Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-04, 21:39
RobJoh RobJoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 2
Standard Priser i Rethymnon?

Hej och tack för ett bra forum med bra info.

Ska åka med familjen till Rethymnon i mitten av September och tänkte bara höra om någon har en någorlunda aktuell lista över priser på:

Öl
Läsk
Resturangmat
Aktiviteter

osv

Hur mycket gör man av med i snitt per dag om man inte svävar ut för mycket?
Räcker det med 6000:- sek på 7 dagar eller kostar det mer om man äter lunch, middag och dricker lite öl ute varje dag?

Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-09, 10:36
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Utifrån de du skrev...lunch och middag ute varje dag samt öl. Då räcker pengarna!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-09, 14:40
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Oj, fick inte med mej att du skulle åka med familjen! Ja tänkte bara på dej ja! Lite tokigt. Vet ej hur många ni är men i somras var min kille o ja på kreta en vecka. Vi använde 9000. De enda vi gjorde forutom att äta o dricka var att vi hyrde en cab en dag. Sen e taxfreen inräknat. Vet vi åt middag för två för 20 euro.
Beror ju på vad man äter och VART man äter. Men 6000 kändes lite om ni e en hel familj.
Ja o min fam ska åka, vi e 4 stk, beräknar 25-30000...då ska vi va 14 dagar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-09, 16:07
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

6000:- på en vecka är på tok för lite, om ni är fler än 2 personer. Räkna med ca. 500-700:-/pers. och dag. Ca. 350-400:- för barn. Nu räknar jag med allt. Glass, lite shopping, lunch och middag ute, solstol ibland, frukostvaror, aktiviteter och sånt, men visst kan man komma undan billigare. Ni åker väl charter? Jag har inte räknat med boende.

Har aldrig varit på Kreta, men en middag låg 2007, Kykladerna, på 10-20 €/pers. Lunch 5-15 €/pers.

Vill ni spara lite så kan ni köpa bast-/plastmattor att ligga på på stranden istället för solstolar.
Kostar 2-5 €/st. Gyros passar bra till lunch och kostar 2-4 €. Gott!!

För oss brukar det shoppas för tot. ca. 10 €/dag. Vykort, olivolja, kryddor, nån tvättsvamp, ibland smycken och så lite skräp som minne förståss.

Bil låg på 25-70 €/dygn. Moppe runt 10-15 € för en 50 cc/80 cc. Priserna kan variera. Kolla runt om ni funderar på att hyra.

Alla prisuppgifter är från Kykladerna som sagt. Men ett hum om prisläget kanske du har fått! Det borde inte skilja såå mycket...

Senast redigerad av Siri A den 2008-02-09 klockan 16:09.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-09, 18:17
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Allt som allt på Kreta...om man äter ute 2 mål om dagen, gör vi åt med ca 8000-10000 kr/vecka. Då består vår familj av 2 vuxna och två tonåringar.

Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-09, 19:18
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

räkna minst med 3euro för en öl kanske mer ute på en resturang. det blir också dyrare ju närmare gamla stan man kommer. resturanger som ligger vid gamla hamnen är mycket dyra sk "turistfällor" . Vi åt ofta på en resturant som heter Gorgona mycket trevlig personal ,vällagad mat.
hadet så bra och en trevlig semester
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-09, 20:00
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

800-1000 kr veckan pr pers? Ni använder alltså bara max 4000 pr vecka? För alla fyra!!! De va bra! De e som vi använder pr pers veckan typ.....................ja de e lite olika vad man gör av med.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-09, 20:37
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av tonetamara Visa inlägg
800-1000 kr veckan pr pers? Ni använder alltså bara max 4000 pr vecka? För alla fyra!!! De va bra! De e som vi använder pr pers veckan typ.....................ja de e lite olika vad man gör av med.
Jag fattar inte vad du menar... Vi gör av med 8000- 10000 kr per vecka alltså ca 2500 per person och vecka...då äter vi ute två mål om dagen, några öl samt glass mm. Däremot shoppar vi inget...tycker inte det finns något att shoppa i Grekland så det är inga problem att avstå

Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-09, 20:58
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Sorry!
De e ja som läser fel! Trodde de stog 800-1000 kr veckan o då trodde ja att de va pr pers.
Men de e ungefär samma summa som ni har som vi har, vi har lite mer men då shoppar vi lite, samt taxfree o nånn utflykt. Vi äter oftsast lunch, nått på em (delar en pizza el liknande) sen middag.

Forstår att du blev counfust av mitt svar hihi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-10, 17:39
RobJoh RobJoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Tack för alla svar.

Jag skulle kanske skrivit ut att jag åsyftade 6000:- per person/7 dagar.
Vi bor på ett hotell som har frukost inclusive och har solstolar som ingår i priset så det är enbart mat + dryck och nöje som ska ingå i den resterande summan.

Men utefter vad ni har skrivit så lär vi nog klara av biffen
Ser fram emot mitt första Greklandsbesök, har tidigare enbart varit i Bulgarien och på Teneriffa så jag är förväntansfull.

Mvh/Robert
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-12, 10:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Hej!
Det är ju rätt dyrt på Kreta nuförtiden men jag och min familj (2 vuxna o 2 barn, två o fyra år gamla) brukar räkna med ca 800kr / dag för mat och dryck. Äter man grekiskt, (vilket man bör åtminstone ett par ggr) och delar på smårätter blir det både billigare och trevligare. Fast det kanske är svårt att få med tonåringar på. Kött, ca 18-25€, fiskrätter ännu mer. Superdyrt i lilla hamnen men då får man å andra sidan färsk fisk och är i min mening ända stället där man ska äta fisk o skaldjur på om man bor i Rethymno!
På restaurang Toscana vid taxitorget i Rethymno får man jättebra husvin i stoooora glas för 1,8€ och där finns blandad meny i olika prisklasser, mycket bra pizzor och pastor om man tröttnat på det grekiska köket...
3€ för en stor öl är nog mer eller mindre standard, paraplydrinkarna tar barerna desto mer för eftersom det bara är turister som dricker det.

Trvelig semester i underbara Rethymno!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-12, 10:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Priser i Rethymnon?

Hej!
Det är ju rätt dyrt på Kreta nuförtiden men jag och min familj (2 vuxna o 2 barn, två o fyra år gamla) brukar räkna med ca 800kr / dag för mat och dryck. Äter man grekiskt, (vilket man bör åtminstone ett par ggr) och delar på smårätter blir det både billigare och trevligare. Fast det kanske är svårt att få med tonåringar på. Kött, ca 18-25€, fiskrätter ännu mer. Superdyrt i lilla hamnen men då får man å andra sidan färsk fisk och är i min mening ända stället där man ska äta fisk o skaldjur på om man bor i Rethymno!
På restaurang Toscana vid taxitorget i Rethymno får man jättebra husvin i stoooora glas för 1,8€ och där finns blandad meny i olika prisklasser, mycket bra pizzor och pastor om man tröttnat på det grekiska köket...
3€ för en stor öl är nog mer eller mindre standard, paraplydrinkarna tar barerna desto mer för eftersom det bara är turister som dricker det.

Trvelig semester i underbara Rethymno!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT