menade att de problem de hade där var just droger och att de uppsyn på 5-6 personer(langare/säljare) och för utom droger så var det rätt lugnt och var visst likadant i stort sett över hela Grekland enligt honom.

Man kan ju undra varför de inte är mer på hugget än de är för poliser som tar det lugnt i varje fall på Kreta är ingen ovanlig syn.



Mvh!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-08, 09:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Händelsen har varit ganska stor här nere de senaste dagarna. Mycket blabla på teve. Tydligen har det var en del strul tidigare i samma by. 2003 sköts en ung man ihjäl av polisen. År 2000 strejkade lärarna för att eleverna hade skjutvapen med sig till skolan. Det finns en hel del vapen på Kreta. Något vi fick erfara skarpt när vi var på "bränna-raki-fest" för två veckor sedan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-08, 10:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Jag talade med en polis i Paleochora som menade att de problem de hade där var just droger och att de uppsyn på 5-6 personer(langare/säljare)
Tänker på när vi var i Paleochora i somras. Då blev vi vittne från vår balkong, till ett riktigt otäckt tumult när en bil prejade en annan och de båda förarna flög ihop, så att både skjortor och annat rök. En hade en yxa i handen och den andres flickvän (?), stod och skrek något på grekiska. Det var dock mest knuffar och skrik och till slut ringde flickvännen efter polisen som kom och haffade den prejats. Vid det laget hade hela hotellets gäster samlats på sina balkonger.
Undra om detta var något från det gänget du nämner, fast de kanske inte ringer polisen vid sina uppgörelser...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-08, 11:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Redan för ett antal år sköts det vilt på Rock café i Rethymnon och jag är innerligt glad att dottern som då arbetade på Kreta inte var där den kvällen.

Ett diskotek utanför samma stad fick npågot år tidigare besök av k-pistbeväpnade män vilket ledde till stora rubriker i lokaltidningarna det året.

Grekland har som så många andra länder problem med kriminalitet och droger. Vapentätt är det också speciellt på Kreta.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-13, 18:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Redan under mitt första år på Kreta,95, var det vendeta och dödsskjutning i Rethymno. Är inte förvånad över att det finns en maffiakultur på ön. Kreta är väl greklands svar på Cicilien, kan lätt bli så när man får sköta sig själv på en ö långt från fastlandet...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-13, 18:56
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Just händelsen på Rockcafé syftade jag på, som Eva nämner. Jobbade också i stan då och minns att familjen till han som sköt fick fly till amerika i rädsla för represalier...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-13, 20:33
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Några kommentarer:

Vendetta finns kvar på Kreta men brukar inte drabba turister. Hoftast förekommande i små byar en bit bort. Men det är INGET problem = skall inte förstoras upp.
Brotsligheten: Pga av fler och fler turister & folk som flyttar till Kreta / Grekland hittar även brotsligheten dit. Det har varit 3 mord dom senaste 2 år väster om Chania där det finns många engelskmän. Alla inblandade har haft en anknytning till offren och det vara bara engelskmän som mördades.

Jag har en god vän som är advokat i Chania och hon berättade detta. Men hon sa också att droger är ett växande problem = brottsligheten förknippat med detta.

Jag känner mig fortfarande lugnare att åka till Kreta än att gå ut på stan i Helsingborg. Där är finns det skjutglada personer....

/Nico
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-14, 08:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Under en par manader har det varit dagliga rapporter i media om den numera fasttagna maffian i Rethymnonomradet... Sista veckan har inte ett ord blivit sagt i de tidningar jag laser. Media har ett intresse for skandaler, vad som hander sen ar mindre intressant. En stor mangd odlingar av kannabis och fynd av andra droger samt vapen, stulna bilar och MC, bankpersonal och politiker inblandade genom tystnad eller direkta penningtransaktioner. Men nu sitter busarna inne och vi vantar pa att andra skandaler ska avslojas, helst med lite sex ocksa.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-14, 16:05
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men nu sitter busarna inne och vi vantar pa att andra skandaler ska avslojas, helst med lite sex ocksa.
Ungefär som i Sverige, Finland osv. alltså

Ivi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-14, 19:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Kreta är alltid Kreta, busar eller inte!
Är helt övertygad om att ingen turist behöver oroa sig för någon växande kriminalitet på ön, busarna har nog med att jaga varandra!
Vad vet man egentligen om någon plats på jorden ; Stockholm, Aten, New York, Rethymno, och vad som försigår under ytan...Ororar man sig inte för att bli påkörd av en bil behöver man nog inte heller oroa sig för maffiakulturen på Kreta.

Ha det!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-14, 19:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kriminellt på Kreta

Kreta är alltid Kreta, busar eller inte!
Är helt övertygad om att ingen turist behöver oroa sig för någon växande kriminalitet på ön, busarna har nog med att jaga varandra!
Och vad vet man egentligen om någon plats på jorden ; Stockholm, Aten, New York, Rethymno, och vad som försigår under ytan...Ororar man sig inte för att bli påkörd av en bil behöver man nog inte heller oroa sig för maffiakulturen på Kreta.

Ha det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT